Hoe effectief zijn de sociale media?
Uit de stormachtige opkomst van de sociale media zoals Facebook, Twitter, Google +, LinkedIn en nog vele anderen, zou men kunnen afleiden dat die komst kennelijk als een zegen wordt ervaren.
In schril contrast hiermee staan geluiden vanuit voornamelijk kleine ondernemingen en van één-pitters, waaruit frustratie over de effectiviteit blijkt.
Juiste selectie cruciaal
Hun voornaamste klacht is dat direct rendement vaak ver te zoeken is, terwijl het gebruik van de sociale media zeeën van tijd opslokt. Selectief gebruik voor de juiste inzet/opbrengst verhouding is dan ook noodzakelijk.
Zo laat MarketingSherpa met behulp van deze grafiek duidelijk zien, dat de ondernemer kieskeurig moet zijn bij het gebruik van de sociale media. Er is in deze grafiek heel goed te zien, dat Facebook en Twitter wel heel veel gebruikers hebben, maar dat de effectiviteit ervan voor marketingdoeleinden sterk achterblijft.
Bloggen daarentegen blijkt juist weer effectiever te zijn dan gedacht.
"Verborgen" effecten
Een effect dat veel ondernemers echter vaak volledig over het hoofd zien is de bijdrage die sociale media kunnen leveren aan de vindbaarheid van de websites op het internet.
Een leuke test die Tasty Placement heeft uitgevoerd met 5 proefwebsites geeft een goed inzicht in de positieve uitwerking die de sociale media kunnen hebben op de ranking van een website.( hogere ranking= betere vindbaarheid)
TastyPlacement Inc., een Search Engine Optimization and Digital Design Co., komt tot de conclusie dat het systeem van Google+ de grootste uitwerking heeft op ranking van een website binnen de zoekmachines.
Een weer andere studie door B3Labs, Revolutionary study: We prove that tweets do affect rankings, toont aan dat wanneer de website-url via Tweets over het internet verspreid wordt, de ranking daar ook weer positief door beïnvloed wordt.
Met het toenemende belang van het internet en daarmee samenhangende zichtbaarheid en vindbaarheid van websites wordt van ondernemers steeds meer verlangd om nog mee te kunnen spelen. Zo langzamerhand vergt een effectief gebruik van het internet en de sociale media een inzet die de kleinere ondernemers eenvoudigweg te boven gaat.
Velen van hen wagen een halfslachtige poging en geven na het uitblijven van direct succes al gauw op. Daarmee degraderen zij hun website tot een uitgebreid visitekaartje. Op zich is dat natuurlijk geen ramp, zolang er voor de ondernemer voldoende andere wegen beschikbaar zijn om zijn doelgroepen efficiënt te bereiken.
Is dat niet het geval, dan zal hij door de zure appel heen moeten bijten, een goede selectie maken en planmatig en gedisciplineerd te werk gaan.
Voor het beste rendement
Zo lijkt de combinatie van bloggen en het gebruik van de sociale media het grootste rendement op te leveren. Voor de druk bezette kleinere ondernemer bestaan er bovendien platforms, die dit soort activiteiten bundelen en daarmee voor een extra hefboom zorgen.
(Google auteur)
Ik vind ook, dat de social media zeeën van tijd opslokt. Bijvoorbeeld bij vacatures voor werkzoekenden. Vroeger had je een krant met vactaures. Dan reageerde je met een goede brief en CV, in een nette envelop. Als je één van de eerste was, had je bijna zeker al eeen gesprek te pakken. Dan werden er een aantal kandidaten uitgenodigd en met wie het klikte kreeg de baan. Dat was m.i. veel effectiever en minder tijdrovend. Als er nu vacatures zijn, krijgen de bedrijven zoveel reacties (meer dan 300 heb ik wel gehoord), dan kunnen ze niet eens alles goed bekijken en gaan ze met een aantal het gesprek aan. En natuurlijk zit daar dan de juiste kandidaat bij, dat is logisch, maar ze kijken niet meer naar de andere kandidaten.
Een combinatie van verschillende media blijkt vaak het meest effectief. Deze blog bevestigt dat weer. Goed punt over de vindbaarheid.
Beste leo, in reactie op je artikel “Hoe effectief zijn de sociale media”, wil ik toch even inhoudelijk reageren. Mijn inziens ben je namelijk erg kort door de bocht en feitelijk onjuist bezig. Allereerst schrijf je dat voornamelijk kleine onderneming en éénpitters gefrustreerd zouden zijn over de effectiviteit van sociale media. Waaruit blijkt dat? Ik ken namelijk talloze éénpitters die door juist gebruik (en zeker niet tijdrovend) hun business een enorme boost hebben weten te geven door sociale media. Eveneens ken ik diverse grote organisaties die juist wel gefrustreerd raken door sociale media onder het mom: “help klanten praten terug” of sociale media simpelweg laten liggen omdat men er nog altijd niet in geslaagd is om hiervoor de juiste strategie te formuleren. “Juiste selectie cruciaal”, schrijf je vervolgens en zoemt daarbij in op de bijgevoegde grafiek. Naast bereik en het aantal gebruikers, zegt deze grafiek niet zoveel. Social media is namelijk zoveel meer dan Marketing zoals je betoogt. Praten, luisteren, geven, nemen, delen, analyseren, socialiseren en talloze andere gedragingen/kenmerken zijn van toepassingen op social media. Het is feitelijk onjuist om social media slechts als marketing methodiek/tool te gebruiken en te positioneren. Het is zoveel meer, juist dat. Sociale media geven de consument de mogelijkheid eenvoudiger te voldoen aan behoeften zoals sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing en bedrijven kunnen daar gebruik van maken. Voor het eerst in de geschiedenis is het mogelijk een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten, zonder dat dit grote budgetten vereist. Door goed om te gaan met sociale media worden bedrijven en merken deel van het 'netwerk' en van de 'peers' waardoor ze sneller en beter vertrouwd worden. Overigens zijn sociale media vandaag al een containerbegrip en zullen bedrijven zich juist af moeten vragen of ze deel uitmaken van facebook dan wel twitter of andere sociale platforms. Jou aanname dat een blog effectiever zou zijn dan gedacht kan ik in dit licht dan ook geheel niet plaatsen. Omdat het deze grafiek en ook het bijbehorende artikel niet ingaan voor wie dit effectief is behalve dat het onderzoek vanuit het standpunt van een marketeer is opgezet, grote organisaties, kleine organisaties, zzp ‘ers, marketeers, directie secretaresses, wie heeft hier baat bij? Nogmaals sociale media is zoveel meer dan marketing en de juiste selectie van het sociale medium hangt van diverse factoren af. De alinea “Verborgen” effectiviteit, twee onderzoeken één uitkomst, google+ helpt bij vindbaarheid en twitter helpt daar ook bij. Maar hoe kom je dan tot de conclusie dat de juiste inzet van sociale media en internet de kleine ondernemers te boven gaat? Twitter is bijvoorbeeld uitstekend voor kleinere onderneming maar ook voor de grote corporates. Het belangrijkste van twitter is echter communiceren en niet eenzijdig spammen, ik heb het twitter account @multiraedt er nog eens op nageslagen maar ik zie hier nauwelijks tot geen enkele interactie met “klanten” en of volgers. Wel valt het mij op dat je veelvuldig gebruikt maar van een twitter-robot, wat door vele volgers op twitter als irritant wordt beschouwd ( http://twittermania.nl/2011/05/hoe-herken-je-een-twitter-bot/ ) even zoeken en je vindt talloze andere onderzoeken maar het belangrijkste voorval geschiedde toen ik tijdens een EK wedstrijd van Nederlands elftal de tweet van Multiraedt aantrof die ik daarvoor ook had gezien en gelezen. De kracht twitter zit hem onder andere in de actualiteit. “Het beste rendement” bloggen en nogmaals een Spam naar je eigen website? De lezer is niet gek, zeg dan gewoon eerlijk dat Multiraedt je hiermee wil helpen in plaats van te verwijzen naar een “platform”. Mochten de andere lezers van dit Blog ook advies willen inzake het gebruik van sociale media neem gerust contact op en ik verzorg kosteloos en eenmalige sessie, dit onder het adagium wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Goed verhaal dat wel redelijk aansluit bij de realiteit,volgens mij. Ook wij zijn zeer recent met Twitter gestart, met name i.m onze page ranking.Toch willen we ook relevante tweets versturen. Volg ons via twitter op Compare Consult @compareconsult
Beste Ivar, Bedankt voor je uitvoerige reactie en kritische noot. Met het grootste deel van je reactie predik je echter tot de eigen parochie. Sociale media zijn, mits goed gebruikt, bijzonder effectief. Het vergt echter veel tijd en discipline om effect te scoren. Het is een zaak van lange adem.
Hallo Leo, Dat de effectiviteit van social media voor ondernemers erg tegenvalt komt mede doordat men hier niet genoeg in investeert qua tijd. Ondernemers die dit wel doen halen hier wel succes uit laten genoeg voorbeelden zien. Hierbij gaat het dan ook over fundamentele dingen als de mentaliteit van de ondernemer zelf. Is deze bereid om te investeren in social media en klaar om contact met klanten via het sociale web te laten lopen... Daarbij dienen social media ook te worden gezien als kanalen die niet alleen voor marketingdoeleinden gebruikt kunnen worden, maar op meerdere raakvlakken in de organisatie iets kunnen betekenen.
Social media kunnen voor veel ondernemingen raakvlakken hebben met klantenservice, productontwikkeling, onderzoek, sales, HRM, public relations, et cetera. Social media beïnvloeden meerdere afdelingen van een onderneming wat ook direct betekent dat er iets met met input van klanten gedaan moet worden. Het is een investering van tijd om de interne processen hierop af te stemmen.
Ik ben geen expert op het gebied van social media, maar gebruik LinkedIn en Twitter wel tamelijk intensief. De mogelijkheden en voordelen zijn ontegensprekelijk, maar een evenwichtige inbedding in het leefpatroon van de gemiddelde burger moet, mijns inziens, nog plaats vinden (zoals zo vaak bij nieuwe trends). Soms komt het mij voor dat de "ten second manager" thans vervangen wordt door de "one millisecond consumer" met alle problemen van gebrek aan concentratie en bedachtzaamheid van dien. Misschien kort door de bocht, maar de explosieve groei van ADHD achtige syndromen ook bij volwassenen is wellicht niet toevallig!
Helemaal mee eens Willem. Kijk maar eens naar deze prachtige YouTube film over onder meer onderwijs en HDAD:http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
Onbekend maakt onbemind, dát pleit dus wel voor social media... Wat kost het (aan tijd c.q. geld) en wat levert het op? Zoals met elke vorm van netwerken, blijft het zoeken naar een gezonde balans. Je dient voldoende kennis en geloofwaardigheid te tonen om serieus te worden genomen. Dit artikel is richt op doordachte wijze onze aandacht op essentiële punten. Ik zou zeggen ga na de grote vakantie vooral met focus op deze lijn door; Chapeau Leo!
De beleving van de effectiviteit van sociale media blijkt nogal te verschillen. Als eigenaar van Trainiac Training & Advies (www.trainiac.nl), een training- en adviesbureau op het gebied van medezeggenschap kan ik stellen dat sociale media absoluut bijdragen aan het succes van onze organisatie. Via LinkedIN en Twitter zijn wij als organisatie niet alleen zichtbaar, maar ontvangen wij tevens opdrachten. Het voordeel voor ons is dat onze concurrenten voor een groot deel niet actief zijn met sociale media en dat biedt dus voor ons kansen. Ik kan mij voorstellen dat een organisatie in een branche waar sociale media algemeen goed is, de effecten een stuk minder zullen zijn.
Ook voor mij geldt dat de sociale media bijdragen aan het succes van mijn bedrijf. Met bloggen en twitteren vergroot ik mijn bekendheid. Door mijn blogs te tweeten krijg ik veel meer traffic naar mijn website. En meer lezers voor mijn Ezine. De snelheid waarmee ik in contact komt met vakgenoten en geïnteresseerden is veel groter dan alleen offline. Ik haal ook veel tips en informatie via Twitter. Het gevaar is wel, dat je er te pas en te onpas mee bezig bent. Sociale media gebruik ik zoveel mogelijk op vaste tijden. Twitter is overigens voor mij alleen zakelijk. Voor Facebook heb ik zakelijke pagina gemaakt, maar ik merk dat het lastig is om meerdere media tegelijk te gebruiken. FB doe ik minder mee.
Zojuist is er in ZIP-economy een artikel verschenen:" Interim professionals te weinig ondernemer om huidig economisch klimaat het hoofd te bieden."(http://tinyurl.com/88m6bgn), waarvan de laatste alinea hieronder staat weergegeven en die een leuke aanvulling vormt op deze discussie. "Belang van social media" Jongere zelfstandige professionals (<35 jaar) blijken beter in staat zichzelf te profileren, vooral via social media, dan oudere interim professionals. Zij gebruiken met name LinkedIn om zichzelf te promoten of meer te weten te komen over potentiële opdrachtgevers. Uit de Atos Interim Index blijkt dat zelfstandigen met meer dan 300 LinkedIn-connecties succesvoller zijn in het vergaren van nieuwe opdrachten dan collega’s die minder relaties hebben. De Atos Interim Index 2012 is te downloaden vanaf de website van Atos Interim Management: www.atosinterimmanagement.nl
In feite gaat het allemaal om de ROI en de hoeveelheid effort | geld die men in zijn/haar campagnes en online presence investeert. Op dit moment ben ik al een paar maanden voor een drietal kleinere - maar mooie - bedrijven bezig hun social media op te zetten en uit te bouwen. Het gaat vooral om uniciteit en niet om het na-apen van de overal te vinden tips & tricks. Het vergt dus visie en een brede kijk en een flexible geest ;-) Verder ervaar ik door op facebook zeer actief te zijn en het prive en werk te combineren (je kunt echt je priveberichten en foto's scheiden voor andere contacten) ik toegang tot prachtige informatie krijg door in Professionele groepen te duiken: echt lots of fun! Lees voor de grap eens mijn blog over: De olie en het lampje: http://www.flexmind.nl/FlexMind-Blog/?p=785 Greetz, Tomas Jansma
Social media zijn een van de basis-elementen van het succes van mijn organisatie. Via linkedin heb ik bijvoorbeeld de afgelopen 2 jaar het grootste gedeelte van mijn klanten verkregen, mijn zakelijk netwerk is aanzienlijk toegenomen en mede hierdoor heeft mijn bedrijf een significante groei doorgemaakt wat een flijnke motivatieboost is om social media nog beter te gaan benutten. FB en Twitter hebben naast hogere zoekmachineresultaten, meer bezoekers op mijn website en handige tips&info van vakgenoten nog niet het gewenste resultaat opgeleverd, dit wil ik dan ook beter gaan benutten.
Welk medium je kan/moet gebruiken is sterk afhankelijk van je product, je doelgroep en waar je doelgroep zit en benaderd wenst te worden.. Twitter past bij alles wanneer je daar je link naar FB, LinkediN, Hyve, je website, blog, etc. plaatst.. Verkeerd toepassen kan ook leiden tot negatieve publiciteit en dus omzetderving..
Ik heb deze zelfde vraag een keer aan een klas communicatiestudenten voorgelegd. De meningen waren erg divers. Eruit kwam dat bedrijven mee moeten gaan met de trends en dus social media ook moeten inbedden. Vooral omdat de wereld steeds transparanter wordt en digitaler. Tegelijkertijd dachten de studenten dat social media echt een trend is en over een paar jaar niet meer relevant. Bedrijven zouden hier dus niet al hun taken op moeten focussen.
Zoals zovaak gaat het niet zozeer om wat je doet maar om hoe je het doet. Op een goede manier gebruik maken van een blog, met inzet van social media om de blog te promoten werkt heel erg goed. Aan de ene kant wordt je zichtbaarheid vergroot en aan de andere kant bouw je links naar je website. Waar, als het goed is, je verkoopverhaal staat met een call to action. Zelfstandigen die beweren dat het niet werkt, hebben het juiste 'hoe' nog niet gevonden. Dan is het een kwestie van uitzoeken waar het probleem zit en evt. een cursus volgen. Nog een belangrijk punt: ken je doelgroep en weet wat je niche is. Zolang je daar geen helderheid over hebt, weet je ook niet wat de beste aanpak is.
Interessant artikel dat ook aansluit bij deze discussie: http://www.frankwatching.com/archive/2012/07/03/social-readiness-hoe-social-is-jouw-organisatie/ Doelstellingen zijn haalbaar afhankelijk van de volwassenheid van de organisatie op het gebied van social media.
Elke medaille heeft a priori haar evidente keerzijde. Chapeau Willem; dit heb jij scherp gezien en voortreffelijk geformuleerd!
Eigenlijk gaat het hier niet enkel om de mate waarin social media zijn geïntegreerd in de organisatie, maar gaat het om een breder perspectief. Het gaat erom in welke mate je als organisatie in staat bent de interactie met klanten en partners aan te gaan en dit door te voeren in de verschillende lagen van de organisatie.
True that, maar waar hebben we het over als social media in een organisatie geïntegreerd is? Dat medewerkers weten hoe ze een tweet moeten versturen of dat de organisatie in staat is interactie met klanten en partners aan te gaan en dit door te voeren in de verschillende lagen van de organisatie? (Beter goed gejat dan slecht bedacht ;)) Met name bij de integratie gaat het om de mindset. Is de organisatie klaar om op deze manier te communiceren?
Als zelfstandige éénpitter maak ik veel gebruik van social media. Niet omdat het moet, maar omdat ik het interessant vind. Ik post alleen als er iets te melden is en niet, omdat ik mezelf gedwongen voel frequent te posten. Daar zie je veel bedrijven, zzp-ers de fout in gaan; overmatig twitteren, posten op Facebook en Linkedin, omdat dat zogenaamd werkt. Vaak gaat het voorbij aan werkelijke interesse of passie voor een product en wordt het te bedrijfsmatig en commercieel. Mensen hebben dat in de gaten. Ze haken naar mijn idee af als er routinematig, met gevoel van verplichting gepost wordt. Mijn bedrijf floreert erbij, maar dat is niet mijn primaire doel van het gebruik van social media. Mijn doel is om hetgeen waar ik zo van hou met zoveel mogelijk mensen te delen.
@Anne: Jij raakt de kern. De echtheid, de authenticiteit... daarin schuilt de waarde van Social Media. De 'passionelen' worden gescheiden van de 'onechte'. En dat effect laat zich niet meten met oude ROI maatstaven. Social Media 'kost tijd' voor degene die al dat bloggen, twitteren en facebooken allemaal bedenken moet.. maar het zelf niet oprecht voelt. Degene die passioneel is, besteedt die tijd juist graag. De wereld wordt steeds transparanter en eigenlijk willen we allemaal alleen nog echtheid. Dus voor wie liever niet aan de Social Media gaat, denk eens serieus na over je vak. Ben je er wel geëngageerd mee bezig? Wordt het niet tijd voor een ander vak? Iets leukers? http://issuu.com/zuidmediagroep/docs/zuid-combined/35
Ik ben het eens met het feit dat het belangrijk is tijd te besteden aan social media en je publiek vooral niet te spammen met een overload aan informatie en commerciële uitingen. Ik denk echter dat het nog belangrijker is in kaart te brengen waar je doelgroep behoefte aan heeft. Je kunt wel veel tijd besteden aan social media, maar als je onderwerpen aansnijdt die niet in de smaak vallen of niet interessant genoeg zijn voor jouw doelgroep dan sla je alsnog de plank mis. Er komt online dagelijks zoveel op ons af en het is daarom des te belangrijker je communicatie goed af te stemmen op je doelgroep. Een tweet of blog plaatsen is niet voldoende. Plaats content waar men behoefte aan heeft en geef je blog een pakkende titel mee die je volgers nieuwsgierig maakt en uitnodigt verder te lezen. Uiteraard ben ik het ermee eens dat je niet aan social media moet beginnen als je er niets voor voelt. Maar ik denk dat zich daar ook nog wel een hoop problemen schuil houden. De meeste bedrijven hebben op dit moment door dat social media van toegevoegde waarde kan zijn en zetten hier soms werknemers op die geen benul hebben van waarom ze zich met deze sociale media bezighouden, behalve dat het schijnt te werken. Interne communicatie is dus ook noodzakelijk!