Ik weet het, ik weet het . . . . ontelbare blogs, artikelen, seminars, grafieken en tabellen staan bol met informatie over de noodzaak van social media. We kunnen ermee het aantal leads verhogen. De beeldvorming van uw bedrijf kan ermee positief worden beïnvloeden. Hoe meer waardevolle input we op internet plaatsen, hoe meer reactie we zullen ontvangen.

Allemaal onderbouwd met de meest schitterende infographics en statistieken.

Maar toch, de meerwaarde van social-media heeft z’n langste tijd gehad. Niet alleen social-media, ook apps en gratis WiFi. Als we daaronder verstaan ‘gratis’ WiFi waar men eerst een e-mail adres moet opgeven, voordat van de dienst gebruik kan worden gemaakt.

Waarom?  Dat is niet moeilijk te voorspellen!

We kennen allemaal het begrip ‘Infobesitas’, kortweg informatie overvloed. De aanvankelijke interesse van consumenten op de ontvangst van digitale informatie slaat om. Nog maar weinigen zullen enthousiast reageren op de veelvoud aan e-mails en aanbiedingen waar we mee worden geconfronteerd zodra we onze computer, laptop of tablet opstarten. Dan heb ik het nog niet eens over SPAM, maar over berichten van bedrijven waar we eens onze interesse kenbaar hebben gemaakt of waar we eens iets hebben gekocht of waar we informatie hebben aangevraagd.

Natuurlijk kunnen we deze ‘ontvolgen’ door onder aan de pagina duidelijk te maken dat we toezending niet meer op prijs stellen. Maar de moderne consument begint die overvloed van persoonlijk gerichte, maar commercieel bedoelde e-mails tegen te staan. Ook de verplichting een app te downloaden alvorens informatie te ontvangen; of het verplicht opgeven van een e-mail adres om ‘gratis’ WiFi te kunnen gebruiken of een site te bezoeken.

Wij zullen onze manier van denken, over de manier waarop wij onze potentiële afnemers het beste kunnen benaderen met de moderne digitale media, voortdurend onder de loep moeten nemen.

Beelden zeggen meer dan woorden.

Het antwoord op deze ontwikkeling is kort en krachtig.

De consument van tegenwoordig verwacht direct geïnformeerd worden op het moment van zijn/haar interesse. Zonder poespas en zonder het verplicht doorgeven van NAW of e-mail gegevens of het downloaden van een app. Weten we aan die behoefte te voldoen, dan krijgen wij daar meteen zijn/haar sympathie of actie voor terug. Achteraf, gebaseerd op werkelijke interesse, niet vooraf als verplichting. Dat is het grote verschil.

ShortPres | Samsung Toxozon

Promo-video’s lenen zich hiervoor bij uitstek. Beelden zeggen immers meer dan woorden. In korte video-clips kan in 1 minuut al heel veel informatie getoond worden en interesse worden gewekt.

QR technologie is tot op heden nog steeds de enige serieuze technologie die direct communiceert met mobile apparatuur, zoals smartphones en tablets. Een combinatie van beiden -een QR-code die meteen een promo-video toont- is een ijzersterke combinatie voor uw toekomstige marketingmix.

Promo-clips of commercials

Ze dienen beiden hetzelfde doel, maar er is één duidelijk verschil. De Prijs! Promo-clips kunnen worden geproduceerd vanaf een paar honderd euro. Commercials zijn tegenwoordig eigenlijk korte films, gebaseerd op een draaiboek, met acteurs, voice-overs, studio werkzaamheden, on-site opnames etc. etc. De firma ShortPres uit Den Haag ( www.shortpres.nl ) maakt promo-video’s voor vaste all-in prijzen ( € 495,- voor een promo-video van 1 minuut en € 995,- voor een promo-video van 3 minuten ). Voor complete commercials berekenen ze echter een prijsstelling variërend van € 5.000,- tot meer dan een ton per stuk.

Kortom promo-video’s zijn bij uitstek geschikt voor het MKB, om met een minimaal marketing budget toch maximale exposure te genereren.
 
Categorie Marketing Advies