Als ondernemer of ZZP-er heb je je eigen verhaal en expertise. Je weet inhoudelijk veel, je bent bevlogen. En dan leer je tijdens een of ander event of salescursus dat je in 1 minuut moet kunnen pitchen. Een onmogelijke opgave, toch? Hoe kun je nu in een minuut vertellen wat je allemaal kunt en gedaan hebt en wat jouw gesprekspartner daaraan heeft? En waarom zou hij of zij jou dan ook nog geloven?

Nee, een elevatorpitch werkt in die zin niet. In mijn ogen is hij vooral bedoeld om jou goed te laten nadenken waar je eigenlijk voor staat en wat jouw toegevoegde waarde is als ondernemer. Maar om echt toe te passen in een gesprek van mens tot mens… Nou nee.

Bovendien kan het sneller en leuker. En wel in 10 seconden. Stel je het volgende voor: Netwerkborrel, vier ondernemers in een kringetje, twee met een biertje, een met een jus d’orange en een nog aan de koffie. Een voor een vragen ze netjes wat de ander doet en keurig netjes worden de elevatorpitches afgedraaid, waarna een beleefd ‘Goh, interessant zeg… ’ volgt. Dan is het mijn beurt.

“En Oscar, wat doe jij?” “Ik ben auteur en ondernemer en ik schreef dit boek over succesvol ondernemen . En om het leuk leesbaar te houden, vergelijk ik ondernemen met reizen”. (10 seconden!) Dan pak ik mijn boek erbij en laat ze erdoorheen bladeren. Ik zal nu niet de rest van de conversatie gaan weergeven, maar ik verzeker je dat die niet blijft bij ‘Goh, interessant zeg’… J

In plaats daarvan mag ik vertellen over waarom ik een boek schreef. Hoe ik het deed, voor wie het is bedoeld. Tijdens het gesprek komen er nog wat mensen bij staan. The stage is mine. En voor langer dan een minuut. En natuurlijk krijg ik dan ook de vraag: “Is het dan niet lastig en moeilijk om een boek te schrijven?”

Op die vraag is niet zomaar een antwoord te geven. In mijn oren klinkt die namelijk net zoals deze vraag: “Is het dan niet lastig om de wielen van mijn auto te verwisselen”. Of “Is het dan niet lastig om je zeilboot met een mastworp vast te leggen aan een dukdalf?”. Voor de een zal het helemaal niet lastig zijn deze dingen te doen, voor een ander wel. En een derde weet niet eens wat een mastworp is. Of een dukdalf. Maar een boek schrijven voor je business is net zoals al die andere dingen, te leren en goed te doen.

Daarvoor heb je drie dingen nodig:

1) Je eigen motivatie.

2) Iemand die het je uitlegt en helpt.

3) Tijd.

Aan tijd kan ik je niet helpen. En dat hoeft ook niet. Want ik ken geen auteur die meer dan 24 uur in zijn dag heeft en meer dan 7 dagen in zijn week heeft. Oftewel iedereen kan hier tijd voor vrijmaken (en je hebt minder tijd nodig dan je misschien denkt). Ik kan je wel motiveren, door je bijvoorbeeld uit te leggen hoe je je boek kan gebruiken om je bedrijf te laten groeien. En hoe leuk het is om je eigen boek te hebben. En ja, ik kan je ook helpen en uitleggen hoe je het allemaal moet doen. En dat doe ik niet alleen.

Samen met auteur/ondernemer/schrijfcoach Maarten Beernink heb ik een programma ontwikkeld. Stap voor stap helpen wij je om je bedrijf op de kaart te zetten met behulp van je eigen boek. Neem je voornemen serieus om nu eindelijk deze stappen te zetten!

Voor het zetten van de eerste stap, hoef je maar één ding te doen: meld je aan voor ons event op dinsdag 15 april bij mij op kantoor in Huizen. Er zijn geen kosten aan verbonden. Het aantal plaatsen voor die dag is beperkt. Investeer in jezelf en meld je aan! We zien uit naar je komst.

Aarzel dus niet langer en klik HIER voor verdere informatie en om je in te schrijven.

Heb je vragen of suggesties, stuur me een bericht of plaats een comment!

 
Categorie Organisatie Advies