De wereld van de zakelijke communicatie is opgeschrikt door een groot gijzelingsdrama. Onlangs is aan het licht gekomen, dat duizenden managers, verkopers en marketing medewerkers al sinds jaar en dag worden gegijzeld door een, tot voorheen, onbekende groepering. Een grootschalig onderzoek bij honderden bedrijven, dat reeds jaren gelden was opgestart, heeft nu eindelijk de daders ontmaskerd.

En wat bleek, in bijna 100% van de gevallen werkten de slachtoffers al sinds jaar en dag met de gijzelnemers samen. Jarenlang heeft men zich afgevraagd, waarom de meeste presentaties saai en zelfingenomen waren en waarom zij over het algemeen niet het beoogde resultaat opleverden? Nu is duidelijk geworden dat 'presentatie software' de grote boosdoener is.

Niet het gebruik ervan, maar het moment van dia's maken en de manier waarop ze worden gemaakt blijken mede bepalend te zijn voor het succes van hun verhalen. Zaken als tekst en bullet points moesten het in het onderzoek zwaar ontgelden.

Regel van Drie, het bureau voor effectieve communicatie, gaf na het openbaar worden van het onderzoek, het volgende commentaar: "Mocht het zo zijn dat uw dia's eveneens vol staan met overbodig veel tekst en doodsaaie bullet points, dan weet u zeker dat ook u slachtoffer bent van dit vreselijke drama." RvD voegde er aan toe dat de vrijheid en betere resultaten dichterbij zijn dan de meeste mensen denken en verwijst hen naar de website Regel van Drie