Bijna ongemerkt sluipt de 'deeleconomie' in de samenleving, ten koste van de traditionele consumptie-economie. Wie een middagje een slijpmachine nodig heeft, koopt geen nieuwe maar leent 'm van iemand uit de buurt. Of wie een bordje eten over heeft, verkoopt het voor een paar euro aan een andere wijkbewoner. Deze nieuwe vorm van zakendoen heeft op termijn grote gevolgen voor het MKB en hun CRM-strategie - tenzij zij nu al innoveren en hun deel in het 'sharen' opeisen.

Een paar dagen geleden was ik te gast bij de uitreiking van het boek 'Society 3.0' van visionair, internetstrateeg en ondernemer Ronald van der Hoff. Hij is de bedenker van het succesvolle Seats2Meet-concept dat inmiddels op tientallen locaties in Nederland en daarbuiten is te vinden. Ronald liet zijn gasten tevens kennis maken met onder meer ShareNL, een volgende maand te lanceren initiatief dat de deeleconomie in Amsterdam stimuleert - als eerste stad in Europa. ShareNL zet zich in voor de promotie van de inmiddels vele online initiatieven als SnappCar, Thuisafgehaald, Peerby, AirBnB of Konnektid. Zeker nu het Amsterdamse college van B&W alle medewerking heeft toegezegd, ligt er een glorieuze toekomst voor het 'delen' in plaats van het nieuw kopen van consumentengoederen.

655_peerby_624x35490 Procent
Wat betekent dat in de praktijk voor lokale of grotere ondernemers? Dat de consument nog een keer nadenkt over de aanschaf van een product dat 'ie misschien maar heel kort nodig heeft. Ooit geweten dat personenauto's gemiddeld 90% van de tijd stil staan? Of dat een boormachine meestal niet langer dan 13 minuten in z'n gaatjescarrière wordt gebruikt? Zeker in deze krappe tijden loopt de consument liever naar iemand die zijn auto op Snappcar voor een paar tientjes verhuurt, of via Peerby naar de buurtgenoot met die ongebruikte klopboormachine.


Innoveer

De deeleconomie staat nog in de kinderschoenen maar grijpt snel om zich heen. Dat is onder meer te danken aan de oneindige mogelijkheden van het internet, waardoor veel ondernemers nauwelijks zien wat zich onder de oppervlakte aan deel-, leen- en ruilhandel afspeelt. Kunnen zij de sneltrein nog halen? Schermafbeelding 2014-02-28 om 10.44.22Natuurlijk, mits zij snel en innovatief reageren. Duik om te beginnen in het fikse aanbod op de sites die er nu al zijn en ontdek welke oproepen er worden geplaatst. Maar pas uw eigen CRM-strategie ook aan en luister naar uw klanten, of ontdek wat zij op sociale media met elkaar delen. Denk dan eens zoals enkele grote hotelketens: zij voegen een deel van het logeeraanbod op AirBnB simpelweg toe aan hun eigen database en bieden dit aan de consument aan. Of zoals Mercedes Benz die al 300 auto's in Amsterdam te leen aanbiedt op de site Car2Go. Als zij het kunnen, waarom dan niet de retailer in de winkelstraat? If you can't beat them, join them!

Heeft u ook mooie ideeën om producten en diensten aan de deeleconomie toe te voegen? Ik hoor het graag. Laat hieronder uw reacties achter.