Mits je hard werkt.

En doorzet.

Want geboren sprekers bestaan niet.

 

Succesvolle sprekers hebben 3 sterk ontwikkelde eigenschappen


#1 Gefocust blijven

Een gewone spreker creëert geen magisch moment in de hoofden van zijn publiek.
Alles wat hij doet, is verzamelen van feiten en cijfers.
Hij is gedetailleerd en volledig.


En oersaai.

 

Een succesvolle spreker verzamelt ook feiten en cijfers.
Maar dat doet hij pas, nadat hij nagedacht heeft over zijn publiek.
En over het ‘waarom’ van zijn presentatie.

Hij maakt keuzes en voelt de frustratie van het schrappen van z’n darlings.
Schrijven is schrappen. Spreken ook.

Een succesvolle spreker maakt in zo min mogelijk woorden zijn boodschap helder.
Hij brengt focus aan, om zijn publiek te helpen.

Simon Sinek focust op één woord Why.


 

#2 Risico nemen

Een ‘gewone’ spreker zet hoofdzakelijk tekst in z’n Powerpointpresentatie. Hij somt feiten op.
In veel gevallen vanaf het projectiescherm (waarmee hij het contact met zijn publiek verliest).

Een succesvolle spreker neemt het risico om het niet te doen zoals iedereen gewend is.
En maakt zijn presentatie beeldend. Hij heeft nagedacht over sprekende foto’s die zijn boodschap ondersteunen.
En projecteert ze full screen. Met nauwelijks of geen tekst.

Simon Sinek zegt het al in zijn verhaal.
Door beelden te gebruiken, spreek je direct het deel aan van het brein dat de beslissingen neemt.

Hij start op een aantrekkelijke manier en houdt een verhaal, geen opsomming.
Hij illustreert zijn boodschappen met aansprekende voorbeelden.
Het publiek wordt vermaakt terwijl het precies op maat gesneden informatie krijgt.

Dat hoeft niet altijd met een Powerpoint als hulpmiddel, zoals Hans Rosling laat zien.

 

 

#3 Hard werken

Er zijn veel sprekers die zeggen: “Ach, ik bereid niks voor en vertel ter plekke m’n verhaal wel.
Anders klinkt het zo uit het hoofd geleerd.”

Deze aanpak werkt misschien voor een spontane speech tijdens een feestje, maar niet in een zakelijke omgeving.
Zulke onvoorbereide presentaties zijn negen van de tien keer te lang en ongefocust.
Het publiek onthoudt er bar weinig van.

Een succesvolle spreker werkt zich uit de naad. Besteedt veel tijd aan de opbouw van z’n verhaal.
Aan brainstormen over anekdotes en mooie voorbeelden. Het ontwerpen van z’n Powerpointpresentatie.

Hij leest niks voor van het scherm en oefent de presentatie zo vaak dat het in z’n aderen zit.
Waardoor hij het op het moment suprême los kan laten.
En authentiek overkomt.

 

Het is keihard werken om je publiek in beweging te brengen

 

Ook voor ervaren sprekers.