12272830_s (1)gmail rankingsSinds een aantal weken is er in Gmail een unsubscribe link aanwezig die door Gmail zelf geplaatst wordt bij een bericht. Hiermee kunnen de ontvangers zich snel en gemakkelijk uitschrijven als zij dit willen. De unsub link wordt niet zomaar geplaatst door Gmail. Matthew van MailChimp denkt dat het afhankelijk is van de reputatie van de afzender en gebaseerd op dingen zoals het recente aantal uitschrijvingen en het aantal spammelding voor de afzender. Dit klinkt als Gmail rankings!

Less is more Gmail 
Gmail lijkt een statement te maken dat het niet loont om meer te mailen als ontvangers het niet waarderen. Sterker nog: als dit de modus wordt dan lijkt dat op het eerste oog een bedreiging voor e-mailmarketing. Marketeers hielden de afgelopen dagen dan ook hun hart vast of de unsub link niet tot massale afmeldingen zou leiden.  Dit is niet het geval gebleken. Bij MailChimp zien ze geen noemenswaardige veranderingen in het aantal afmeldingen sinds de introductie van de unsub link. Zij verwerken miljoenen e-mails per dag voor campagnes en kunnen het weten.

Gmail is een ‘picky eater’

De unsub link is niet voor iedereen. Het is bedoelt voor ESP (email service provider) en die moeten een certificaat hebben. Zij  sturen vervolgens een extra kenmerk met elke mail mee en krijgen dan een notificatie als dat bericht wordt gemeld als spam en de afzender wordt daarbij vermeld. MailChimp onderzoekt de afzenders en de campagnes die er bij horen handmatig en spam wordt niet doorgelaten. Maar er is wat geks aan de hand volgens Matthew van MC.

Wat de boer niet leest dat? Verdwijnt in de onderste Gmail la

Als mail van een afzender met dit kenmerk vaak wordt genegeerd dan ziet de ontvanger deze na een tijdje vanzelf niet meer. Berichten met het extra kenmerk tonen niet altijd de link maar wanneer dan wel? Het idee is nu dat Gmail die toont bij berichten die daar statistisch aanleiding toe geven. Er zijn dingen als campagne ID’s en afzenders en die zijn goed te monitoren op basis van bulk mails en de reacties daarop. Als er veel afmeldingen zijn is het slim om de unsub link te tonen als je Gmail bent. Dan weet je snel genoeg wat voor een vlees je in de kuip hebt.

Gmail killed the email marketeer?

Net als Matthew denk ik van niet. Het is misschien wel een zege voor de marketeer die gerichte marketingcommunicatie serieus neemt en de waarde van emailmarketing kent en benut. Die krijgt geen ‘bad press’ bij Gmail en zal er geen last van hebben. Tenminste als die een leuke campagne weet op te zetten met dito content en een aantrekkelijke propositie voor de call to action.

 
Categorie Marketing Advies