Als u een bedrijfswebsite heeft, heeft u waarschijnlijk wel eens van de term SEO gehoord. SEO staat voor search engine optimisation, oftewel zoekmachine optimalisatie, en draait dus om het vergroten van uw vindbaarheid in zoekmachines. Aangezien Google in Nederland de meest veelgebruikte zoekmachine is, richten de meeste SEO campanges zich op het behalen van een hogere positie in deze alomtegenwoordige zoekmachine.

Google maakt gebruik van een aantal algoritmes om alle pagina’s op het wereldwijde web in te delen op volgorde van relevantie voor elke specifieke zoekopdracht die ingetypt wordt. De manier waarop deze algoritmes de relevantie van een bepaalde website beoordelen bestaat uit een combinatie van een aantal factoren, waaronder de belangrijkste bestaan uit:

  • De leeftijd van de website.
    Hoe ouder de domeinnaam, hoe meer autoriteit een site vergaart, en hoe hoger de kans dus is dat deze hoog in de zoekresultaten getoond wordt.
  • De bezoekersaantallen van een website.
    Hoe meer mensen een website gemiddeld bezoeken, hoe waarschijnlijker de kans dat deze hogerop in de zoekresultaten voorkomt.
  • De inhoud van de pagina’s.
    Google kijkt naar de woorden die op de site voorkomen om te beoordelen waar de site over gaat, en stemt op deze manier de zoekresultaten op de opgegeven zoekopdracht af.
    Inhoud van kwalitatief hoog en gevarieerd niveau en frequente blog publicaties worden door de zoekmachines zeer gewaardeerd!
  • Het aantal links die naar de website verwijzen.
    Als een groot aantal andere webpagina’s naar een specifieke website linken, wordt deze gezien als een invloedrijke site. Het gaat hierbij niet alleen om het aantal links, maar ook waar de links vandaan komen. Een link vanaf een invloedrijke en relevante externe website is meer waard dan een link vanaf een met spam gevulde onzinwebsite. Bij het analyseren van deze zogenaamde backlinks of externe links kijkt Google ook naar de ankertekst van de link om de relevantie van de link voor een bepaalde zoekterm te bepalen.

Al is de exacte manier waarop Google deze factoren afweegt helaas niet geheel bekend, toch kunnen ondernemers gebruik maken van deze informatie om hun zoekresultaten te verbeteren. De eerste twee punten zijn vrij lastig om te veranderen, maar op de laatste twee factoren valt op vrij eenvoudige wijze in te spelen om zo de Google ranking van uw website te verhogen.

De twee kanten van SEO: on-page en off-page optimalisatie

  1. Het eerste waar ondernemers aan kunnen werken is de on-page optimalisatie van hun site.

    Een strategische URL die de voor uw bedrijf meest relevante zoekterm bevat is een geweldige manier om een hogere Google ranking te bemachtigen. Dit is echter niet voor elke website weggelegd. Ook belangrijk is om ervoor te zorgen dat de Title tag van de homepage een aantal relevante zoektermen bevat. Een volgend punt is het aanpassen van de pagina-titels en voornaamste headers op de site zodat hierin ook zoveel mogelijk relevante kernwoorden voorkomen. Dit alles draagt eraan bij dat de site makkelijk door Google gecategoriseerd kan worden.

  2. Ten tweede is er zogenaamd off-page SEO, wat min of meer neerkomt op het vergroten van het aantal relevante backlinks naar een website. Ondernemers kunnen dit zelf bereiken door het toevoegen van hun bedrijf aan online directories, door het schrijven van gastblogs en artikelen op relevante websites, en het delen van informatie op social media platforms. Door gebruik te maken van bestaande contacten en vergaarde kennis is het mogelijk om al snel een aantal relevante links te bemachtigen.

Het uitbesteden van SEO activiteiten

Omdat het opbouwen van een groot backlink profiel echter veel tijd kan kosten, en het on-page optimaliseren van een website technisch gecompliceerd kan zijn, is het voor veel ondernemers het overwegen waard om een professioneel SEO bureau in te schakelen.

Door de benodigde SEO werkzaamheden uit te besteden kan de ondernemer zich concentreren op de core business, wat de productiviteit ten goede zal komen. Bovendien hebben SEO professionals de benodigde kennis en vaardigheden om een succesvolle SEO strategie op te zetten.

Een extern SEO bedrijf heeft waarschijnlijk echter niet dezelfde toegang tot een gespecialiseerd professioneel netwerk als de ondernemer die al jaren in het vakgebied werkt, wat vooral in de off-page activiteiten een verschil kan maken. Het kan dus effectiever zijn, vooral voor kleinere ondernemingen in specialistische vakgebieden, om zelf aan hun externe linkprofiel te werken.

Of het het waard is om de hulp van een SEO bedrijf in te roepen hangt dus af van de grootte van de onderneming, de doelstellingen van de SEO campagne en de capaciteit van de ondernemer om de benodigde activiteiten zelf uit te voeren.

Gastschrijver: Sanne Velthuis

 
Categorie Marketing Advies