Een blog heeft weinig waarde en zin als het onderwerp ontbreekt. Leo Bolle geeft in zijn blog Hoe breng ik mijn zakelijk blog om zeep? tips om de lezer te ontmoedigen: “Schrijf vooral over onderwerpen waar je niets vanaf weet en neem zeker niet de moeite research te plegen en je te verdiepen in actuele en relevante opinies en trends dienaangaande.”

In mijn serie blogs voor Multiraedt reik ik de lezer een denk- en belevingskader aan. De lezer waarvoor ik schrijf is een ondernemer, de doelgroep van Multiraedt (‘biedt advies aan bedrijf en overheid’). Mijn zin is hen mijn kennis en ervaring aan te reiken.

Meten is weten, in de online-marketing. Analyse van metingen geeft richting voor sturing op resultaat in de vorm van omzetgroei, rendement en effect op bijvoorbeeld imago. Onderbuikgevoel en ‘met de winden meewaaien’ zijn niet meer van ‘nu’. Als je weet waar je het over hebt, je verdiept in klant, product en dienst neem je een voorsprong. Daarvoor zijn kennis en kunde nodig. Ondernemers, en vooral in de business-to-business (B2B), hebben een schat aan kennis die zij vaak nog niet inzetten om hun doelgroepen te bereiken. Dat moet en kan anders. Wat mij betreft via inbound marketing.

Zenden werkt niet meer
Inbound marketing kan zeker in de B2B waardevol zijn. In principe is het niets meer dan een slimme manier om bezoekers (potentiële klanten) niets van je marketing te laten merken. Zenden alleen werkt niet meer. Geef klanten wat ze zoeken en willen: het product of de dienst van hun wens, op het moment van hun behoefte.

Het spreekt voor zich dat de smartphone en de tablet hierin een sleutelrol spelen. Met goede content (tekst en beeld), een goede propositie en adequate service, op bij voorkeur responsive landingspagina’s en met slimme tools krijg je grip op je doelgroep. Om te zoeken wat zij willen vinden hebben zij geen boodschap aan hobbels en drempels. Hou het gemakkelijk en behapbaar, luister naar de doelgroep en geef waar en wanneer ze behoefte hebben. Zo stijgen klanttevredenheid en omzet en komen klanten terug.

marketingvoorsales, inbound marketing

Mijn 'Why'
Grip op de doelgroep is de aansluiting van uw business op uw kopers. Ik geloof daarbij in ‘marketing vóór sales’, toepassing van inbound marketing en lead generation. Mijn mening is dat online-projecten bij voorkeur worden gedreven vanuit een ondernemersvisie. Dat betekent dat marketing en innovatie voorrang hebben op ICT. Innovatie is uw ‘pakkie an’, een goed product of dienstverlening is uw core-business. Marketing is een vak dat een serieuze plek in de organisatie verdient, en minstens een onderdeel van de bedrijfsstrategie zou moeten zijn. Met een budget, met een planning en met duidelijke en haalbare targets.

Ondernemers krijgen al jaren een enorme berg - in mijn optiek veel verwarrende – informatie over ‘de nieuwe marketing’ voor de kiezen. Wat doet ondernemend Nederland met deze inzichten? Wie passen het toe? Wie passen het zo toe dat het voor omzetverhoging zorgt en doelgroepen op maat en naar wens bedient? Hoe doen ze dat en waarom? Tijd voor mijn kader: Wat is de markt voor inbound marketing in Nederland?

Ik wil net als u weten wat mijn markt is
Voor wie doe ik het eigenlijk? En wat kunt u als onderneming met inbound marketing? Wat is de business-case, zowel voor mij als toeleverancier als voor u als ondernemer? Ik wil ondernemingen de inzichten geven die zij nu zo hard nodig hebben. Dat is mijn missie en mijn ‘Why’.

In een serie blogs waarvan ik de omvang nu nog niet kan overzien, verzamel ik die gegevens en probeer ik antwoorden te geven op de marketing- en salesvragen van nu voor de doelgroepen van nu. Voor ondernemers die weten wat ze willen: omzet genereren (of verhogen) via onlinebusiness.

De economie van nu is digitaal
Neelie Kroes, Europees Commissaris belast met de portefeuille Digitale Agenda, zegt het fraai: “Er is geen aparte digitale economie, slechts een economie die digitaal is.” En met die realiteit gaat een slimme onderneming aan de slag.

Over twee weken mijn prognose: hoort u bij de 250.000 bedrijven die hun online business serieus neemt?

Met een vriendelijke groet, Albert Mensinga

Amersfoort, 25 september 2014
 
Categorie Marketing Advies