Nog maar een klein decennium geleden waren we als ondernemers lekker aan het zenden: wij vertelden de markt en het individu wel wat ze volgens ons moesten horen.  Anno nu valt er een stuk minder te zenden. De consument laat zich niet meer alles aanpraten. Sterker, de massa groepeert zich razendsnel met crowdfunding, crowdsourcing en nu zelfs met 'crowdsuing'.

10420070_586089821507295_4356369781760084148_nWie met een prima businessidee bot vangt bij  kredietinstellingen, kiest tegenwoordig voor crowdfunding. Zet je plan op Kickstarter of een ander online platform en laat de massa jou voldoende kapitaal leveren om aan de slag te kunnen.
Heb je zelf onvoldoende kennis in huis om je idee verder vorm te geven, zoek dan naar de juiste mensen en middelen op een crowdsourcing platform als IdeaConnection of Edge Amsterdam - er zijn er inmiddels talloze te vinden.
Maar wie zeer boos, gefrustreerd en teleurgesteld is over de dienstverlening van bedrijf, doet voortaan gewoon een beroep op crowdsuing: met de massa opstomen naar de rechtszaal om je gelijk te halen.

Het nieuwe en wereldwijd unieke Nederlandse platform Crowdsuing  'wil een signaal af kunnen geven aan organisaties die denken te kunnen doen en laten wat ze willen omdat individuen toch geen juridische vuist kunnen maken'.  Er wordt inmiddels gewerkt aan twee forse zaken tegen Vodafone en de Stichting Benchmark GGZ. 

Stap voor stap zie je dat consumenten zich makkelijker verenigen en hard kunnen terugslaan dankzij de online transparantie. Ondernemers (ook in het MKB) die het niet zo nauw nemen met de klantvriendelijkheid en/of de productkwaliteit moeten zich dus realiseren dat de tijd van het 'zenden' is omgezet in die van het 'luisteren'. En natuurlijk zijn we niet allemaal van het Vodafone-formaat, maar het feit dat de 'crowd' letterlijk dichtbij je merk en reputatie kan komen om het onderuit te halen, is een heroverweging waard van de strategie - zowel on- als offline.