Te weinig plek voor startende ondernemers?

verhouding starters/werkende bevolking
Uit het hiernaast staande overzicht blijkt dat Nederland met een 22ste plaats op de ranglijst onder de maat presteert, waar het gaat om het aantal startende ondernemingen.
Dat is niet onbelangrijk, aangezien volgens onder meer Prof. Dr. Martin A. Carree de zakelijke activiteiten van vooral nieuwe en kleine bedrijven verantwoordelijk zijn voor de economische groei van een land.
(Prof. Zoltan Acs nuanceert dat oordeel door onderscheid te maken tussen ondernemers uit noodzaak en ondernemers, die tot het ondernemerschap worden aangetrokken vanwege de mogelijkheden die zij zien ("opportunity entrepreneurship".)
Alleen die laatsten hebben het genoemde positieve effect op de economie.)
Het is dus voor een evenwichtige economische groei van een land belangrijk, dat het juiste klimaat voor innovatieve startende ondernemers geschapen wordt!
Wat schort eraan?
Internationaal scoort Nederland niet geweldig op dit punt. Dat ligt waarschijnlijk niet zozeer aan de inspanningen die de overheid en allerlei organisaties verrichten om Nederland aantrekkelijk te maken voor startende ondernemers.
Natuurlijk kan de hele bureaucratische rompslomp en regelzucht nog verder ingedamd worden, maar daar ligt waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak van de lage score.
De rol van de overheid is te groot
Een blik op de CBS statistiek inzake de overheidsbegroting maakt wellicht veel duidelijk.
Tussen 1990 en 2010 is het BBP (het nationale inkomen) met een factor van 2,4 toegenomen, van € 244 miljard naar € 588 miljard en zijn de overheidsuitgaven min of meer in dezelfde verhouding mee gestegen.
Zou men Nederland beschouwen als één grote onderneming, waarvan de overheid de overhead van het bedrijf vormt, dan wordt de zaak niet efficiënt bestuurd.
Een onderneming, die zijn omzet ziet toenemen met een factor 2,4 en tegelijkertijd zijn overhead met dezelfde factor zou zien stijgen, heeft duidelijk iets niet goed gedaan.
Natuurlijk is in die tijd de bevolking gestegen van 14,8 miljoen naar 16,5 miljoen. Maar dat verklaart uiteraard de enorme stijging van de overheidsuitgaven niet.
Overheidsuitgaven stijgen explosief
Zo bedroegen de uitgaven voor onderwijs in 1950 bij een bevolking van 10 miljoen zielen € 252 miljoen. In 1990 was dat bedrag al opgelopen tot € 13,5 miljard en in 2010 maar liefst tot € 30,5 miljard.
Deze enorme stijging is nog eens extra bedenkelijk, als daarbij het rapport Tijd voor onderwijs betrokken wordt. Daarin staat dat de overheid er de laatste 20 jaar niet in is geslaagd de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Integendeel.
Een deel van de slechte efficiency is waarschijnlijk te wijten aan het grote aantal ambtenaren. Met bijna 1 miljoen ambtenaren is de overheid de grootste werkgever in Nederland. Daar komt nog eens een legertje van ZZP' ers in tijdelijke dienst bij. In de landen om ons heen kan men met beduidend minder toe. ( zie dit artikel)
De overheidsbegroting sluit niet
De te lage efficiency heeft er bovendien toe geleid, dat zelfs de enorme toename van de rijksinkomsten niet voldoende was om de uitgaven te dekken. Om de begroting sluitend te maken is ook nog eens veel geld geleend.
Uit het hiernaast staande overzicht blijkt ten eerste dat de groei van onze welvaartsstaat geleid heeft tot een forse toename van onze schulden en ten tweede dat de opvatting dat Nederland binnen Europa het beste jongetje van de klas is, niet veel steun vindt in de cijfertjes.
Daar komt nog bij dat weliswaar het verschil tussen overheidsinkomsten en -uitgaven minder wordt, maar dat desalniettemin de overheidsschuld blijft oplopen. (nb: hier zitten de slechter wordende economische vooruitzichten nog niet verwerkt)
De wereldwijde schuldencrisis heeft inmiddels voor vele landen pijnlijk duidelijk gemaakt, dat de welvaartsstaat doorgeschoten is en dat met spoed gewerkt moet worden aan het faciliteren van de groei.
Met zoveel mensen, die direct of indirect eten uit de goedgevulde overheid's ruif, ontbreekt bij velen de motivatie om erop uit te trekken en te proberen voor eigen rekening en risico de kost te verdienen.
De overheid moet afslanken
Waarschijnlijk vroeger dan later zal de overheid nog beter haar verantwoording moeten nemen door het huisje veel dichter bij het schuurtje te houden. Een te omvangrijke overheid gaat ten koste van de productieve sector.
Daar komt nog bij dat overheden tegenwoordig door hun hoge schulden veel te dominante spelers zijn geworden op de kapitaalmarkt. Teveel spaargeld verdwijnt in staatsobligaties in plaats van meer risico dragend kapitaal.
Volledig ten onrechte, nu zelfs blijkt dat obligaties van sterke ondernemingen een betere kredietbeoordeling hebben dan menig land!
Overheid schuif dus een beetje op en maak plaats voor starters.
(Google auteur)
==============================================
Verwant artikel: Valse start voor ondernemers?
Categorie Organisatie Advies
Je moet kijken naar de samenstelling van het land, de mogelijkheden hier en de mogelijkheden in andere landen. Voorts moet er ook gekeken worden naar de basisopleidingen. Op school worden leerlingen voorbereid op solliciteren, niet op het onderschap. Ik heb vele jaren gepleit voor een betere opleiding en voorlichting op schoten. Hierover honderden artikelen geschreven, tierntallen boeken. Door het gebrek aan opleiding slaagt slechts 40 % van alle starters. Per jaar worden ca. 100.000 bedrijven opgericht. Veel meer zal het niet kunnen worden. Starters zitten er financieel slecht bij: er zijn geen pensioenvoorzieningen, starters zijn zeer slecht verzekerd enz.
Bedankt voor je reactie. In je reactie beschrijf je de situatie zoals die nu is en al heel lang is geweest. In mijn artikel probeer ik aan te geven, dat die situatie onder druk van een veranderende economie, onhoudbare schuldenopbouw, vergrijzing en globalisering gaat veranderen. Ik hoop dat daardoor meer mensen zullen kiezen voor het ondernemerschap, een keuze die noodzakelijk is voor de gezonde groei van de economie. Daarvoor is ook nodig dat mensen zoals jij doorgaan met het schrijven van artikelen, die de tekortkomingen in ons onderwijs aan de kaak stellen.
Genoeg plek, te weinig talent, te veel tegenwerkende ambtenaren. Ondernemerschap heb je of je hebt het niet, het is een talent en talenten kunnen ontwikkeld worden maar niet aangeleerd. En wat betreft de voorzieningen zoals verzekeringen, als de banken dat eens eerlijk vertellen zonder die Eurotekens in hun ogen, of als de overheid een keer doorheeft dat ondernemers en niet de banken de motor van de economie zijn, dan kunnen daar goede vangnetten voor worden gecreëerd, beter dan het gedrocht dat de WAR eens was of de FOR.
Te weinig aandacht voor startende ondernemers!!! Geen vakstudierichting die specifiek aandacht besteed aan het ondernemersschap. Uiterst moeilijke financieringsregelingen en met name de grotere gevestigde namen zorgen voor een ondernemersklimaat waarin starters moeilijk kunnen wortelen.
Beste Leo, dank voor deze veelzeggende comment. Ik grijp deze graag aan door te stellen dat leegstandbeheerders de handschoen oppakken die van overheidswege (zoals gesteld in het artikel) is laten vallen. Startende ondernemers kunnen zeer goed terecht bij deze aanbieders van tijdelijke ruimte. Mocht je er een kennen die vergeefs zoekt naar ruimte, stuur 'm maar door hoor.
Sla de krant open en de cijfers over leegstand komen je tegemoet... Met Young Startup geven we startende ondernemers de ruimte. Met inmiddels meer dan 1200 leden is www.youngstartup.nl de grootste online community voor de startende ondernemer. Via Young Startup kun je tegen een gering tarief kantoor houden in de mooiste panden. Het uiteindelijke doel is dat je als startende ondernemer kunt blijven zitten en na een jaar met de eigenaar om tafel gaat voor een huurcontract. Van tijdelijk naar vast, alle ruimte voor startende ondernemers.
Leo, Je analyse van de ongunstige verhouding tussen productieve en niet productieve kosten onderschrijf ik ten volle. En die onderstreept maar weer eens dat een restrictief begrotingsbeleid in de huidige omstandigheden niet alleen uit fiscaal oogpunt noodzakelijk is. De andere vraag is of na een herverdeling van de middelen ondernemingsgroei of ondernemingscreatie de grootste drijver zal zijn. Ik ben met je eens dat de multiplicatorwerking van de tweede optie zeer waarschijnlijk met afstand de grootste zal blijken (waarvoor ook vele historische parallellen te vinden zijn). Maar hiervoor zal dan wel een extra herverdelingsslag nodig zijn die we waarschijnlijk (hoezeer dit ook indruist tegen mijn liberale inborst) niet helemaal aan de marktwerking zullen kunnen overlaten. Gelukkig is ook bij vele grote ondernemingen (e.g. KLM, UNILEVER, PHILIPS, DSM) een toenemende bereidheid te bespeuren om een zandbak ter beschikking te stellen en daarna spin-offs te faciliteren. In dat opzicht geloof ik zelfs dat Nederland tot op zekere hoogte voorbeeldwerking heeft.
Willem, De goedbedoelde verwijzing van Balkenende destijds naar onze VOC mentaliteit had niet helemaal de juiste connotatie, maar was wel toepasselijk.
In fysieke of overdrachtelijke zin? Ruimte lijkt me voldoende voorhanden en dan gaat het verder om een gunstige locatie. Bij te weinig plek voor startende ondernemers op de markt kan ik me wat voorstellen, want het aanbod groeit uit zijn jasje. Soms kan ik me niet onttrekken aan het idee dat de markt voor sommige producten of diensten (over)verzadigd raakt. En met een afnemende economie loopt het aantal vragen, klanten of wat dies meer zij aardig terug.
Genoeg plek, te weinig talent, te veel tegenwerkende ambtenaren. Ondernemerschap heb je of je hebt het niet, het is een talent en talenten kunnen ontwikkeld worden maar niet aangeleerd.
In mijn praktijk heb ik dagelijks te maken met startende ondernemers. Mensen die starten met behoud van uitkering, maar ook de marginale ondernemer. Wat mij opvalt is dat ze bij goede begeiding en een idem plan best overlevingskans hebben. Ook vanuit de overheid zijn er diverse regelingen. Gemeente Assen heeft in samenwerking met het UWV/Werkplein de Drentsezaak opgericht. Dit is een samenwerking tussen publiek en private partijen. Bij de Drentsezaak kunnen starters terecht voor adviezen, coaching en ondersteuning. Helaas zijn niet alle gemeentes zo fanatiek en worden niet al mogelijkheden die vanuit de overheid worden geboden benut.