Tips voor kredietaanvragen

14031930_s, kredietaanvragen

De praktijk wijst uit dat veel kredietaanvragen niet succesvol zijn. Vaak ontbreekt het de aanvrager simpelweg aan ervaring en kennis om de juiste bronnen aan te boren en te kiezen voor de meest geëigende financieringsvorm. Wil men de kans van slagen zo groot mogelijk maken dan moet men aandacht schenken aan de volgende punten:

  1. Kies de juiste financieringsvorm

    Dat klinkt voor de hand liggend, maar vaak wordt veel tijd en moeite besteed aan het bewerken van financieringsbronnen die eenvoudigweg onhaalbaar zijn. Zo loont het voor participatiemaatschappijen niet hun organisatie in te zetten voor leningen onder een bepaalde grens. Banken zijn er niet om durfkapitaal te verstrekken. Het klinkt bijna flauw, maar banken stellen bij voorkeur alleen leningen ter beschikking die men niet nodig heeft. Anderzijds kan leverancierskrediet en factoring (duur) uitkomst bieden of zelfs het vragen van vooruitbetaling! Wees creatief! Ondernemerschap wordt juist gekenmerkt door de creativiteit van de ondernemer op vele gebieden, maar die ontbreekt vaak als het gaat om de cijfermatige uitwerking van de plannen en de verkrijging van het benodigde kapitaal.

  2. Wees attent op subsidies

    Het aanboren van subsidies verschilt niet wezenlijk van het werk dat men moet doen voor de kredietaanvraag.Men moet zijn weg weten te vinden door een labyrint van regelingen. Hier zijn een tweetal nuttige links: www.kvk.nl/bedrijf_starten/den_haag/producten_den_haag/kvk_starterstraject_subsidie/ en www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/innovatie-en-ondernemen/subsidies-voor-bedrijven/.

  3. Kwantificeer de financieringsbehoefte nauwkeurig

    Zorg ervoor dat de juiste hoeveelheid vreemd geld wordt aangetrokken. Indien men teveel krediet opneemt kan dat weleens ten koste gaan van de zeggenschap binnen de onderneming of de terugverdiencapaciteit te boven gaan. Wees ook niet te bescheiden. Te weinig krediet verplicht al snel tot een hernieuwde gang naar de geldschieter en dat kan weleens lastig blijken.

  4. Gebruik de concurrenten

    Ontwikkel een robuust ondernemingsplan waarin bijvoorbeeld een vergelijking is opgenomen met een sterke concurrent. Dat veroorzaakt in de regel een positieve associatie bij de geldverstrekker. Veel concurrentie betekent namelijk een grote markt.

  5. Maak de basisveronderstellingen hard

    Binnen het ondernemingsplan zal veel aandacht besteed moeten worden aan het financiële plan. Daarin wordt de inkomstenstroom nauwkeurig vermeld en toegelicht. Het is zaak de veronderstellingen waarop omzetten en kosten zijn gebaseerd aannemelijk te maken. Een en ander resulteert uiteindelijk in een geprognosticeerde balans en verlies&winstrekening voor meerdere jaren, die men opneemt als appendix van het zakenplan. Ter bevordering van de overzichtelijkheid kan in de tekst volstaan worden met een cash flow forecast. Let goed op de onderlinge consistentie van de gepresenteerde cijfers. Een zogenaamd where got,where gone statement mag ook niet ontbreken. Daarmee laat men zien waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat. Stel ook een plan van terugbetaling op. Investeerders en overige geldverstrekkers zijn bovenal geïnteresseerd hoe de onderneming van plan is het geld terug te betalen. Is dat door middel van een geleidelijk en geloofwaardig aflossingsplan of is er de mogelijkheid tot een beursgang van de onderneming of een directe verkoop? Indien er vergelijkbare branchegenoten zijn die met succes een dergelijk proces doorlopen hebben, verhoogt dat de geloofwaardigheid van het plan.

  6. Gebruik netwerken

    Schakel bij het hele proces zoveel mogelijk relaties in. Indien er mensen zijn met een goede reputatie die het plan openlijk durven te ondersteunen dan komt dat de geloofwaardigheid enorm ten goede. Het gebruik maken van een goed netwerk verhoogt de kansen aanzienlijk en kan wellicht vele deuren openen.

  7. Persoonlijke presentatie is cruciaal

    Organiseer waar mogelijk bijeenkomsten met investeerders om de plannen persoonlijk toe te lichten. Vergeet niet dat ook het beste zakenplan niet meer ten doel heeft dan het verkrijgen van een gewillig oor. Volsta dus niet met het zoveel mogelijk versturen van het zakenplan, maar tracht door persoonlijke inzet enthousiasme bij de investeerders teweeg te brengen. (Participatiemaatschappijen nodigen via hun websites ondernemers vaak uit hun plannen in te dienen, die vervolgens slechts gebruikt worden voor research doeleinden.)

  8. Trek een adviseur aan

    Versterk de onderneming indien mogelijk met een adviseur/mentor. Het aantrekken van een adviseur kan vele voordelen hebben. In de regel hebben zij namelijk veel ervaring in het aantrekken van kapitaal, bezitten zij vaak een aantrekkelijk netwerk en verhogen zij door hun reputatie de geloofwaardigheid van het zakenplan. Niet in de laatste plaats vormen zij door hun operationele ervaring een ideaal klankbord voor de ondernemer. In vele ondernemingen wordt die rol op een meer formele basis vervuld door een commissaris of zelfs een raad van commissarissen.

Indien u ondanks deze tips nog vragen heeft over het opstellen van een succesvol zakenplan of kredietaanvraag, stelt u zich dan gerust in verbinding met ons via onze contactpagina.

Voor meer nuttige tips kunt u terecht op onze Tippagina's en voor interessante artikelen op ons Blog.

 
Categorie Financieel Advies

© Multiraedt 2024