11275561_lAls starter van je eigen bedrijf komt er een hoop op je af.
Ineens ben je eigen baas en is er niemand die tegen je zegt wat je wel en wat je vooral niet moet doen om van je bedrijf een succes te maken.
En we weten allemaal dat de helft van de starters binnen een jaar of vier zijn bedrijf moet sluiten.
Gelukkig weten we ook welke fouten  veel starters maken en waar jij als nieuwe starter van kunt leren. Hier zijn er vijf:

1.    Onderschatten hoe moeilijk het kan zijn

De meeste ondernemers, óók de heel erg succesvolle, hebben als starter moeilijke periodes gekend. Bereid je daar op voor.
Hoe ga je om met tegenslagen?
Je kunt wanhopig worden als klanten maar niet de prijs willen betalen die jij vraagt, of als er überhaupt geen klanten zijn.
Als er geen geld binnen komt en de vaste lasten wel moeten worden betaald, blijf je dan relaxt of kruip je in een hoekje?

2.    Te vroeg reclame maken

Natuurlijk is elke vorm van publiciteit en reclame in de regel meegenomen maar als je nog niet kunt waarmaken wat je belooft keert zich dat meestal keihard tegen je.
Het werkt nog altijd het beste om eerst een businessplan te maken, inclusief Missie, Visie en Strategie.
En daarna maak je een marketingplan waarmee je je product of dienst in de markt gaat zetten. Hiermee houd je beter de regie over de publiciteit rondom je bedrijf.
Beetje saai en voorspelbaar misschien, maar wel het effectiefst!

3.    Netwerken als een kip zonder kop

OK, netwerken is belangrijk. En netwerken kan heel leuk zijn. Maar dat betekent niet dat je elke gelegenheid tot netwerken moet benutten.
Voor je het weet besteed je heel veel tijd aan bijeenkomsten waar je niets aan hebt.
Netwerken is een marketingtool die je doelgericht kunt inzetten. Vraag je dus altijd af: wie is aanwezig en wat kan het me opleveren?

4.    Vasthouden aan een bedrijfsidee dat niets oplevert

Geloven in jezelf en je bedrijfsidee is een belangrijke voorwaarde voor succes. Als jij er niet in gelooft, zal niemand er in geloven.
Maar dat zelfvertrouwen mag niet veranderen in een blindelings vasthouden aan iets dat niet aanslaat in de markt.
Blijf open staan voor signalen die je krijgt uit de markt.
Als niemand je product koopt, onderzoek dan of de markt (nog) wel zit te wachten op jouw aanbod. En of je dat aanbod moet aanpassen.

5.    Geen externe hulp inroepen

Je bedrijf is je kindje en je eigen kind kan meestal weinig fout doen. Dat is de reden dat een buitenstaander vaak beter ziet wat er aan de hand is dan jij.
Luister dus naar de goedbedoelde adviezen van de mensen om je heen.
Je hoeft deze adviezen niet direct op te volgen (je maakt je eigen keuzes) maar ze zijn wel belangrijk als signaal.
Als je twijfelt over je koers of voor een belangrijke keuze staat kan een investering in deskundige hulp je veel geld opleveren.
 
Categorie Organisatie Advies