Missie en succesWie mij een beetje kent als ondernemerscoach weet dat Missie mijn stokpaardje is.
Als je bij mij komt om iets op te lossen waar je tegen aan loopt als ondernemer, of als je voor een belangrijke keuze staat en je komt er niet uit, dan stel ik je die onvermijdelijke en voor velen lastige vraag: Wat is eigenlijk je Missie?

Je Missie vertelt je namelijk waarom je bedrijf bestaat en wat de meerwaarde is, de bijdrage aan een betere wereld. Dat maakt het een essentieel gegeven voor jou, maar ook voor jouw klant. Want ook je klant wil tegenwoordig duidelijk weten waarom jij doet wat je doet.

Heeft je Missie enorme impact op je bedrijf en hoe je onderneemt? Ja!
Wordt het belang hiervan door veel ondernemers onderschat? Ja!
Is het verstandig om van tijd tot tijd stil te staan bij je Missie? Ja!

Dat vind ik dus, maar heb ik jou hiermee al overtuigd? Waarschijnlijk (nog?) niet.

Ik begrijp het wel dat de meeste ondernemers niet of nauwelijks stil staan bij hun Missie.
Het is namelijk best lastig om uit te zoeken en te formuleren.
Meestal lukt het je niet meteen, het is een ontdekkingstocht. Maar die ontdekkingstocht is meer dan de moeite waard.
Wat mij betreft ook een must voor elke (startende) ondernemer.
En het is zeker geen Mission Impossible!

De belangrijkste voordelen van een heldere Missie op een rijtje:

  • Het geeft je motivatie.
    Als je weet waarvoor je het doet kun je daar een enorme drive uit halen. In goede tijden, maar vooral ook in mindere tijden. Natuurlijk willen we ook allemaal geld verdienen, maar als dat je enige drijfveer is en je omzet valt tegen…… waar vind je dan nog de motivatie om door te gaan?
  • Het geeft je richting.
    Als je weet waarvoor je het doet, kun je veel gemakkelijker keuzes maken die nodig zijn om verder te komen. Welke opdrachten neem je aan, en welke niet? Met welke klanten wil je werken, en met welke niet?
  • Het geeft je imago.
    Als je helder vertelt waarom je bedrijf bestaat, zegt dat veel over je bedrijf. En over jou als Zelfstandig Professional. En je imago bepaalt mede of een klant voor jou kiest of niet.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ondernemen, doorgaan als ondernemer in een periode dat het minder goed gaat met je bedrijf een stuk gemakkelijker is als je weet wat je Missie is. Als je meer wilt bereiken dan veel geld op je bankrekening.

Ook als je jouw Missie al eens hebt geformuleerd is het goed om er regelmatig opnieuw bij stil te staan. Jij verandert, je bedrijf verandert, de wereld om ons heen verandert. Het blijft dus zaak om af en toe te checken of jouw Missie, jouw ‘waarom’, nog relevant is.

Dus ik daag je hierbij uit en stel je de vraag:
Wat is jouw bijdrage aan een betere wereld? Wat is jouw Missie?
Reageren hieronder mag ;-)

En mocht je er in je eentje niet uitkomen dan kun je altijd nog mijn gratis eBook downloaden.

 
Categorie Organisatie Advies