Iedere zakelijke blogger kent dat spannende gevoel van de allereerste keer dat je op ‘publiceren’ drukte en jouw eerste blog een feit was. Want, je gaf iets weg van jezelf en hoe zouden mensen op jou gaan reageren? Misschien is de eerste eigenschap van een goede zakelijke blogger wel dat je durf moet hebben, maar wat kenmerkt hem of haar nog meer?

7 onontbeerlijke eigenschappen van de zakelijke blogger

 

Eigenschap 1: leergierig zijn

Wie zakelijk wil bloggen en content wil schrijven die past bij de doelgroep zal bereid moeten zijn om tijd te investeren in het ontwikkelen van kennis. Voordat je aan een blog begint, is het raadzaam om andere bronnen te raadplegen waardoor je met een bredere kijk over het onderwerp kunt schrijven. Wie leergierig is, wordt na veel oefening vanzelf een autoriteit.

Eigenschap 2: creatief taalvaardig zijn

Natuurlijk is het fijn als je foutloos Nederlands schrijft. Belangrijker is echter dat je inspirerende woorden weet te gebruiken, lange en korte zinnen afwisselt en op een of andere manier een snaar weet te raken bij de lezer. Wie zichzelf creatief vindt, heeft de halve wedstrijd van het zakelijk bloggen al gewonnen.

Eigenschap 3: doorzettingsvermogen hebben

Niets is menselijker dan gelijk te denken dat reacties op jouw blog je om de oren vliegen. Je hebt toch iets moois, interessants of uitdagends geschreven? Elke goede blogger weet dat het even duurt, soms maanden, voordat mensen jouw schrijfstijl gaan waarderen, op jouw blog durven te reageren en met je in contact willen treden.

Ook zijn er periodes dat het gewoon niet wil vlotten. Ideeën zijn opgedroogd en elke keer roept het bloggen meer weerstand op. Toch doorzetten overwint zo'n schrijversblok.

Zolang je doorzet, is één ding zeker: je krijgt nog meer kennis over de onderwerpen waarover je schrijft. Doorzettingsvermogen levert je veel persoonlijk gewin op.

Eigenschap 4: geduld hebben

Voor succesvol zakelijk bloggen heb je een wat langere adem nodig. Het kost tijd om rondom een bepaald onderwerp een web te weven, dat dienst doet als vangnet voor zoekopdrachten uit je doelgroep. Bloggen met het geduld van een spin.
 
zakelijke blogger
 
Hoe lang die adem moet zijn, hoe frequent je moet bloggen en hoe je de distributie van je blogs moet regelen, kun je terugvinden in dit blog over feiten en statistieken.

Eigenschap 5: goed zijn in netwerken

Wat je als zakelijke blogger wilt bereiken? Vooral dat jouw blog veel wordt gelezen. Wat daarbij enorm helpt, is als je een groot netwerk hebt. Een tip is om zelf ook te reageren op blogs en artikelen van influencers met grote netwerken. Dan wordt het namelijk eenvoudiger om eens te vragen of deze influencers jouw blog zouden willen delen. Goed netwerken is begrijpen dat je elkaar kunt versterken en creatieve kansen benut om onder de aandacht te komen.

Eigenschap 6: kennis hebben van activatie

Er zijn zakelijke bloggers die vergeten om hun eigen blog aan te jagen. Met alleen maar publiceren ben je er niet. Wie enigszins onbescheiden is, zorgt er ook voor dat er passende korte berichten vanaf Twitter, Facebook of LinkedIn worden geplaatst. Natuurlijk voorzien van de link naar de blog op de webpagina en hetzelfde bijpassende plaatje voor de herkenbaarheid.

Zeker voor je grotere blogs (hoeksteenblogs)is het aan te bevelen om er een extra hefboom op te zetten. Dat kan bijvoorbeeld door Google- en Facebook ads in te schakelen of gebruik te maken van een publicatieservice. Je kunt zo tegen relatief lage kosten het aantal lezers makkelijk vertienvoudigen.

Eigenschap 7: ontvankelijk zijn

Als, bij het lezen van al die eigenschappen, de moed je wat in de schoenen is gezakt, bedenk dan dat je altijd om hulp kunt vragen. Bloggen heeft een steeds groter aandeel in de reclamebudgetten en er zijn dus veel professionals die graag hun kennis delen.

Ik heb even snel 7 eigenschappen kunnen ontdekken. Weet jij er nog meer?