De agenda(slide) en waarom dat niet werkt als start van een presentatie
Start met een agenda.
Dan help je het publiek.
Het weet waar het aan toe is.
Mooi niet
Du moment dat je het publiek een agendaslide voorschotelt, ben je de aandacht kwijt.
Mensen ervaren het als tijdverspilling. Een mooi moment om nog even mail te checken of een sms te versturen.
Hup, weg aandacht
Een agenda voelt plichtmatig. We moeten er even doorheen.
Het is meestal een voorbode van eindeloze bullets.
Natuurlijk is het belangrijk om je publiek te leiden
Niet met een agenda, maar met een reden om te luisteren.
Grijp de aandacht met iets waaruit blijkt waarom jouw verhaal interessant is.
Wat is die ene boodschap die je wilt overbrengen?
Dáár gaat je start over.
Drie openingen die werken
Een persoonlijk verhaal
Een verhaal dat écht gebeurd is, dat een belofte doet en relevant is voor de presentatie.
Met een persoonlijk verhaal laat je het publiek meebeleven. Een gedeelde ervaring.
Iets waar de rest van het verhaal aan opgehangen wordt.
Een schokkende statistiek of pittige mening
Je deelt een 'wat', een feit, maar daarin zit de reden voor het publiek besloten om te luisteren.
Zodra je het hebt uitgesproken denkt het: 'waarom is dat zo?' of 'Hoe komt dat?'.
Je prikkelt de nieuwsgierigheid.
Luister hoe Jamie Oliver met zijn schokkende statistiek in één zin de aandacht van het publiek pakt.
En daarmee de agenda overbodig maakt.
Heb je geen persoonlijk verhaal of schokkende statistiek voorhanden? Dan biedt de derde optie nog steeds een sterk begin.
Een krachtige vraag
Deze opening is een variant van de statistiek.
Jamie Oliver had ook kunnen starten met: 'Why do Americans die from the food they eat?'
Een vraag zet het publiek in een specifieke denkrichting. Bij de statistiek is die meer open.
Weersta de neiging om met een agenda te beginnen.
Begin met de reden voor het publiek om naar jou te luisteren.
Wat een simpele maar o zo krachtige tip is dit Pauline! Ik herken het helemaal dat mijn aandacht weg is als iemand begint met vertellen wat hij gaat vertellen.
Dank je Gesuino. Typisch toch hoe dingen zo snel een gewoonte worden. Ooit heeft iemand gezegd dat je moet beginnen met 'vertel wat je gaat vertellen'. Het gaat een eigen leven leiden en we vragen ons niet af of het wel zinvol is. Meteen beginnen (zelfs zonder dat je zegt wie je bent), met een verhaal en je hebt vanaf de eerste seconde de aandacht.
Voor een groter publiek werkt dit super ja. Heel goed zelfs en ook die vraag stellen is erg goed. In wat kleinere groepen (klassen van max 18) is mijn ervaring dat dit ook erg goed werkt. Met name vertellen bij elke presentatie:"Wat heb jij er nu aan om naar mijn verhaal te luisteren". dank voor de tips en vooral het filmpje. Rick
Precies, geef je publiek een reden om naar je te luisteren. Dat kun je met één van deze drie openingen indirect doen. Wanneer je een langere presentatie houdt, bijvoorbeeld in een workshop-achtige situatie, dan is een outline/agenda na de opening prima. Maar ook die kun je op verschillende manieren aanpakken, dat hoeven geen bullets te zijn.