nieuwjaarsspeech

Het format: intro - terugblik - vooruitblik - een toast.
De smaakmaker: beeldend spreken.

Een nieuwjaarsspeech is dé gelegenheid om het contact te versterken en mensen te motiveren.
De juiste sfeer en het gevoel dat je creëert zijn cruciaal.

Terugkijken

Begin op tijd met het verzamelen van ideeën.

Maak een lijstje van mijlpalen. Wat waren de successen, de beslissende of bijzondere momenten?
Hoe hebben de mensen in het bedrijf daaraan bijgedragen? Laat het lijstje een paar dagen liggen.
Er komt vaak meer, op onverwachte momenten.

Kies twee à drie meest in het oog springende momenten en noteer voor elk wat eraan vooraf ging.
Welke obstakels zijn overwonnen? Wat gebeurde er precies? Hoe concreter hoe beter.
Denk aan de partners van je medewerkers die wat verder van de inhoud staan.
Hoe kun je ook in hun hoofden een mentaal plaatje maken?

Vooruitkijken

Nu komt het aan op enthousiasmeren en motiveren. De mensen meenemen in het toekomstige beeld.

In het nieuwe jaar ligt de gewenste situatie.
De kunst is om vanuit de huidige situatie een stap te maken het nieuwe jaar in.
Welke stap of stapjes zijn dat? Hoe ziet de nieuwe situatie eruit?

Ook hier geldt: maak een mentaal plaatje.

De beweging van huidige naar gewenste situatie bevat een contrast.
Ons brein is gek op contrasten. Het ultieme plakmiddel.
Een nieuwjaarsspeech leent zich er bij uitstek voor.

Hou het kort

Mensen komen om gezellig onder elkaar te zijn, niet om een lang verhaal te horen. Less is more.
Liever 10 dan 20 minuten. Als drie voorbeelden teveel zijn om het voorgaande jaar te illustreren,
kies er dan twee of misschien zelfs maar één. En maak van dat ene voorbeeld een pareltje.
Werk het tot de kern uit met zintuigprikkelende woorden.

Schrijven en schrappen.

Vermijd zoveel mogelijk abstracte woorden zoals onderscheiden, fundamenteel of verbetertraject.
(TIP: probeer ze eens te tekenen, wat zie je dan?)

Kies je eerste en laatste woorden zorgvuldig

Heet de aanwezigen welkom en spreek je waardering voor hen uit.
Trek het publiek daarna zo snel mogelijk het verhaal in. Bijvoorbeeld met de kernboodschap.
Een korte concrete zin die verwoord wat het publiek moet onthouden of doen na de speech.

Hou de energie vast tot het einde van de speech.
Toast op het nieuwe jaar en spreek nogmaals de kernboodschap uit (eventueel in iets andere bewoording).

En tot slot.

Als het kan, doe de speech dan uit je hoofd.
Eventueel een klein kaartje met steekwoorden erbij die de lijn van het verhaal aangeven. Zoveel aantrekkelijker.

Een fantastisch 2015 gewenst!

 
Categorie Marketing Advies, PR & Communicatie