vuurtoren

Stel,

je gaat met een reisgezelschap van 50 man op reis. Één persoon heeft te leiding. En die bewuste leider is de enige die weet waar de reis naar toe gaat. De rest weet van niets, niet waar de reis naar toe gaat, ook niet wanneer ze er zijn. Als het reisgezelschap dan uiteindelijk onderweg gaat, blijkt dat sommige mensen niet weten welke kant ze op moeten. Op het moment dat iemand dreigt verkeerd te gaan, wordt deze door de leider hardhandig gecorrigeerd. … En dat zonder te zeggen wat wel de juiste richting is..

Op een gegeven moment weet niemand meer wat de richting is, de frustratie overheerst. De leider is gefrustreerd omdat niemand hem begrijpt, en de groep des te meer omdat ze niet weten waar de reis heen gaat. Dus al spoedig stopt iedereen met reizen. Dit klinkt een beetje vreemd. Waarom zou je mee doen aan zo’n martelgang terwijl je eigenlijk van tevoren al weet dat het veel energie kost, en de finish waarschijnlijk nooit gehaald wordt?

..Toch is dit hoe veel bedrijven geleid worden. Als je met je bedrijf Lean wilt implementeren, is het funest. Een bedrijf zonder visie, zonder richting lijkt op het volgende filmpje:

Herkenbaar?

Maar wat is nu de reden dat een succesvolle verandering zo moeilijk te realiseren is? Een visie neerzetten is toch een kwestie van vertellen wat je wil, en dan gaat iedereen met je mee...toch?

Zonder bevlogenheid evenmin succesvolle verandering

Het probleem is bevlogenheid. Als je mensen mee wil krijgen, is het cruciaal dat mensen hun eigen draai kunnen geven aan de visie. Daar ligt de sleutel. Bij het maken van hun eigen versie. Dat is de versie waar ze voor gaan. Elke reiziger heeft recht om zijn/haar versie te maken van de visie. Al die versies voor die verschillende mensen zijn ook allemaal een klein beetje anders… maar voor hun precies de juiste.

Ik zelf heb wel eens voor een bedrijf gewerkt, waar we geacht werden op ieder moment de bedrijfsvisie woord voor woord te kunnen opdreunen: Het was een martelgang....Een alinea lang gedrocht van een zin, die (bij mij persoonlijk) totaal niet resoneerde. Kun je je voorstellen dat daar iemand warm van wordt, als ik dat vervolgens opdreun? Ik geloof daar niet in. Ik denk dat bevlogenheid de sleutel is tot succesvolle verandering. Dat is denk ik veel krachtiger dan een lange volzin boordevol met clichés.

 

Severin Hendrikx

Lean Coach