Een gouden chocolademuntje,  een krantenartikel en een brief namens het Koninklijk huis waarin ik bedankt word voor mijn boek Ondernemen is net reizen. Zomaar enkele souvenirs die ik dit jaar heb verzameld. Ik geniet ervan en het geeft me energie en inspiratie voor 2014.

Souvenirs horen bij reizen en vakantie. Maar ook bij ondernemen. Daarom staat de laatste letter van KOMPAS inderdaad voor Souvenirs. Want natuurlijk wil je als ondernemer graag je doelen bereiken. En natuurlijk ben je blij wanneer je dat lukt. Of bijna lukt. Maar een doel zou nooit op zichzelf moeten staan. Als ondernemer moet je ook plezier beleven en leren van de reis erheen.

Krantenartikel Gooi en Eemlander, ondernemer

Maar plezier en lessen worden nogal eens snel vergeten en naar de achtergrond gedreven door de waan van de dag en nieuwe projecten en wilde plannen. Met het risico dat je je teveel richt op wat er niet gelukt is of wat er misging. Of dat je niet leert van je fouten. Daarom is die ‘S’ een hele belangrijke stap in de kompasmethode®.

Kijk eens achterom, voordat je weer vooruit kijkt. Wat ging er eigenlijk mis met je bedrijf dit jaar? Neem 15 minuten de tijd om daar naar te kijken en schrijf het op. Of doe het samen met je collega’s, als je die hebt. En wees eens eerlijk: in de dingen die niet goed zijn gegaan, wat was jouw aandeel daarin? Door je hiervan bewust te zijn, neem je verantwoordelijkheid en verklein je de kans dat je komend jaar dezelfde fouten maakt.

En wat ging er goed? Sta hier ruim 20 minuten bij stil. Ja, dat is langer dan de vorige opdracht. Waarom? Omdat ‘wij’ ondernemers nogal eens teveel geneigd zijn om te kijken naar wat er mis ging. Of wat we niet gehaald of gedaan hebben. Train jezelf om te kijken wat er goed ging. En natuurlijk hier ook: wat was jouw aandeel hierin? Door dit zo concreet mogelijk te benoemen, vergroot je de kans dat je je succes herhaalt.

Kijk dan naar de zaken die je op papier hebt gezet. Kun je die herinnering misschien tastbaar maken? Stel je hebt een goede beurs in het buitenland gedraaid. Heb je het vliegticket nog? Of het standnummer? Of misschien een krachtige foto die je op je website kunt plaatsen, zodat ook anderen van jouw souvenir en succes kunnen leren?

Maak van het verzamelen van souvenirs een gewoonte. Het is niet alleen leuk, maar je krijgt er ook meer energie van en je leert dat succes herhaalbaar is. En sommige souvenirs kunnen een buitengewoon krachtige marketingtool vormen. En… heb jij je klanten wel eens een leuk souvenir gegeven als het om jou of jouw bedrijf gaat? (en nee, dan bedoel ik niet een factuur ;-)

Mijn souvenirs: een gouden chocolademuntje, een krantenartikel en een brief namens het Koninklijk huis. Ik heb er nog veel meer. Maar wat zijn die van jou? Deel dit met anderen hieronder in dit blog, dan worden ze nog krachtiger! Meer leren over Souvenirs? Lees hoofdstuk 10 uit mijn boek! Klik hier om het te bestellen!

 

PS: op de website van Multiraedt kun je in de rechterkolom een gratis E-book downloaden met de eerste vijf hoofdstukken van mijn boek!

 
Categorie Organisatie Advies