2013-10-02 16.36.44 succesvol ondernemen

Een paar keer per jaar pak in mijn biezen en ga ik helemaal alleen in een vakantiehuisje zitten. Meestal in het laag seizoen, dan is het lekker rustig en goedkoop. Hoe klinkt dit? Klinkt het misschien een beetje zielig en een beetje alsof ik geen vrienden heb die met mij meewillen? Of klinkt het jou - als drukke ondernemer  - eigenlijk als muziek in de oren?

 

Sinds ik mijn eigen bedrijf heb – nu ruim twee jaar – geniet ik dagelijks van de afwisseling en de vrijheid. Maar dat heeft ook een keerzijde: het kost mij in de dagelijkse hectiek moeite om langer dan een uur na te denken over mijn strategie en prioriteiten. Vorig jaar introduceerde ik dan ook voor mijzelf een midweek ‘retraite’ en heb er sindsdien drie opzitten. Ik huur dan voor nog geen € 100,- een bungalowhuisje bij Roompot en ben die dagen inmiddels ‘liefKoosend’ mijn Koos Konijn Retraites gaan noemen, naar de mascotte van dit park.

 

In deze vier dagen focus ik mij volledig op mijn bedrijf, zonder interrupties. Op de eerste dag bepaal ik wat ik allemaal ga doen. Dat kan variëren van hele stukken content schrijven voor een boek, E-boek of een cursus die ik ga geven, tot het bepalen van de strategie en planning voor het komende jaar.

 

Tijdens deze retraites doe ik niet alleen heel veel, ik leer er ook heel veel van. Ik leer bijvoorbeeld hoe ik ook buiten dit soort ‘werkvakanties’ zou willen en moeten werken. En deze lessen wil ik graag met je delen, onder de noemer ‘alle 13 goed’!

 

  1. Plan je werk in: zowel qua hoeveelheid tijd die het vraagt, als het moment dat je het gaat doen.
  2. Focus. Multitasken is echt inefficiënt en foutgevoelig. Richt je steeds op één taak.
  3. Zet je pc zoveel mogelijk… uit.
  4. Check tweemaal per dag je e-mail, hooguit 20 minuten per keer. Raak elke e-mail bij voorkeur maar één keer aan.
  5. Zet je telefoon op de vliegtuigstand. Dan word je niet afgeleid door storende sms-jes, whatsappjes of telefoontjes. Wil je geen klanten mislopen? Geloof me, dat loopt heus zo’n vaart niet. Ik kan het me wel voorstellen dat je het onprofessioneel vindt, wanneer je bellers de voicemail krijgen: schakel dan je telefoon door naar een belservice of zakelijke buddy.
  6. Ik doe teveel zelf. Jij ook? Schakel een virtual assistent in.
  7. Zorg dat je bureau / je werkplek opgeruimd is.
  8. Werk in blokken van 50 minuten, met klassieke muziek. Mozart is perfect. Neem dan 10 minuten pauze.
  9. Drink zoveel mogelijk water en zo weinig mogelijk koffie…
  10. Kijk tussendoor geen t.v. of internetfilmpjes.
  11. Groepeer je ‘to do’s’ via post-its, zoals “te checken websites”,  te posten berichten op social media”, “te bellen mensen”. Ik heb inmiddels een bepaalde ochtend in de week geblokt voor het afhandelen van deze ‘yellow pages’.
  12. Eet gezond. Tijdens mijn retraite deed ik dit niet goed. Het stereotype ‘man alleen = shoarma, pizza en bier’ werd door mij bevestigd. Ik deed dat uit tijdsbesparing, maar het kostte mij uiteindelijk energie. Goed ontbijt, fruit en groenten leveren veel meer energie.
  13. Beloon en activeer jezelf door minimaal eenmaal per dag een frisse neus te halen met een flinke wandeling. Bijvoorbeeld aan het eind van de middag, voor het avondeten.

 

In een dergelijke week verzet ik bergen werk. Het lukt mij steeds beter om deze lessen ook in te passen in mijn dagelijkse werk. Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw tips. Wat doe jij om je productiviteit te verhogen?

Doe je collega ondernemers een groot plezier en deel jouw tips over succesvol ondernemen hieronder bij de comments!

 

Spreekt de link tussen vakantie en ondernemen je aan? Lees dan mijn boek Ondernemen is net reizen! Klik hier om het te bestellen!

 

PS: op de website van Multiraedt kun je in de rechterkolom een gratis E-book downloaden met de eerste vijf hoofdstukken van mijn boek!

 
Categorie Organisatie Advies