'Hand op de knip' en toch groei?
In deze tijden, waar budgetbewaking centraal staat, hebben veel ondernemers de nijging vooral te besparen op acquisitie en marketingkosten. Een neerwaartse spiraal in omzet dicteert echter een opgaande lijn in marketinginspanning, leren ons vele marketing boeken. Maar juist daar wrikt de schoen. In een overvolle markt moeten we ons blijven onderscheiden, maar extra budget daarvoor vrijmaken is meestal onmogelijk.

Met name binnen het MKB is het een hardnekkig misverstand dat in magere tijden bezuinigd moet worden op alle kosten. Dit terwijl juist extra geïnvesteerd zou moeten worden in marketing. Verhogen van marketing inspanning, kan echter zonder inzet van extra financiële middelen. Er hoeft niet altijd extra budget aangesproken te worden, veel kunnen we zelf. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je eigen social media. Ook staan in de huidige markt bedrijven op die voor veel lagere tarieven dan voorheen gebruikelijk waren, via inventiviteit, nieuwe technieken en automatisering, laag geprijsde producten aanbieden die toch een hoge exposure genereren.

Bij een gelijkblijvend, of zelfs lager budget, kan zo toch omzetgroei gerealiseerd worden.

Een paar voorbeelden.
Maak uw tekst mails interactief. Nooit aan gedacht? Uw e-mail handtekening kan iedere keer een nieuwe boodschap aan uw (potentiële) klanten over brengen. Plaats bijvoorbeeld een kleine tablet afbeelding -bij uw opening of digitale ondertekening- die uitnodigt tot het bekijken van een korte bedrijfspresentatie, een digitale flashbrochure, een actie of aanbieding, uw laatste mailing, een recent referentieproject. Klik op onderstaande voorbeelden.

ShortPres | Multiraedt iPad icoon ShortPres | Nadorp iPad icoon

Wordt de content (hyperlink) regelmatig geactualiseerd, dan krijgt al uw standaard e-mail verkeer een extra wervend karakter. Het zal de ontvanger van de e-mail interesseren om regelmatig even te kijken welke info actueel is over uw bedrijf.

Ook kunt u uw e-mail handtekening individualiseren door een eigen bedrijfsicoon die uw lezer door koppelt naar uw digitale visitekaartje, website, LinkedIn pagina, Twitter account, e-mail adres, aanbieding of bedrijfspresentatie.
ShortPres | icoon 11     ShortPres | icoon 01     ShortPres | icoon 02     ShortPres | icoon 03      ShortPres | icoon 08      ShortPres | icoon 04      ShortPres | icoon 09      ShortPres | icoon 10

Flashbrochures
In een tijd waar informatie steeds meer digitaal wordt gedeeld en direct voorhanden dient te zijn, bieden flashbrochures interessante opties. Drukwerk- en portokosten vervallen. Dat levert uw bedrijf forse besparingen op. Daarnaast zijn flashbrochures ‘groen’, een steeds in waardering stijgende factor. Maar bovenal bieden flashbrochures u de kans uw (potentiële) klanten, direct te informeren op het moment van hun interesse.

We leven in een tijd waarin de consument verwacht meteen over relevante informatie te kunnen beschikken, op het moment dat zij dat willen. Als het kan via smartphone of tablet. De tijd van het inzenden van antwoordkaartjes of het toezenden van folders liggen immers al ver achter ons. Digitale flashbrochures kunnen volledig geïndividualiseerd worden en aan uw bedrijfskleuren worden aangepast. Er zijn uitvoeringen als boekvorm, tijdschrift, fotocollage en rapport.

De ontvanger heeft geen aparte software nodig en de presentatie past zich automatisch aan smartphones, tablets, laptops of iOS en Android platformen aan. Enkele leveranciers van flashbrochures kunnen tegenwoordig zelf worden voorzien van video presentaties en hyperlinks. Professionele flashbrochures kunnen 24/7 worden geactualiseerd, zodat de kijker altijd de meest recente informatie ter inzage krijgt.

Voor folders, prijslijsten, menukaarten en het verstrekken van project informatie worden flashbrochures het meeste toegepast. Maar ook voor workshop manuals en digitale tijdschriften. ( bijvoorbeeld http://shortpres.publ.com/Brasserie-Archipel )

Bedrijfspresentaties op internet
Het maken van videoclips en bedrijfspresentaties is doorgaans kapitaal intensief. Daarom slechts weggelegd voor middelgrote tot grote ondernemingen. Beelden zeggen meer dan woorden. Daarom zijn videoclips zeer efficiënt en geliefd. Inmiddels zijn er echter bedrijven die complete internet presentaties maken voor nog geen duizend euro ( bijvoorbeeld www.shortpres.nl ).

Een bedrijfspresentatie op internet maakt uw bedrijf 24/7 zichtbaar voor potentiële klanten. Koppelt u deze aan een QR-code, dan ziet iedere geïnteresseerde op zijn smartphone of tablet meteen uw wervende bedrijfsimpressie.

ShortPres | Samsung Toxozon

QR codes toepassen
U kunt ze zelf eenvoudig maken op internet; QR codes. QR codes zijn een doorontwikkeling van de bekende Barcodes en kunnen veel meer informatie bevatten. U kunt uw visitekaartje aan de achterkant bijvoorbeeld laten bedrukken met een QR-code, of al uw advertenties of uitgaven. Wordt deze gescand, dan krijgt de geïnteresseerde uw digitale adresgegevens of bedrijfspresentatie meteen te zien op zijn/haar smartphone of tablet.

Het kost u niets en geeft extra exposure.

Zo kunnen ook uw bedrijfsauto’s worden voorzien van een QR-code. Een aannemer laat zo niet alleen zijn naam zien op zijn bedrijfsauto’s, maar maakt hij zijn auto interactief. Zijn QR-code zou bijvoorbeeld referentie objecten kunnen tonen. Of een impressie van zijn specialiteit.

Het nadeel van de gratis QR-codes die door uzelf worden gemaakt is dat de code zelf verandert als ook de hyperlink aangepast wordt. Dat geeft z’n beperkingen voor bijvoorbeeld drukwerk. Professionele bedrijven leveren echter geïndividualiseerde QR-codes die worden aangepast aan branche of bedrijfskleuren. Bij deze actieve QR-codes kan de content 24/7 worden gewisseld, zonder dat de codes veranderen. De kosten hiervan zijn echter laag. Het gebruik van QR-codes staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Met de toepassing ervan draagt uw bedrijf meteen een innovatief karakter uit.

ShortPres | QR design - 3M DEMO     ShortPres | QR design 06 - Betjeman DEMO

Kortom er zijn mogelijkheden om met weinig middelen en een lager of efficiënter gebruik van uw reclame budget, meer leads, dus meer omzet te genereren.

Korting voor bloglezers
ShortPres uit Den Haag ( www.shortpres.nl ) is gespecialiseerd in mobile marketing. Implementatie en ontwerp van QR technologie, QR design, productie van internet presentaties en flashbrochures is hun specialisatie. Ik heb hen bereid gevonden iedere lezer van dit blog een korting te verlenen van 10% op al hun producten. Zo levert deze blog niet alleen gratis advies, maar ook daadwerkelijke korting. 

Stuur een e-mail naar sales@shortpres.nl, refereer naar deze blog en de korting wordt automatisch verwerkt.

 
Categorie Marketing Advies