“Nee, hun moeten uitkijken”. Ik hoorde het een vader tegen zijn kinderen zeggen toen ik in de meivakantie met mijn kinderen door het dorp fietste. We reden hen tegemoet. Ik zei tegen mijn kinderen: “Jongens, pas op voor die fietsers”. De andere kinderen zeiden tegen hun vader “Pappa, moeten we niet even aan de kant? ”, waarop hun vader dus zei “Nee, hun moeten uitkijken”.

We passeerden elkaar gelukkig zonder brokken, maar zijn woorden bleven bij. Niet alleen omdat het taalkundig niet klopt – sinds het Koningslied tillen we daar niet zo zwaar meer aan – maar vooral vanwege de strekking die zijn woorden hebben. Wanneer je tegen je kinderen zegt, dat zij niet hoeven uit te kijken, maar dat de ‘anderen’ moeten uitkijken, geef je in mijn ogen een verkeerde boodschap af die gaat over het nemen van verantwoordelijkheid.

Gaat dit blogartikel dan over het opvoeden van kinderen?  Nee. Het gaat over succesvol ondernemen. Succesvolle ondernemers nemen verantwoordelijkheid. Voor alles wat ze doen. Staan ze in de file en komen ze daardoor te laat? Dan weten ze dat ze te laat zijn vertrokken of de verkeerde route hebben gekozen. Gaat een zakelijke deal niet door? Dan kijken ze wat ze de volgende keer beter kunnen doen. Natuurlijk is het altijd makkelijk en soms verleidelijk om ‘externe omstandigheden’ aan te wijzen als oorzaak. En meer dan eens klinkt die verklaring heel logisch en redelijk. Het probleem hierbij is echter, dat je de regie uit handen geeft, zodra je niet naar jezelf wijst, maar naar de omstandigheden of iets of iemand anders. Je maakt jezelf slachtoffer van de omstandigheden. En in de rol van slachtoffer ben je nooit in staat boven jezelf uit te stijgen.

In het coachen van ondernemers ben ik erg gebrand op de mate waarin zij verantwoordelijkheid nemen of ontlopen. Overigens is het niet zo dat zij dit altijd bewust doen. Ik geef een voorbeeld. Zijn er wel eens van die dagen, dat je het gevoel hebt, dat er te weinig uit je vingers komt? En komt dat voor een deel door die stroom e-mails en de onverwachte telefoontjes die je krijgt? Wilde je net beginnen aan die offerte, word je weer gestoord door de telefoon. Maar mogelijk is het een klant en die wil je natuurlijk graag te woord staan. Logisch toch?

Nee. Je hebt altijd de keuze om de telefoon wel of niet op te nemen. Of om de e-mail wel of niet in te zien. Je kunt ook besluiten om gebruik te maken van een telefoondienst of secretaresse. Het nemen van verantwoordelijkheid zit hem dus ook in kleine dingen en is de sleutel voor succesvol ondernemen. Besluit daarom vandaag nog dat jijzelf verantwoordelijk bent voor alles wat er in je business speelt. Deze mentaliteitsverandering heeft op mijn bedrijf in elk geval de meeste positieve impact gehad. Ik deel graag deze zeven tips met je om je verder op weg te helpen.

1)        Hang een week lang een goed zichtbaar briefje in je werkruimte, waarop je hebt geschreven: ik ben verantwoordelijk.verantwoordelijkheid

2)        Maak een werkplan. Welke drie werkzaamheden ga jij vandaag in elk geval doen? Dit zijn jouw verantwoordelijkheden deze dag.

3)        Check je e-mail twee- of driemaal per dag. Maar begin je dag er niet mee.

4)        Zet je telefoon minstens vier uur per dag uit of schakel deze door.

5)        Wees je tenminste driemaal per dag bewust van het aspect verantwoordelijkheid. Of dit nu gaat over een zakelijk besluit of de vraag of je nu wel of niet je tanden hebt gepoetst vanmorgen. Hoe vaker je dit doet, hoe meer het een gewoonte wordt.

6)        Wees mild voor jezelf. Wanneer je tot de conclusie bent gekomen, dat je ergens geen verantwoordelijkheid voor hebt genomen, dan kun je daar alleen maar van leren.

7)        And last but not least: Neem eens verantwoordelijkheid voor een ander. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat een klant van je kansen laat liggen, help hem dan. Het resultaat zal zijn dat er vroeg of laat iemand is, die jou helpt op een moment dat je het nodig hebt.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips te delen over succesvol ondernemen door het pakken van je verantwoordelijkheid. Of misschien heb je hier vragen over? Deel dit dan alsjeblieft in het veld hieronder, dan kunnen we van elkaar leren!

Groet,
Oscar Bulthuis

 
Categorie Organisatie Advies