De ondernemingen die het best presteren, hebben dat te danken aan een eenvoudig en makkelijk te herhalen verdienmodel.

Althans, dat is ten minste de conclusie die de schrijvers van het boek "Repeatability, Build Enduring Businesses for a World of Constant Change", trekken na een jarenlange studie van honderden bedrijven.

Een drietal voorbeelden van een sterk verdienmodel

eerste IKEA vestiging

eerste IKEA vestiging


Uit het onderzoek is gebleken dat de succesvolle bedrijven allen in staat waren hun markt op zijn kop en naar hun hand te zetten. Een prima voorbeeld van zo'n onderneming is IKEA, waarvan hiernaast de eerste in 1943 opgezette vestiging staat afgebeeld.

één van de eerste nike schoenen

één van de eerste nike schoenen


Een ander voorbeeld van een bedrijf dat geleerd heeft zijn vroege successen jarenlang te herhalen en aan te passen is Nike.
Ook hier is niet zozeer de keuze van de markt, maar de zakelijke formule van de onderneming verantwoordelijk voor het succes. Dit aanhoudende succes zou natuurlijk nooit mogelijk zijn geweest zonder het vermogen van het bedrijf om zichzelf continu te verbeteren en aan te passen aan veranderende marktomstandigheden.

catering service in Mumbai

catering service in Mumbai


Het oudste voorbeeld van een simpele succesformule tenslotte, is de Nutan Mumbai Tiffin Box Supplier's Charity Trust, een meer dan 125 jaar oude organisatie van 5000 Dabbawalas, die elke dag 200.000 lunchpakketten op tijd moeten zien af te leveren aan hun klanten. Het voedsel wordt door de familie van de ontvanger zelf vers gemaakt, in een "Tiffin" box gestopt en legt daarna gemiddeld een 60 km lange reis af, voordat het op de plaats van bestemming is aanbeland. Daarbij verwisselt de box ook nog eens 6 maal van "Dabbawala"(zie afbeelding).

Ondanks de complexiteit van dit afleveringssysteem is de foutmarge zo gering, dat het de aandacht getrokken heeft van logistieke specialisten van over de hele wereld.

De sleutels tot succes

1)De Dabawallas hebben in hun lange bestaan niet veel veranderd. De transportmiddelen en voedselcontainers zijn min of meer hetzelfde gebleven. Wel heeft hun enorme toewijding voor een steeds grotere logistieke perfectie gezorgd, die concurrenten op afstand weet te houden.

Zij zijn in staat een groei van 5-10% p/j aan te houden en de enige belangrijke aanpassing is het gebruik van mobieltjes en het opnemen van bestellingen via een website.

2)Ook IKEA heeft onder sterk veranderende omstandigheden haar formule overeind weten te houden. Ondanks vele nieuwe materialen, webshops en wisselend consumentengedrag bestaat de kern van hun bedrijfsmodel nog steeds uit economisch verpakte houten meubelen die de klant zelf in elkaar kan zetten.

Wel wordt bij IKEA gestaag gewerkt aan de verbetering van de efficiëntie, van de producten en van de cross-selling binnen de filialen. Differentiatie in het aanbod vindt alleen plaats als het binnen het bestaande concept past. Iedereen van hoog tot laag is volledig vertrouwd met de duidelijke en transparante regels en principes.

Met deze formule weet IKEA op het ogenblik met 280 winkels in 25 landen 626 miljoen klanten te trekken, die goed zijn voor een omzet van € 23 miljard!

3)De formule van Nike tenslotte is opgebouwd rond de volgende 4 elementen:

  1. concentratie op het vergroten van naamsbekendheid
  2. samenwerkingsovereenkomsten met atleten
  3. topontwerpen en het gebruik van nieuwe materialen
  4. efficiënte inkoop- en aanvoerkanalen(géén eigen productie)

Door jaar na jaar consistent te innoveren en te verbeteren heeft Nike de voorsprong op de concurrentie weten te behouden. Daarmee heeft Nike gedurende de laatste 25 jaar de aandeelhouders een gemiddeld rendement weten te bezorgen van 20%, bij een omzet nu van $ 21 miljard!

Eindconclusies

De schrijvers sluiten hun onderzoek af met de volgende observaties;

  • dat steeds minder ondernemingen in staat zijn een winstgevende groei te realiseren en ook nog hun kapitaalkosten weten goed te maken
  • dat het merendeel van die succesvolle ondernemingen bestaat uit bedrijven waar eenvoud, focus en de kunst van continue en geleidelijke aanpassing de boventoon voeren.
  • dat bijna altijd een strategie van radicale verandering of het steeds weer opnieuw uitvinden van het wiel, leidt tot een fatale verzwakking van het bedrijf
  • dat derhalve de mantra "innovate or die" een behoorlijke nuancering behoeft.imgres
    Innovatie die de complexiteit van de onderneming verhoogt en de normale gang van zaken binnen de onderneming teveel verstoort, hindert de groei alleen maar en leidt meestal tot oncontroleerbare boom/bust cycli.

Wat te denken van de volgende mantra?

Voor bedrijven is eenvoud de moeder van de porseleinkast!

(Google auteur)

 
Categorie Organisatie Advies