Wanneer sluit Nederland QR-codes in zijn armen?

ShortPres | QR design spagetti, QR-codes

Voor mobile marketing was 2013 een geweldig jaar. Inmiddels hebben meer dan 70% van de bezitters van mobieltjes in Nederland een smartphone. Ook het aantal tablets neemt gestaag toe. Daarmee raken steeds meer Nederlanders gewend aan, winkelen, mobiel bankieren, product- en prijsvergelijking alsmede het inwisselen van coupons via hun smartphone of tablet.

QR technologie ( Quick Response ) is -met grote voorsprong- de meest toonaangevende technologie voor communicatie met mobiele apparatuur. De tweede -en enige andere technologie- NFC ( Near Field Communication ), wordt nog slechts door een zeer beperkt aantal smartphones en tablets ondersteund en heeft daarom nog een zeer laag consumentenbewustzijn. Omdat NFC uitsluitend werkt vanaf korte afstand, moet het eerder gezien worden als aanvulling, dan als vervanger van QR technologie.

In 2013 hebben wereldwijd meer dan 750 miljoen smartphone gebruikers, actief informatie gedownload via een QR scanner app. De belangstelling voor QR Codes -zoals gemeten door Google Trends- is onverminderd hoog en blijft op mondiaal niveau toenemen. Gegevens uit ScanLife ( http://www.scanlife.com/ ) tonen in 2013 een aanzienlijke groei aan van scans in alle westerse landen. De meest intensieve gebruikers zijn tussen de 35 en 45 jaar oud.

Nederland staat nog steeds vrij sceptisch tegenover het gebruik van QR technologie. Dat geldt niet voor andere westerse landen. Ook in Azië blijft de interesse in QR-codes fors groeien. Tijdens mijn bezoek aan de meest toonaangevende jaarlijkse conferentie over internet trends, georganiseerd door KPCB ( Kleiner Perkins Caufield Byers | http://www.slideshare.net/kleinerperkins/kpcb-internet-trends-2013 ), werd over het gebruik van QR codes in China over 2013 een groei van 400% opgegeven. Een van de meest toonaangevende QR scanner apps in China -Ling Dong Kuai Pai- stelt vast dat in piekuren het aantal QR-scans de 1.2 miljoen overtreft. QR codes blijken zeer populair bij de Chinese detailhandel. Bij meer dan 50% van de ondernemingen vormt QR technologie onderdeel van hun marketing strategieën. Alle grote Aziatische sociale netwerken, zoals WeChat, Sina Weibo en RenRen -samen goed voor meer dan een miljard mobiele gebruikers- hebben QR Code scanners aan hun mobiele apps toegevoegd. Ook worden QR Codes toegevoegd aan hun gebruikersprofielen. De verwachting is dat Facebook daarmee volgt tegen het einde van dit jaar.

Digitaal betalen via QR-codes kent in de USA en Aziatische landen eveneens een forse  groei. MasterCard en PayPal gebruiken inmiddels QR technologie voor identificatie- en authentificatiemiddel. Apple past op iOS7 ingebouwde QR technologie toe en Microsoft begon dit jaar met QR Code technologie in hun Xbox console. Nederland blijft nog achter bij al dit internationale QR geweld, maar deze ontwikkelingen maken wel duidelijk, dat QR gebruik ook in Nederland nog een enorme groei te wachten staat.

De meest populaire toepassing voor QR-codes is op dit moment nog de verwijzing naar bedrijfswebsites (68%). Gevolgd door het downloaden van een vCard of verwijzen naar een mobiel visitekaartje (8%) en links naar een Facebook-pagina (6%). Voor tientallen andere toepassingen resteren 18%, met inbegrip van het weergeven van videoclips. Men verwachten dat vooral korte video producties voor mobiel gebruik en nieuwe apps het gebruik van QR technologie in 2014 een forse impuls zullen geven. Tot op heden is er in Nederland slechts één bedrijf dat zich uitsluitend specialiseert op de productie van bedrijfs- product en video presentaties voor mobile marketing; ShortPres BV ( www.shortpres.nl ). Ongetwijfeld zullen er meerdere volgen.

Ondanks tal van voordelen zijn QR Codes in het algemeen nog steeds zwart en wit, lelijk en zinloos. ShortPres heeft als enige een eigen QR design afdeling waar individuele company QR-codes worden ontworpen. Daarbij wordt perfecte leesbaarheid gecombineerd met een boeiende vormgeving gebaseerd op bedrijfskleuren en logo alsmede de brache waarin de onderneming werkzaam is ( http://www.pinterest.com/shortpres/qr-design-by-shortpres/ ). Daarnaast werkt ShortPres uitsluitend met actieve QR-codes. Hierbij kan de achterliggende content 24/7 worden geactualiseerd. Dat houdt het scannen van QR-codes voor de consument boeiend. Onderzoek toont aan dat visueel aantrekkelijke QR Codes de interesse van de consument doet toenemen met 40% tot 200%, in vergelijking met de bekende saaie zwart-wit geblokte codes.

QR technologie blijft de meest effectieve manier om consumenten uit zijn/haar fysieke wereld naar mobiele informatie te lokken. Men verwacht tegenwoordig, meteen te kunnen beschikken over relevante digitale informatie. Daarbij geldt eens te meer het adagium “Beelden meer zeggen dan woorden’. Korte video presentaties speciaal toegespitst op mobile apparatuur gaan daarbij een grote rol spelen. Marketeers zullen beter gebruik gaan maken van QR Codes, zoals voorgesteld door Scott Stratten in zijn nieuwe boek ‘QR Codes Kills Kittens’  (http://www.unmarketing.com/services/unbooktour-dates/ ).

Kort en goed, QR codes zijn springlevend . . . verry much alive dus!
 
Categorie Marketing Advies