Start met een agenda.

Dan help je het publiek.

Het weet waar het aan toe is.

 

Mooi niet

 

Du moment dat je het publiek een agendaslide voorschotelt, ben je de aandacht kwijt.
Mensen ervaren het als tijdverspilling. Een mooi moment om nog even mail te checken of een sms te versturen.

Hup, weg aandacht

Een agenda voelt plichtmatig. We moeten er even doorheen.
Het is meestal een voorbode van eindeloze bullets.

 

Natuurlijk is het belangrijk om je publiek te leiden

 

Niet met een agenda, maar met een reden om te luisteren.

Grijp de aandacht met iets waaruit blijkt waarom jouw verhaal interessant is.
Wat is die ene boodschap die je wilt overbrengen?

Dáár gaat je start over.

 

Drie openingen die werken

 

Een persoonlijk verhaal

Een verhaal dat écht gebeurd is, dat een belofte doet en relevant is voor de presentatie.

Met een persoonlijk verhaal laat je het publiek meebeleven. Een gedeelde ervaring.
Iets waar de rest van het verhaal aan opgehangen wordt.

 

Een schokkende statistiek of pittige mening

Je deelt een 'wat', een feit, maar daarin zit de reden voor het publiek besloten om te luisteren.
Zodra je het hebt uitgesproken denkt het: 'waarom is dat zo?' of 'Hoe komt dat?'.

Je prikkelt de nieuwsgierigheid.

Luister hoe Jamie Oliver met zijn schokkende statistiek in één zin de aandacht van het publiek pakt.
En daarmee de agenda overbodig maakt.

 

 

Heb je geen persoonlijk verhaal of schokkende statistiek voorhanden? Dan biedt de derde optie nog steeds een sterk begin.

 

Een krachtige vraag

Deze opening is een variant van de statistiek.
Jamie Oliver had ook kunnen starten met: 'Why do Americans die from the food they eat?'
Een vraag zet het publiek in een specifieke denkrichting. Bij de statistiek is die meer open.

 

Weersta de neiging om met een agenda te beginnen.

Begin met de reden voor het publiek om naar jou te luisteren.