Rainbow-Flower-Wallpaper, boeiend presenteren

Een (goede) presentatie geven is de meest effectieve vorm van zakelijke communicatie. Het stelt je in staat om je publiek te informeren, te vermaken en te inspireren. Toch slaagt het overgrote deel van de presentaties daar niet in. Veel sprekers zijn niet in staat om de boodschap goed over te brengen en veel onderwerpen zijn gewoon niet interessant. Een slechte presentatie herken je direct: je ziet in het begin al dat het niet goed zit en je krijgt (als spreker of als publiek) het gevoel dat het vandaag niets gaat worden.

Bedrijven geven tegenwoordig miljoenen uit aan gelikte reclame- en PR-campagnes om hun boodschap te verankeren in het geheugen van de consument. De kwalitatieve lat voor het bereiken van het publiek komt daardoor steeds hoger te liggen. Het wordt steeds moeilijker om met een presentatie, waar bedrijven meestal minder middelen voor vrijmaken, het niveau te halen van wat tegenwoordig als standaard wordt beschouwd. Waarom worden er dan nog steeds zo veel presentaties gehouden?

We weten diep in ons hart dat 'live' communicatie de meest krachtige methode is om mensen te overtuigen. De geschiedenis staat bol van betogingen, demonstraties en zelfs revoluties die één enkele spreker voor een (groot) publiek heeft ontketent. Presentaties kunnen als geen enkel ander communicatiemiddel veranderingen tot stand brengen en mensen activeren. Een slecht idee dat goed gepresenteerd wordt, heeft een veel betere kans van slagen dan een goed idee dat slecht gepresenteerd wordt.

Goede presentaties zijn levendig. Levendig qua opbouw, inhoud en uitvoering. Wij adopteren ideeën veel sneller als we ze continu voor onze ogen zien ontwikkelen, groeien en uitgelegd worden. Presenteer je idee alsof het een boom is die uit een zaadje groeit. Bij iedere nieuwe zin die je formuleert zit jouw publiek op het puntje van hun stoel, benieuwd naar wat het voor hen gaat opleveren.

Het is niet gemakkelijk om leven in je presentatie te brengen. Je kunt niet volstaan met het verzamelen van de inhoud en dat in de laatste minuten even in een software tool gieten. Je zult je in je luisteraars moeten verdiepen! Wie zitten er in de zaal en wat willen ze horen. Op deze manier kun je jouw boodschap voor je publiek tot leven brengen. Of dat eenvoudig is? Nee, het zal je een behoorlijke dosis energie, inlevingsvermogen en tijd kosten. Maar aan het einde van de regenboog wacht de beloning. Rendement, veel rendement!

Neem je presentatie(s) serieus. Wees je bewust van het offer dat je moet brengen om jouw idee voor je publiek tot leven te wekken. Als je de tijd niet wilt of kunt nemen, geef dan liever geen presentatie en stuur je publiek maar een folder. Het resultaat zal hetzelfde zijn!

Ook weten hoe je boeiend kunt presenteren? Bel me op 06-23905362.

 
Categorie Marketing Advies, PR & Communicatie