Je hebt eigenlijk geen keuze, je moet aan Google vindbaarheid werken.

Het lijken ver uiteenlopende thema's, adverteren op Google middels Google Adwords of "gewoon" organisch boven komen in de gratis zoekresultaten. Het enige verband lijkt te zijn dat je in zoekresultaten bovenkomt, waar dan ook. Maar zo simpel ligt het niet helemaal, en hoewel de keuze om snel te scoren in Adwords door gewoon te betalen verleidelijk is, wil ik toch een lans breken voor een investering in vindbaarheid door gewoon goed te werken aan je site.

Waarom zou je dan toch dat vreselijke vervelende en nauwkeurige werk doen om "vindbaar te worden" in plaats van lekker makkelijk per klik overzichtelijk betalen? Ik zal twee redenen aangeven, waarom je uiteindelijk toch niet echt een keus hebt en balans zult moeten aanbrengen in je inspanningen voor de structurele promotie van je website of webshop.

1: Een informatieve website converteert beter.

Wat triggert nu een bezoeker van een site om een aankoop te doen of informatie op te vragen cq gegevens achter te laten? Dat hangt van enkele factoren af zoals design van de site, informatiediepte op de site en de presentatie ervan.

Design

Het design is duidelijk, je hebt ooit bedacht hoe je site is ingedeeld meer opbrengst uit zelfde bezoek!,google vindbaarheiden via welke logica je de flow van klanten wil laten lopen. Hoe dit gaat wordt bepaald door de indeling van de site in vlakken, de afbeeldingen die worden gebruikt en natuurlijk ook de elementen die worden gebruikt om te navigeren.

Informatiediepte

Hoe diep is je informatie, dat wil zeggen, hoeveel verschillende types informatie er verschaft worden over een onderwerp, waar de klant geïnteresseerd in is. Ben jij een autoriteit voor je bezoeker? Kun je de bezoeker over bijvoorbeeld alle aspecten van een badkamer informeren (de indeling, de elementen, de aansluitingen, looplogica, onderhoud, stijlen etc. etc.) of houd je het alleen bij, dat een badkamer ervoor is om je te wassen en wellicht het toilet te gebruiken?

Presentatie

Er zijn verschillende types bezoekers, er zijn visueel ingestelde bezoekers en tekstueel ingestelde bezoekers. Maar in ieder geval is het bekend, dat webbezoekers meestal geen behoefte hebben aan enorme on-onderbroken lappen tekst zonder indeling, koppen, plaatjes of wat dan ook die de massa kunnen breken. Daarnaast is een stuk rust op het scherm, gebruik van doorlinks en de juiste maat en type letters van heel groot belang. Dat geldt ook voor de achtergrondkleur, die informatieve sites of pagina's bij voorkeur rustig moet zijn.

 2: Een goede site die qua SEO waarde (vindbaarheid) goed scoort, kost minder per klik.

Hier heb je nu een behoorlijk doorslaggevend argument. Dit verdient uitleg, want waarom is daar verband tussen? Google heeft als missie om de informatie van de wereld toegankelijk en inzichtelijk te maken, maar heeft daarbij wel een goede commerciële pet op. Het ontsluiten van informatie kan alleen als mensen dat ter beschikking stellen, Google kan dat zelf niet. Zefde zoekwoord minder betalen?Dus zoekt Google manieren om sites met een goede en complete manier van informatieverstrekking extra te belonen. Dit kan eenvoudig via een kostenvoordeel op Adwords. Maar hoe werkt dat?

Per Adwords advertentie beoordeelt Google op een enorm complexe manier hoe relevant het (pad naar) het antwoord op de zoekvraag is, die middels de advertentie wordt beantwoord. De relevantie is hoog bij:

  • een exact zoekwoord,
  • een advertentietekst die het zoekwoord zowel in titel als in tekst bevat
  • een doel URL (webpagina) die het zoekwoord in titel bevat
  • een doelpagina die het zoekwoord in voldoende mate in de tekst laat terugkomen en in de tussenkopjes
  • een doelpagina bevat plaatjes met bestandsnaam als zoekwoord en beschrijving (alt tekst)

Dit wordt voor de gemiddelde mens al redelijk onoverzichtelijk, maar de wens tot kostenbesparing op Adwords blijft. Want een kostenbesparing kan, als je het goed doet, een structureel concurrentievoordeel zijn, waardoor jij wél je spullen via Adwords kunt verkopen en de concurrent niet...

De bottom line hier is, dat als je site/pagina heel goed vindbaar is, Google je dezelfde positie in de betaalde resultaten geeft voor een lager prijs per klik dan de concurrentie. En dat loont, zeker als je site ook nog eens beter converteert en je dus per verkoop/lead twee keer minder kwijt bent door én een lagere klikprijs en minder kliks er naartoe.

Wil je ook weten hoe je ervoor staat voor wat betreft je vindbaarheid en conversie van je site en wil je ook lagere kosten op Adwords? Vraag dan eens een een gratis scan aan voor de vindbaarheid van je site met daarbij de uitleg in duidelijke bewoordingen wat eraan gedaan kan worden. Google vindbaarheid is makkelijker dan het lijkt!
 
Categorie Marketing Advies