Brengt de Eurodeal een Duits-Nederlands EU-exit weer een stap dichterbij?
Vooralsnog heeft in ieder geval de aandelenbeurs de uitkomst van de moeder van alle eurotops en de eurodeal met groot enthousiasme begroet.
- banken zullen hun buffers voor juni 2012 moeten versterken om beter bestand te zijn tegen financiële schokken
- op Griekse staatsobligaties in privé handen wordt 50% afgeboekt
- het EFSF ( Europese reddingsfonds ) wordt opgehoogd tot € 1.000 miljard
Van banken wordt verwacht dat zij hun kapitaal met totaal € 106 miljard zullen bijspijkeren. Gezien de "eis" van het IMF ad € 200 miljard en studies van Citibank en UBS die ten minste € 400 miljard noodzakelijk vonden, is dat zeer mager.
De afboeking op Griekse staatsobligaties wordt "vrijwillig" gedaan, dit ter voorkoming van claims op verzekeraars.
Dat betekent dat bezitters van staatsobligaties van andere landen zich nu achter de oren zullen krabbelen en zich met schrik zullen afvragen wat hun verzekering tegen wanbetaling dan eigenlijk nog waard is.
Gek genoeg zijn de Griekse obligaties nu nog steeds met 70% korting te koop. De markt anticipeert kennelijk verdere afschrijvingen.
De ophoging van het reddingsfonds is volgens analisten ook veel te mager. De helft van het fonds zal vanwege de laatste Griekse tegenvallers al opgeslokt worden door Griekenland. Dat laat niet erg veel over voor de andere zwakke broeders. Een fonds dat werkelijk bestand is tegen de huidige druk dient ten minste € 2,5 biljoen te bevatten.
Met wat halfbakken maatregelen zijn weer wat brandjes geblust, maar dit soort symptoombestrijding verandert niets aan de fundamentele problemen zoals te grote staatsschulden en economische ongelijkheid tussen noord en zuid.
Kijkt men eens goed naar de hiernaast staande grafiek ( klik erop ter vergroting ), dan kan men zien dat de netto overheidsverplichtingen, inclusief pensioenvoorzieningen, weinig ruimte laat voor gekke dingen.
Terwijl Spanje en Italië er zo te zien helemaal niet zo slecht voorstaan, heeft de markt niet al teveel vertrouwen in hun mogelijkheden om aan hun verplichtingen te voldoen. Daar heeft de uitkomst van de Eurotop geen verandering in gebracht.
Toen puntje bij paaltje kwam zijn Duitsland en in haar kielzog Nederland gezwicht onder de enorme druk vanuit de andere Europese landen, het IMF en de VS. Wel is "duidelijk" afgesproken dat de ECB geen staatsobligaties meer mag opkopen ( een vorm van geld drukken ) en dat het toezicht op naleving van begrotingsregels versterkt zal worden. ( Rutten )
Daar zit nu juist de kneep. Met de Italiaan Mario Draghi aan het roer van de ECB is de kans groot dat bij hernieuwd tumult op de obligatiemarkt, waarbij de rente plotseling sterk oploopt, er toch weer obligaties opgekocht gaan worden. Dat zou een absoluut breekpunt voor Duitsland betekenen.
De begrotingscontrole is tot nu toe een farce gebleken. Onverwachte begrotingstekorten duiken plotseling overal op als dat de regering zo uitkomt.( zie Portugal in The Economist ) Wat is dan de invloed van strengere controle?
Velen verwachten overigens dat landen als Ierland en Portugal al snel zullen aandringen op een gelijke behandeling en dus kwijtschelding van 50% van hun schulden. Stakingen, begrotingstegenvallers en economische krimp zijn daarvoor sterke argumenten.
Er is wat tijd gekocht, maar ook niet meer dan dat. Duitsland en Nederland hebben een lijn in het zand getrokken.
Wat gebeurt er wanneer de financiële markten hun standvastigheid weer op de proef gaan stellen?
Je kent mijn mening. Niet Duitsland en Nederland, maar de probleemlanden horen, ook in hun eigen belang (nog) niet in de EURO-zone thuis. Hoe sneller we hen een geordend faillissement en exit toestaan, des te vlugger kunnen de kernlanden ophouden met het dempen van een bodemloze put en het steunfonds gebruiken om binnenshuis de getroffen schuldpapierhouders te schragen. Let wel, dit is geen xenofobisch argument. De voorlopig weer op eigen benen staande staten kunnen nu door het aloude middel van devaluatie zonder al te grote sociale spanningen op een houdbaar niveau stabiliteit proberen te bereiken (als de goede wil aanwezig is) en dan bij gebleken continuïteit, net als de nieuwe toetreders, weer aankloppen.
De aandelenmarkt is een markt die alleen leeft op stemmingen. De euroministers hebben zich blij getoond, dus was de stemming goed. Als men over enkele dagen of weken begrijpt welke consequenties er in leven zijn geroepen, schrikt een ieder zich het lazerus. De stemming zal dan snel omdraaien.... Op de problematiek was slechts één antwoord mogelijk: griekenland er uit! En alle anderen moeten binnen een jaar voldoen aan de euro-criteria of anders ook exit! Dat dit kan leiden tot een ontploffing van de euro.... het zij zo.... Maar je moet harde besluiten kunnen nemen. Ook daar komen we wel uit, echter, beduidend goedkoper....
De Duitsers trekken hun eigen plan kennelijk en sinds vandaag weten we dat de Grieken hun eigen agenda hebben en daar staat en valt de deal mee! http://www.moneynews.com/StreetTalk/Ex-BushAdviserGermanyPrintsOldCurrencyinCaseEuroDitched/2011/10/04/id/413225#ixzz1Zqpe4umZ
Met de recente plannen van Papandreou is de EURO-deal "Schnee von gestern". Mijns inziens is het nu tijd dat Duitsland, Nederland en andere sterke (huidige of toekomstige) EURO-landen de EURO-zone opnieuw definiëren en afschermen. Dus geen uittreding maar juist versterking en concentratie.
De Eurozone opnieuw definiëren lijkt me moeilijk gaan, want iedereen heeft zijn eigen inbreng (en eigen agenda) en zo verkrijg je over dat opnieuw definiëren nooit een consensus. Dus komt het er niet van. Italië, Spanje en Frankrijk..... ik kan het gekrakeel nu al horen
Wat ik bedoelde: NL, DU, AU, DK, FI, FR? in de Euro over, misschien +GB, IR, CH. De rest met nationale valuta erbuiten.
Fr wordt al niet meer tot de sterken gezien. Een downgrade van de AAA status wordt elk moment verwacht. Het groepje wordt zo gezellig klein. Wij zullen zelfs de Belgen moeten missen.
Geloof ik niet, blijven nog aan de rand van de norm en zijn zeker in staat hun positie ZELF te verdedigen. Bovendien: behoren wel degelijk tot het "sterke blok"
België is begrotingstechnisch zelfs nog beter dan Nederland (tekort 4%). Inderdaad gaan ze over de schuldlimiet heen (90% BNP), maar daarmee zijn ze niet alleen. Zeker als je rekening houdt met de Belgische "dubbele economie".
@Willem, Een rapport van Societe General is in dit verband wellicht interessant: http://www.zerohedge.com/news/we-are-all-greeks-socgen-presents-new-world-order We are all Greeks! Op lange termijn is Canada het enige land dat de AAA-rating kan behouden.
Leo, Het gaat niet om de AAA-rating alleen. Het gaat om het vertrouwen van handelspartners en banken in de continuïteit en solvabiliteit. Er zijn uiteindelijk ook vele ondernemingen die niet AAA zijn en toch goed kunnen voortbestaan. Maar hier vertel ik je natuurlijk niets nieuws. Cheers!
Het begint langzaam te lijken op een terminale patiënt die weigert zijn laatste adem uit te blazen
Ja, te makkelijk, ze wil dit beleid zelf ook niet bevel is bevel zeker? En al die fouten die ze maakt en waar geen consequenties uit getrokken worden.