klantenwerver, websitebezoekersWil een website uitstijgen boven het niveau van een digitaal visitekaartje, dan is het websitebezoek de sleutel tot succes. En met succes bedoel ik de mate waarin een website in staat is klanten te werven.

De voorwaarden waaraan een dergelijke website moet voldoen staan hiernaast kort aangegeven. In dit blog gaan wij in op de kracht van Twitter om websitebezoekers aan te trekken.

Een goed opgezet zakelijk Twitter account met voldoende volgers en met een goed doordacht #tweetbeleid zijn de eerste vereisten.
Speciale tip: zet in je bio een link naar een goede landingspagina of een sterk blog!

Succesvol tweetbeleid

Ook hier geldt de wet van de aandacht:"alles waar je je aandacht op richt wordt groter". Zonder de nodige tijd en moeite is het onmogelijk om de grote potentie die in Twitter schuilt te ontsluiten. Twitter geeft je de mogelijkheid om miniblogs van maximaal 140 tekens te verspreiden onder je volgers.
Hoe maak ik daar optimaal gebruik van?

  • Voordat er tweets verstuurd kunnen worden met links naar de website, zal die website natuurlijk moeten beschikken over voldoende content in de vorm van aantrekkelijke landingspagina's met goede call to actions, blogs, e-books, whitepapers en video's.
  • Je hoeft voor een tweet niet de volle 140 tekens te gebruiken. Sterker nog, korte tweets van niet meer dan 100 tekens creëren 20% meer interactie.
  • Goed scorende tweets zijn tweets die de nieuwsgierigheid opwekken, statistieken bevatten, voorzien zijn van aantrekkelijk beeldmateriaal, die vragen stellen etc.
  • Belangrijke zoekwoorden in de tweets kun je vooraf laten gaan door een #hashtag. Je tweet komt zo sneller naar voren bij de zoekresultaten. Overdrijf het echter niet.
  • Een manier om retweets uit te lokken is door het toepassen van @vermeldingen. Indien je de gebruikersnaam van grote Twitter accounts in je tweets op neemt, werkt dat als een directe tweet aan dat Twitter account. Als de beheerder van dat account vervolgens denkt dat die tweet gunstig is voor hem dan zal hij die tweet zeker retweeten.
  • Vraag gewoon om retweets. Uit de statistiek blijkt dat een brutaal mens de halve wereld toch weer bezit.

Dit is zeker geen definitieve opsomming. Creatieve suggesties zijn hier zeker welkom!

Hieronder zie je een deel van de statistiek van het grootste account van Multiraedt (>17.000 volgers). Gebruik makend van de conventionele middelen zijn er in een maand tijd ruim 365.000 weergaven geweest van onze tweets en die hebben voor een aanzienlijke websitebezoek gezorgd.

tweets statistiek

Twitter Ads

twitter statistiek1Je kunt je tweets ook door Twitter laten promoten. Dat zorgt ervoor dat je tweets ook bij niet-volgers terechtkomen. Zij hebben daarvoor een veilingsysteem ontworpen dat sterk lijkt op dat van Google Ads. Het is sinds kort ook in Nederland beschikbaar voor kleinere bedrijven. (zie hier voor meer informatie)

Twitter cards

Je kunt op je eigen website twitter cards installeren. Er bestaat een grote variëteit aan twitter cards. Met deze "cards" ben je in staat meer informatie in je tweet te stoppen. Je creëert daarmee als het ware call-to-action buttons als "Meld je aan voor de nieuwsbrief of "Vraag de brochure aan". Indien er op zo'n tweet geklikt wordt, dan klapt de kaart open en laat de extra informatie zien. Zoals Twitter zelf zegt: "De website-card is dankzij de rijke media interessanter voor gebruikers en leidt vaak tot een hogere click-through rate" .
Een ander voordeel van het gebruik van deze kaarten is, dat de interacties meetbaar worden door de statistieken die Twitter levert.
Bedenk wel dat er een betaalde variant is, waar per interactie kosten door Twitter in rekening worden gebracht en een gratis variant, de Twitter Summery Card.

Investeren in Twitter loont

Voor ons is Twitter zeer belangrijk gebleken bij de opbouw van het aantal websitebezoekers. Onze 17 afzonderlijke twitter accounts zijn goed voor meer dan 50% van ons websitebezoek. Bovendien zien wij dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen het aantal twitter volgers en het websitebezoek. Dat stimuleert ons natuurlijk om constant te werken aan de verdere uitbouw van onze twitter accounts.(dit geldt trouwens grosso modo ook voor andere social media). Daarvoor hebben wij inmiddels dan ook een eigen systeem gecreëerd, waarmee wij zeer selectief en zonder overloop tussen de verschillende accounts ons Twitterbereik kunnen vergroten.
 
Verwante artikelen van dezelfde auteur: