Het afgelopen weekend was ik bij de fantastische presentatie van Gerry Robert, de bestselling author van het boek ‘The Millionaire Mindset’. Na zijn presentatie ben ik naar hem toegelopen en heb ik hem mijn twee boeken laten zien: 'Ondernemen is net reizen' en 'De 99 leukste 5minuutjes'. Zie de - in de hectiek - wat bewogen foto, hij was onder de indruk!

Oscar-Bulthuis-Gerry-Robert

Gerry Robert had even daarvoor gesproken over het schrijven, publiceren en marketen van een boek.

In dit blogartikel geef ik 4 van zijn tips. Ik vul ze aan met mijn eigen ervaring als schrijver en koppel ze aan soortgelijke vragen waar je als zelfstandig ondernemer tegenaan loopt.

Tip 1: The primary objective

Voordat je als (aspirant) schrijver ook maar één letter op papier zet, moet je nadenken over je primaire doel. Waarom wil je dit boek schrijven? Gerry Robert noemt onder andere de volgende:

a) Het genereert potentiële klanten
b) Het onderscheidt je
c) Het vergroot je zelfvertrouwen
d) Het geeft publiciteit
e) Het kwalificeert je als trainer of presenter

Kortom: Start with the why.
Datzelfde geldt overigens ook voor jou als ondernemer. Waarom doe je wat je doet of wat je wil gaan doen? Hoe meer (soorten) brandstof je achter de hand hebt, hoe beter je in staat bent je doelen te bereiken. Wat drijft jou, wat is jouw brandstof?

Tip 2: Write the right content

Een enorme open deur? Dat zou je misschien denken. De vraag die daaraan vooraf gaat is: wie is eigenlijk jouw doelgroep? Voor wie schrijf je je boek? Want als je dat niet exact weet, is het heel moeilijk de juiste inhoud te schrijven. Het is essentieel dat jouw doelgroep het gevoel heeft dat het boek over hen gaat en niet over iemand anders. De zogenaamde identificatie is doorslaggevend voor het wel of niet aansluiting vinden bij je doelgroep. Je tips en ideeën kunnen nog zo briljant zijn, als de verkeerde mensen ze lezen, wordt er niets mee gedaan. Dus bepaal eerst je doelgroep, en dan pas ga je voor deze doelgroep relevante content schrijven.

De vertaling naar je business is evident. Lever de juiste producten en diensten aan je klant. Zoek dus eerst uit wie jouw klant is en wat de klant graag wil. Dat vraagt marktonderzoek, in mijn volgende blog zal ik daar nader op ingaan. Ik besteed overigens ook in mijn boek een hoofdstuk aan marktonderzoek (hoofdstuk 6.1).

In het kader van dit blogartikel: Begin dus met de klant en niet met je eigen product of dienst.

Tip 3: Design an awesome cover

Al heb je 200 pagina’s fantastische content geschreven, je verkoopt weinig boeken wanneer je geen aansprekende cover hebt. Investeer in een geweldige ontwerper en ook hier: doe marktonderzoek. Zorg voor verschillende ontwerpen en vraag je doelgroep wat zij de beste vinden en waarom. Dus niet vragen aan je collega, je partner of je schoonmoeder.

Een goede cover bevat bijvoorbeeld:

a) Een ’pijnpunt’ of een vraag. “Hoe stop je in een maand met roken?”
b) Ook een sterke subtitel helpt: “Gezonde longen zonder chagrijnig te worden”
c) Een krachtige foto van de auteur
d) Humor
e) Getallen: “10 manieren om binnen 1 maand te stoppen met roken”.

Voor je eigen bedrijf geldt hetzelfde: ook al heb je het meest fantastische product voor je doelgroep, je moet het nog wel aantrekkelijk aan de man of vrouw brengen. Ook hier geldt: in de ogen van je doelgroep. Het is niet heel relevant of je het zelf mooi vindt… verbind je ego maar even door met je voicemail… 

Tip 4: Decide

Mijn favoriete tip. Doe jezelf een plezier en neem een besluit. Of je schrijft je boek of je schrijft het niet. Wanneer je een hele sterke ‘waarom’ hebt, wacht dan niet langer en begin. Of plan in wanneer je het gaat doen. Ik spreek elke week mensen die ‘bezig zijn’ met het schrijven van een boek. Sommigen van hen al twee jaar. Dat werkt niet. Volg een cursus, neem een schrijfcoach of bel mij desnoods. Ik heb geen ‘schrijfcoach’ op mijn visitekaartje staan, maar ik kan je beter helpen dan menigeen die dat wel op zijn kaartje heeft staan en nog nooit zelf een boek heeft geschreven…

Ben je ondernemer? Ook hier luidt het devies: beslis. Kansen gaan voorbij wanneer je niet beslist of je concurrent beslist voor jou. Twijfel is dodelijk. Ik help zelfs ondernemers te beslissen. Of ze vragen mij zelfs voor hen te beslissen, omdat ze dat zelf door de brij aan informatie of de emotionele lading moeilijk vinden.

Waar hik jij al een poos tegenaan? Welke opties heb je? Ga er eens een uur voor zitten en hak een knoop door. Durf je dat niet alleen: vraag dan hulp aan iemand waarvan je weet dat hij of zij goede beslissingen neemt… Zijn telefoonnummer en e-mailadres staan op mijn website :-)

Samenvattend: of je nu een boek wilt schrijven of je wilt je bedrijf een zet vooruit geven. Maak gebruik van de 4 tips in dit blog!

1) Wat is nou echt je doel?
2) Wie wil je als klant?
3) Zorg dat je opvalt.
4) Neem een beslissing!

Wat vind jij de belangrijkste tip en welke actie ga je daarop ondernemen? Deel het in het commentaarveld hieronder en je zult nog meer gemotiveerd zijn om het ook echt te gaan doen!

Wie durft!?

Wil je mijn boek nu bestellen via Managementboek.nl? Klik dan hier.
 
Categorie Organisatie Advies