Ten Cate is een oer-Hollands bedrijf met een succesvol product, de kunstvezels. Loek Hermans, de CEO van Ten Cate, heeft een bedrijfsmodel ontwikkeld dat in geen enkel management boek staat.

Groener gras bij de buren
grass-is-always-greenerIs het gras bij de buren echt groener? Bij Ten Cate, een producent van kunststofvezel, is dat zeer zeker niet het geval. Binnen het gamma van producten bevinden zich zeer sterke hightech vezels, die gebruikt worden in de vliegtuigindustrie. Ook is hun product Aramide, eveneens een hightech vezel, uitermate geschikt om bijvoorbeeld mensen te beschermen door middel van kogelwerende vesten. Daarnaast is er natuurlijk het kunstgras, bekend van de hockey velden; een veel gevraagd product. We zouden kunnen stellen dat het (kunst)gras bij Ten Cate groener is dan bij de buren. Hoe komt dit?

Strategie van Ten Cate
De ooit zo bloeiende Twentse textielindustrie is bijna ten ondergegaan. De CEO van Ten Cate, Loek de Vries heeft met een zelf ontwikkelde strategie het bedrijf weer helemaal op de kaart gezet.
Middels een heldere doch krachtige strategie, draait het bedrijf weer recordwinsten en bevindt het neemt het een toppositie in op de hightech kunstvezel markt.

Value chain management
Ten Cate heeft voor de strategie gekozen die ze value chain management noemen. Deze bevat drie uitgangspunten:

  • kostenleiderschap
  • technologische innovatie en
  • product-differentiatie

met als resultaat: end-user marketing (dwz het vertalen van de behoeften van de klant in het systeem van oplossingen).

Met R&D investeer je in technologie. Deze R&D inspanning zorgt voor nieuwe functionaliteit van je product terwijl je productiekosten dalen. Dus met R&D creëer je een nieuw of beter product, meestal tegen lagere kosten.

Met de end-user marketing, bereik je een pull vanuit de klant in plaats van de push vanuit het bedrijf. Deze pull bereik je door innovatie en nieuwe functionaliteit. Voordeel hierbij is dat je positie sterker wordt en de kosten van distributeurs en tussenpersonen kunnen dalen.

Dit is een heldere strategie om je te onderscheiden. Dat is dan ook het doel van de strategie. Kies een route waar jij goed in bent en borduur daar op voort en maak er je speerpunt van, maak het tot je strategie. Zorg ervoor dat het gras bij jou groener wordt!

Zonder iets unieks blijft er niet veel meer over dan alleen prijsconcurrerentie. Dat is een strijd die je op termijn gaat verliezen. Bij concurrentie op prijs kom je in een dalende spiraal terecht. Met de juiste strategie kun je daar weer uitkomen.

Strategie
Als elk bedrijf dezelfde strategie volgt dan is er geen verschil en is er dus ook geen voordeel. Waar is het bedrijf echt goed in of wil het goed in worden en maak van dit voordeel je strategie.

Route
Vanuit visie kom je tot strategie. Daarna is het zaak om die strategie niet in de kast te leggen, maar er ook wat mee te gaan doen.
Alle medewerkers moeten er van doordrongen zijn. Alle bedrijfsprocessen moeten op deze strategie afgestemd zijn.
Van visie kom je op strategie. Van strategie kom je op structuur, van structuur op implementatie. En van implementatie kom je op operatie.

Groener
Zorg ervoor dat het gras weer groener wordt bij jezelf. Gebruik de strategie als krachtig hulpmiddel.
Met de juiste strategie kunt u krachtig optimaliseren en kunt u uw rendement en kwaliteit naar een hoger plan brengen.

 
Categorie Organisatie Advies