Voor iedereen die content marketingstrategieën toepast en dus regelmatig content op het internet plaatst, zal het hebben van een Google rang [ranking] en het Google auteurschap steeds belangrijker worden. Het auteurschap betekent namelijk dat de verstrekte informatie verbonden is met een online profiel van een bestaand persoon die door Google gecontroleerd is. Dat schept weer meer vertrouwen en dat zou in het gevecht om vindbaarheid en voorrang in de zoekmachines weleens de doorslag kunnen geven. NB: voor een update zie Google Mijn Bedrijf!

Wat is het Google auteurschap?

auteurpijl
Het Google auteurschap maakt duidelijk wie verantwoordelijk is voor de gepubliceerde content. Er wordt letterlijk een gezicht gegeven aan die content en er ontstaat zo een directe link met een online profiel. Google kan daardoor beter onderscheid maken tussen content die alleen maar een SEO-functie heeft (een willekeurige verzameling van veelgebruikte zoekwoorden) en relevante content die is gecreëerd door een "autoriteit" van vlees en bloed. Zo wordt de menselijke factor geïntroduceerd in de zoekalgoritmes. Uiteindelijk draait het in het internet natuurlijk om relaties tussen mensen.

Het auteurschap van Google is dus persoonsgebonden en staat los van je website. Het stelt de auteur in staat overal op het internet content te publiceren, op de eigen website en als gastblogger elders, en daarmee te werken aan zijn autoriteitspositie en zijn rang. Hoewel er nog geen officiële rangschikking voor personen bestaat, wordt die wel door Google intern gebruikt. Er wordt gekeken hoe goed de content van een auteur gelezen wordt en hoe vaak die waardering krijgt door een "like" of een "+" , of gedeeld wordt via een retweet en een share. Het internet bepaalt daarmee op heel democratische wijze wie een autoriteit is en wie niet. Op deze manier bouwt de auteur via zijn volgers een rang op en die rang begint steeds belangrijker te worden.

Hoe groot is het effect?

auteurschap&Google+=SEOContent die op het internet verschijnt en die gekoppeld is aan een online profiel van een auteur geeft meer vertrouwen dan content van een anonieme bron. Het Google auteurschap zorgt ervoor dat het zoekresultaat wordt weergegeven in een snippet(een korte omschrijving van de content) voorzien van een foto van de auteur. Deze persoonlijke snippets trekken meer aandacht en er wordt volgens onderzoekingen ten minste 33% vaker op geklikt. Er doen zelfs enthousiaste verhalen de ronde die spreken van een toename van wel 150%.

Een auteur met een goede autoriteitspositie kan ook de snelheid beïnvloeden waarmee een nieuwe website geïndexeerd wordt door Google. Indien hij namelijk content op die site publiceert, wordt dat direct door Google opgepikt en de website profiteert daarvan. De vraag is nu of daarmee de ranking van de website ook een boost krijgt. Dat lijkt haast onvermijdelijk, aangezien de content van die auteur veel bezoekers trekt en dat is nou eenmaal bevorderlijk voor de rangschikking van de website.

Dus zoals hiernaast is afgebeeld: Google+account gekoppeld aan het auteurschap zorgt voor zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Hoe kan ik meespelen?

Het lidmaatschap van Google+ is een voorwaarde voor het aanvragen van het auteurschap. Het profiel op Google+ account moet zo volledig mogelijk ingevuld worden. Let daarbij vooral op de contactgegevens, waarin niet alleen het emailadres en de website komen te staan, maar ook de links naar andere sociale platforms. Door vervolgens deze instructies nauwgezet op te volgen wordt je Google+ profiel gekoppeld aan de inhoud die je publiceert en ontstaat het auteurschap. Zie ook het Webmasterhulpprogramma.
(Dat lidmaatschap is trouwens sowieso sterk aan te bevelen aangezien Google+ momenteel het sociale platform is dat het hardste groeit en zelfs de positie van Facebook zou kunnen gaan bedreigen. In januari van dit jaar was 25% van de internetgebruikers actief op Google+.)

welkom email van googleIndien alles correct gedaan is ontvang je na een paar weken deze email van Google. Als je niet zolang wilt wachten is er een snellere weg. Via Webmaster Tools, een tool voor gestructureerde gegevenstests, kun je de url van je Google+ account ingeven en gelijk zien of het auteurschap verleend is. Hier is een voorbeeld hoe die url eruit ziet: https://plus.google.com/u/0/106791973163132882767/

Het resultaat

auteurschap Google
Uiteindelijk wordt het zoekresultaat weergegeven zoals hiernaast staat afgebeeld. Misschien niet mijn foto, maar normaal gesproken trekt een foto natuurlijk veel meer aandacht en is de kans dat men op de link klikt veel groter.

Manieren om mijn Google rang te verhogen.

Zoals wij al gezien hebben, weegt Google de waardering die volgers hebben voor de content van een auteur, sterk mee bij de bepaling van de rang. Naast deze "sociale signalen" wordt ook gekeken naar:

  • Geweldige content creëren.
  • De autoriteit van de website waar de content gepubliceerd wordt.
  • Het aantal commentaren per publicatie.
  • De regelmaat van de publicaties.
  • De betrokkenheid bij de activiteiten op Google+.
  • Het aantal volgers bij Google+ (cirkels).

Ter afsluiting

De voordelen van het Google auteurschap en de daaraan verbonden rang kunnen groot zijn als de auteur er goed mee omgaat. De content wordt makkelijker gevonden, er klikken meer mensen op het zoekresultaat en een hoge rang van de auteur is positief voor de website. Daarmee heeft een Google auteur een duidelijke voorsprong op de concurrent die geen auteurschap heeft.

======================================================================================================================================================
Google auteur
Voor meer informatie over content marketing:Content marketing gids voor meer klantcontacten.

Met dank aan LatestCrunchs:

 
Categorie Marketing Advies