De deeleconomie: een nieuw verdienmodel voor het MKB
Bijna ongemerkt sluipt de 'deeleconomie' in de samenleving, ten koste van de traditionele consumptie-economie. Wie een middagje een slijpmachine nodig heeft, koopt geen nieuwe maar leent 'm van iemand uit de buurt. Of wie een bordje eten over heeft, verkoopt het voor een paar euro aan een andere wijkbewoner. Deze nieuwe vorm van zakendoen heeft op termijn grote gevolgen voor het MKB en hun CRM-strategie - tenzij zij nu al innoveren en hun deel in het 'sharen' opeisen.
Een paar dagen geleden was ik te gast bij de uitreiking van het boek 'Society 3.0' van visionair, internetstrateeg en ondernemer Ronald van der Hoff. Hij is de bedenker van het succesvolle Seats2Meet-concept dat inmiddels op tientallen locaties in Nederland en daarbuiten is te vinden. Ronald liet zijn gasten tevens kennis maken met onder meer ShareNL, een volgende maand te lanceren initiatief dat de deeleconomie in Amsterdam stimuleert - als eerste stad in Europa. ShareNL zet zich in voor de promotie van de inmiddels vele online initiatieven als SnappCar, Thuisafgehaald, Peerby, AirBnB of Konnektid. Zeker nu het Amsterdamse college van B&W alle medewerking heeft toegezegd, ligt er een glorieuze toekomst voor het 'delen' in plaats van het nieuw kopen van consumentengoederen.
90 Procent
Wat betekent dat in de praktijk voor lokale of grotere ondernemers? Dat de consument nog een keer nadenkt over de aanschaf van een product dat 'ie misschien maar heel kort nodig heeft. Ooit geweten dat personenauto's gemiddeld 90% van de tijd stil staan? Of dat een boormachine meestal niet langer dan 13 minuten in z'n gaatjescarrière wordt gebruikt? Zeker in deze krappe tijden loopt de consument liever naar iemand die zijn auto op Snappcar voor een paar tientjes verhuurt, of via Peerby naar de buurtgenoot met die ongebruikte klopboormachine.
Innoveer
De deeleconomie staat nog in de kinderschoenen maar grijpt snel om zich heen. Dat is onder meer te danken aan de oneindige mogelijkheden van het internet, waardoor veel ondernemers nauwelijks zien wat zich onder de oppervlakte aan deel-, leen- en ruilhandel afspeelt. Kunnen zij de sneltrein nog halen? Natuurlijk, mits zij snel en innovatief reageren. Duik om te beginnen in het fikse aanbod op de sites die er nu al zijn en ontdek welke oproepen er worden geplaatst. Maar pas uw eigen CRM-strategie ook aan en luister naar uw klanten, of ontdek wat zij op sociale media met elkaar delen. Denk dan eens zoals enkele grote hotelketens: zij voegen een deel van het logeeraanbod op AirBnB simpelweg toe aan hun eigen database en bieden dit aan de consument aan. Of zoals Mercedes Benz die al 300 auto's in Amsterdam te leen aanbiedt op de site Car2Go. Als zij het kunnen, waarom dan niet de retailer in de winkelstraat? If you can't beat them, join them!
Heeft u ook mooie ideeën om producten en diensten aan de deeleconomie toe te voegen? Ik hoor het graag. Laat hieronder uw reacties achter.
Goed dat je hier aandacht aan geeft en aandacht voor vraagt. De bredere dimensie is o.a. ook dat het samenhang geeft tussen mensen, muren slecht tussen commercieel en vriendendienst. Dit zijn zaken die mensen aangeven als redenen waarom het goed gaat met henzelf maar slecht met Nederland: het gemis van samenhang tussen mensen. Je verhaal riep associaties op met Little House on the Prairie (kun je dagelijks op TV bewonderen). Alle gekheid op een stokje: in een dergelijke mini-samenleving kon je niet anders dan zo met talenten en bezittingen omgaan: share or die, bijna. Dus wat mij betreft niet alleen een moderne ontwikkeling, maar iets dat uit een grondbehoefte voortkomt en daarmee ook een deelantwoord geeft op ons maatschappelijk onbehagen. Groet, ik waardeer je inzet.
Leuk artikel, Carl. Ter informatie: shareNL wordt niet 'volgende maand gelanceerd'. Ons platform is al langer in volle gang! En in de lijn van wat je stelt: we geven ook veel presentaties en workshops voor het MKB. Ontzettend leuk om te zien hoe steeds meer ondernemers de deeleconomie in het vizier krijgen. Hetgeen trouwens ook geldt voor grotere organisaties waar we mee werken, zoals Achmea, ABN AMRO, Belastingdienst, EU, Gemeente Amsterdam, universiteiten. Van alle kanten ontstaat er steeds meer belangstelling voor dit thema :)
Beste Harmen, Dank voor het compliment. Je hebt gelijk: ShareNL is al langer bezig, maar ik baseerde mij (er abuis) op de melding dat er in april een nieuwe huisstijl en website worden gelanceerd. Ik blijf jullie graag volgen en zal in een van de komende blogs meer aandacht vragen voor het initiatief! Groet, Carl
Is dit een oud bericht? Dit boek is in april 2011 uitgekomen.
Beste Riet, Het boek Society 3.0 van Ronald van der Hoff verscheen inderdaad vorig jaar, maar mijn artikel is naar aanleiding van de Engelstalige versie, waarvan ik de presentatie afgelopen maart bijwoonde. Met vriendelijke groet, Carl Lunenborg