Branding, content en media diversificatie voor duurzame autoriteit

Professionals en ondernemers die online en social media inzetten voor het creëren van autoriteit in B2B sales hebben een duidelijke voorsprong op de concurrentie. Zij worden eerder aangenomen bij sollicitaties en halen meer omzet omdat zij vaker om een offerte worden gevraagd. Autoriteit brengt valkuilen met zich mee. Wie zich te nauw en krampachtig toelegt op een specialisme loopt het risico overbodig te worden de kennis die zij hebben uit de tijd raakt. Als autoriteit gebaseerd is op een enkel ‘trucje’ dat we steeds weer en overal opvoeren, dan worden we  wat Amerikanen noemen een one trick pony.

autoriteit

Om geen one trick pony te worden moeten autoriteiten hun specialisme spreiden over meerdere onderwerpen. Een kernmerk van autoriteiten is dat zij binnen een vak gespecialiseerd zijn in gemiddeld drie aanpalende onderwerpen. Door over alle drie te schrijven zetten zij zich breder in de markt en zijn zij minder kwetsbaar. Door artikelen op elkaar in te laten inhaken kunnen zij hun autoriteit makkelijker uitbreiden met nieuwe onderwerpen of deze juist afstoten. Zij moeten nieuwe ontwikkelingen omarmen en bereid zijn om hun darlings te vermoorden. Een darling is een onderwerp waarvoor zij inmiddels aanzien genieten maar dat achterhaald dreigt te raken. Zij houden niet vast aan het bestaande en verlaten niet actuele onderwerpen. Om geen one medium pony te worden diversifiëren zij over media en content. Lees hierna het recept voor een succesvolle diversificatie strategie.

Online autoriteiten sales

Voor professionals, executives en ondernemers in B2B is de kennis die zij inbrengen in verkooptraject een belangrijke competentie voor succes. Autoriteiten in hun vak hebben we al een zeker vertrouwen gekregen voordat zij  aan tafel zitten en dit op basis van hun reputatie. Dit werkt zeker in hun voordeel. Autoriteiten weten deze status te bereiken door slim gebruik te maken van online personal branding. Door het doordacht inzetten van content en media weten zij zich als autoriteit te positioneren in hun vakgebied.

Autoriteit worden

Met een slimme online strategie zijn autoriteiten in staat om tegen minimale kosten naamsbekendheid te creëren en zichzelf online zichtbaar te maken voor potentiele klanten. Als zij enige naam en faam genieten dan staan zij eerder op shortlists voor het uitbrengen van offertes. Veel ondernemers hebben dit beter in de gaten en besteden hier meer aandacht aan dan executives. De tijd dat personal branding en autoriteit een standaard c.q. gewilde competentie worden voor sales executives in B2B is echter aanstaande.

Het in de markt zetten van je eigen merk

Een blog is het middel bij uitstek om online autoriteit te worden en een must voor persoonlijke branding daartoe. We kunnen autoriteit verkrijgen door over een vakgebied te bloggen. Het blog wordt bijvoorbeeld ingezet voor het delen van kennis en het informeren over achtergronden en ontwikkelingen. Gastblogs op vakgerelateerde websites zijn eveneens zeer geschikt voor branding met een zakelijk doel. Naast een blog moeten we minimaal twee andere media uit het inzetten waarbij we altijd gebruik maken van zoekmachinemarketing als bindmiddel tot één geheel.

  • Interviews
  • Advertorials
  • White papers
  • E-books
  • Social media

Delen is het nieuwe hebben

Traditioneel gezien is de vrees dat het delen van kennis hetzelfde is als het weggeven daarvan. Dit is niet het geval want tegenwoordig is delen hebben. Alleen door kennis te delen kan deze te gelde gemaakt worden voordat die achterhaald is.

Autoriteit en personal branding

 

Zoekmachinemarketing en Google Authorship

Door Google authorship toe te passen op onze blogartikelen wordt de foto van de auteur getoond  naast het zoekresultaat in Google Search weergegeven. Bloggen in combinatie met slimme zoekmachinemarketing zorgt er voor dat de foto van autoriteiten wordt weergeven bij zoekopdrachten gerelateerd aan hun expertise. Hiermee creëren zij naamsbekendheid, versterken zij hun autoriteit en wekken zij vertrouwen bij potentiële kopers. Hoe hoger de positie hoe meer aanzien dit hen zal opleveren.

We gebruiken social media om ons merk tussen de oren van onze doelgroep te krijgen. Een belangrijk kenmerk van autoriteiten is dat zij in gezelschap van andere autoriteiten verkeren en door hen als zodanig gezien en erkend worden. Door deze op te zoeken op social media kunnen we gebruik maken van het principe van autoriteit door associatie. We kunnen namelijk alles over ons zelf beweren maar als anderen dit doen dan is dit nu eenmaal veel geloofwaardiger, zeker als dit zelf autoriteit zijn. Hiervoor kunnen we een social media monitoring tool inzetten.

If you have it flaunt it!

Als autoriteit moeten we een schare vaste fans opbouwen die onze status als autoriteit geloofwaardig maken. Sociale netwerken zijn hierbij onmisbaar en LinkedIn, Twitter en Google+ zijn hiervoor geschikt. Daarnaast zijn referenties van klanten en andere autoriteiten op LinkedIn zeer waardevol. Ook actief zijn in LinkedIn groepen werkt ondersteunend voor het vestigen van onze autoriteit en het verkrijgen van ingangen naar leads.

Lees meer over contentstrategieën voor online autoriteit en over Google Authorship.
Of lees meer over de Google Authorship module van onze SEO tool www.rankwise.net
 
Categorie Marketing Advies