In de strijd om het midden en kleinbedrijf  aan zich te binden werd op 12 juni Google Mijn Bedrijf gelanceerd. Google mijn bedrijf is het kosteloze Google product waarmee bedrijven hun lokale bedrijfsvermelding voor Google zelf kunnen beheren. Ondanks dat het grotendeels oude wijn in nieuwe zakken is omdat Google Mijn Bedrijf het oude Google Places Zakelijk in een nieuw jasje is, ben ik onverminderd enthousiast over dit nieuwe product. Dit omdat het net als de voorloper Places Zakelijk bestaat uit de integratie van Google Maps, Google+ lokaal en Google Mobile en het kleinere bedrijven een eerlijkere kans geeft om te concurreren met grotere bedrijven.

De her-uitvinding van dit bestaande product is sterker gericht op mobiele internetters waarvan wordt verwacht dat die in 2016 goed zijn voor evenveel zoekopdrachten als desktop bezoeker op dit moment. Het midden en kleinbedrijf beschikt veelal niet over goed werkende mobiele websites en dit loopt uit de pas met de penetratie van snel mobiel internet. Ik denk dan ook dat het deels buitenspel zetten van de bedrijfswebsite een tussenoplossing is van Google om toch de kwaliteit van mobiele zoekresultaten te borgen.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf – The great equalizer

Het biedt kleine(re) lokale bedrijven een eerlijke kans om te concurreren met grote (inter)nationale bedrijven, websites en webshops. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat de technische kwaliteit van de bedrijfswebsite minder belangrijk is geworden voor de ranking voor lokale zoekopdrachten als men Google Mijn Bedrijf gebruikt.

Hogere Google ranking mkb met Google Mijn Bedrijf

De gegevens die opgegeven worden in het Google Mijn Bedrijf dashboard worden gebruikt voor het matchen tegen lokale zoekopdrachten. Bij lokale zoekopdrachten op mobiele apparaten wordt de nabijheid van de zoeker tot de locatie van een bedrijf steeds belangrijker net als de opgegeven categorie en bedrijfsnaam waarop ook gematched wordt. Omdat er rechtstreeks wordt gematched tegen de gegevens in het dashboard is de technische kwaliteit, of zoekmachine optimalisatie graad, van een website minder belangrijk. Grote bedrijven hebben veelal meer budget en ranken hoger met de eigen website om die reden. Dit voordeel is hiermee  deels vervallen en zijn de kansen voor groot en klein gelijk geworden.

Google Mijn Bedrijf optimaliseren voor zoekmachines (tips)

Voor lokale bedrijven is Google Mijn Bedrijf een must om lokaal zichtbaar te zijn in Google. Indien u deze zelf wilt aanmaken of optimaliseren dan heb ik de volgende tips voor u:

  • Onderzoek welke zoekterm het meest gezocht wordt voor uw product/bedrijf.
  • Gebruik deze zoekterm als achtervoegsel voor de naam in Google Mijn Bedrijf.
  • Als u geen klanten op locatie ontvangt, stel het servicegebied dienovereenkomstig in.
  • Geef een zo klein mogelijk servicegebied op (meestal niet groter dan 35 km).
  • Kies alleen categorieën die het best aansluiten en dit kan er 1 zijn.
  • Richt u op het verzamelen van goede en eerlijke reviews met Google+ lokaal.

Google Mijn Bedrijf snel en professioneel opzetten?

Ziet u het zelf niet ziet zitten om een lokale vermelding op te zetten met Google Mijn Bedrijf, of wilt u het gelijk goed doen met een geoptimaliseerde lokale vermelding? Ik ben u hier graag bij van dienst. Op mijn blog vindt u een overzicht met mijn standaard pakketten voor Google Places Zakelijk opzetten*.  Ook kunt u mijn e-book Google+ lokale pagina's hier op multiraedt.nl downloaden welke onverminderd relevant is ondanks deze nieuwe jas voor lokale pagina's!

NB. Omdat de onderliggende handelingen hetzelfde zijn gebleven voor Google Mijn bedrijf zijn deze pakketten evengoed courant en verwijs ik daar graag naar.
 
Categorie Marketing Advies