Woensdagochtend.

Shit.

Niet dat je weer om 7 uur op moet, maar die zeurende klanten.

Elly wordt er moedeloos van. Ze is interieurdesigner. Bij een nieuwe opdracht begint ze met lood in de schoenen. Alle energie en creativiteit verdwijnen als donderslag bij heldere hemel.
Het wordt nog erger als ze denkt aan die zeurende klanten. Het is nooit goed. Wat ze ook creëert of probeert uit te leggen. Het hele proces, van communicatie tot iets smaakvols opleveren, kraakt in al zijn voegen.

Dat is vreemd.  Want als interieurdesigner levert Elly oogstrelende creaties op. Dat schrijven haar landelijke vakcollega's over haar. Ze prijzen haar uitmuntende portfolio. Elke keer is de waardering boven het landelijk gemiddelde. Gelukkig zijn er ook enthousiaste klanten die Elly op handen dragen. Ze roemen haar prachtige resultaten - en altijd binnen het budget en de afgesproken tijd.

.

Het leven is als paardrijden

Stap, draf, galop en je springt over hindernissen. De wind door je haren, heerlijk. Je voelt je vrij en één met je paard. En soms val je hard op de grond. Je stapt weer op en oefent verder. Dat beaamt Elly.

De wind door de haren met haar werk.
Dat is waar ze naar smacht.

.

Drijfveren

Ik laat Elly een drijfverenscan doen. We bespreken de resultaten. De drijfveren laten zien met welke bril Elly naar de wereld kijkt. Dat is nooit goed of fout. Het is haar manier van kijken.

EnergyDrives lenskleur

Ze laat de informatie op zich inwerken. Het is even stil. Dan lacht ze enthousiast: "Ik moet dus letten op de aspecten die energie brengen en die energie kosten. Dat zal helpen.”
Ik knik bevestigend. Elly kijkt meer en meer opgelucht. Door de nieuwe inzichten wordt duidelijk waar haar oplossingen liggen.

.

Wat kan het paard je leren over zeurende klanten?

We staan in een zonovergoten wei bij de paarden. Samen praten we over haar nieuw verworven inzichten. We gaan nu werken met de paarden in een paardencoaching sessie. Ondertussen duwt mijn paard Seno zachtjes zijn warme neus tegen Elly’s rug aan. Ze stapt een stukje opzij, in de richting van een groepje paarden, 50 meter verderop.

Paardencoaching

Opnieuw duwt Seno zijn neus tegen Elly aan. Ze kijkt mij vragend aan. Ik zeg niks en knik bemoedigend. Weer die warme zachte neus van Seno. Tot twee keer toe. Ze neemt nog een stap de kant van het groepje paarden op.

Ik vraag Elly hoe het voelt om door Seno die kant op te worden geduwd. Het is stil. Je ziet Elly denken. Opeens roept ze: " Jaaa, ik snap het. Ik weet waarom Seno mij die kant opduwt. Ik heb een andere groep klanten nodig. Die zeurende klanten zijn niet mijn klanten.”

 

Seno draait zich direct om en stapt rustig naar de rest van de kudde
Voor mij het teken dat de sessie is beëindigd. Elly glimlacht van oor tot oor. Wat een overweldigend gevoel.  We genieten nog even na in de zonnige wei.
Ik vraag haar of ze haar zeurende klanten wil plaatsen in het drijfveren overzicht. Ze staat opeens doodstil. “Ooooo", roept ze vol verbazing: "Mijn zeurende klant zit precies in het andere kleurenspectrum dan ik." Ik glimlach bemoedigend. Ze gaat verder: "Ik moet klanten hebben overeenkomstig mijn type drijfverenprofiel."

Elly gaat tevreden naar huis. Ze krijgt van mij de opdracht mee om haar nieuwe klant te beschrijven.

Drie maanden later belt een energieke Elly me op. Enthousiast en vol vertrouwen vertelt ze dat haar website is aangepast. Ze heeft nu leuke klanten waar ze graag mee in gesprek gaat.

Eindelijk de wind door de haren met haar werk.

.

 
 

Verwante artikelen:

 
 
Categorie Organisatie Advies