“Google Adwords werkt niet” is een uitspraak die ik regelmatig hoor van klanten. “Werkt het niet of werkt het niet door jou?” vraag ik dan.

Vaak blijkt dat men een waardecheque met een tegoed van € 75,- heeft ontvangen bij een of ander zakelijk magazine en dat men zelf is gaan experimenteren met het aanmaken van een account, het maken van advertentie en het instellen van zoekwoorden. Nog even de maximale klikprijs instellen en klaar is Kees………. laat de klanten nu maar komen.
Het is een manier, maar ik kan je verzekeren op deze manier gaat Google Adwords zeker niet voor je werken.

Adwords is een exacte wetenschapgoogle adwords
Google Adwords is zo langzamerhand een exacte wetenschap geworden met alle mogelijkheden die het biedt. Uitsluitingswoorden, regiotargetting, frequency caps en sitelinks, het zijn maar enkele mogelijkheden binnen Adwords om je campagne tot een succes te maken. Zeg eens eerlijk, als je zelf een campagne hebt ingericht heb je dan naar deze zaken gekeken?

Specialisten maken het verschil
Het is dan ook niet voor niets dat er gespecialiseerde bureau’s en zelfstandige specialisten, zoals ondergetekende, zijn die zich dagelijks bezig houden met het opzetten en optimaliseren van campagnes. Specialisten zijn in staat om voor ieder bedrijf een succesvolle campagne te ontwikkelen. Dit hoeft niet veel geld te kosten, sterker nog een goede campagne bespaard, op termijn, veel geld en hiermee verdient de specialist zichzelf terug.

 Hoe maak je een campagne succesvol?
Overweeg je (opnieuw) een Google Adwords-campagne te starten denk dan vooraf onder andere na over de volgende zaken;

  • Wat is je doelstelling (naamsbekendheid, leadgeneratie?
  • Waar wil je adverteren (landelijk, regionaal, lokaal)?
  • Wat is je budget (een succesvolle campagne hoeft niet veel te kosten)?
  • Zelf doen of uitbesteden? Mijn advies; uitbesteden.
  • Hoe ga je meten (plaats een conversiecode op je website?

Om je even uit een droom te helpen; een succesvolle campagne ‘bouw’ je niet in 1 dag.
Er moet data worden verzamelt, zodat er geoptimaliseerd kan worden. Wat je wel snel moet kunnen zien is resultaat/verbetering (daalt de klikprijs, stijgt de positie, stijgt de doorklikratio). Wordt er actief gewerkt aan je campagne dan zul je merken dat het steeds beter gaat en Adwords ook voor jou werkt.

Adwords onmisbaar in elke marketingmix
Ik ben er van overtuigd dat Google Adwords voor elk bedrijf / elke ondernemer en voor elk budget een geschikt en bijna onmisbaar marketinginstrument is om tot meer klanten, meer omzet en/of meer naamsbekendheid te komen. Bij mijn klanten heb ik in ieder geval kunnen aantonen dat Google Adwords meer rendement oplevert dat andere advertentiemogelijkheden met een vergelijkbaar budget.

Tip
Mijn beste tip voor een succesvolle Adwords-campagne; “Ga niet zelf rommelen, maar schakel een specialist in.” Je zult verrast zijn over het resultaat.

 
 
Categorie Marketing Advies