Blog tips en trucs
In deze post geef ik belangrijke blog tips en trucs voor het schrijven van hoogstaande blog posts die goed gevonden worden door zoekmachines en die door Google worden gezien als blogs van hoge kwaliteit.
Het doel van gast bloggen
Gast bloggen is één van de meest effectieve marketinginstrumenten voor personal branding en het in de markt zetten van kennisintensieve producten en diensten. Voor professionals en ondernemers die kennisintensieve producten en diensten aanbieden is bloggen c.q. gast bloggen vaak het primaire marketinginstrument. Zij zetten het marketinginstrument bloggen in voor (personal) branding, het creëren van naamsbekendheid en het ontwikkelen van autoriteit en aanzien.

blog spam extra cheap
In 2013 kondigde Google al aan dat ‘verkeerde links’ in blog posts als rich snippet spam zouden worden aangemerkt. Op 12 augustus 2014 veranderde Google zijn richtlijnen er voor en sindsdien staat er expliciet bij dat gastblogs van lage kwaliteit worden gezien als spam.
Gast blog richtlijnen Google en web spam
De richtlijnen voor hoge kwaliteit gast blogs zijn helder en die zal ik verderop uitleggen aan de hand van mijn tips voor het schrijven van hoge kwaliteit blogs die goed scoren in google. Eerst het volgende: Google rekent gast blog berichten, die geen unieke content bevatten, tot web spam. Met web spam worden lage kwaliteit zoekresultaten die op hoge posities in de zoekmachine resultaten staan voor een zoekopdracht bedoeld. Web spam kan aanleiding zijn voor het geven van een penalty aan de hele website als dit excessief voorkomt. Dit betekend dat de blogs en de gast blog website uit de zoekresultaten worden verwijderd (geen rank meer hebben) in Google Search, totdat het opgelost is. Dit is erg veel werk en dat moet ten allen tijden vermeden worden.

blog tips en gast blog spam
bron: https://support.google.com/webmasters/answer/66361 gedownload op 23-8-2014
Gast blogs van hoge kwaliteit schrijven
Gast blogs van hoge kwaliteit zijn nog steeds even waardevol als voor deze aanpassing, mits deze dus op de juiste manier geschreven en in de markt gezet zijn. Goede gast blogs hebben als eigenschap dat deze goed vindbaar zijn voor zoekmachines. Het schrijven van blogs volgens de richtlijnen van Google is eigenlijk bijna hetzelfde als goed scorende blogs schrijven. Als we de SEO best practices volgen dan is er niks aan de hand en trekken deze blogs nog altijd veel organisch zoekverkeer naar een website.
Do’s and don’ts van gast bloggen
Vanuit een zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing standpunt moet content altijd uniek zijn wil het goede rankings kunnen behalen en dus duurzaam zijn. Het bloggen op gastblog websites van lage kwaliteit staat gelijk aan het zelf schrijven van blogs van lage kwaliteit en dit is nooit een goede tactiek. Ook is het plaatsen van niet unieke content op meerdere gast blog websites een spam techniek en niet wijs.
Gast blog spam technieken
- Content en blog berichten meer dan één keer gebruiken.
- Het gebruiken van content van anderen zonder er unieke rechten op te hebben.
- Blog posts, artikelen e.d. herkauwen en alsnog op meerdere blog plaatsen.
- Bloggers met slechte reputatie laten bloggen op de eigen website.
- Bloggers betalen voor het bloggen op de eigen website tenzij dit bonafide experts zijn.
- Blogs plaatsen op verzoek van onbekenden
- Het gebruik van followed links in de auteurstekst dat bij elke post wordt getoond.
- Het inzetten van gast blog berichten voor linkbuilding.
De vuistregel is: plaats alleen blogs op blog websites die je persoonlijk kent en waarvoor je persoonlijk in durft te staan. Andersom publiceer je als blog website geen blogs van auteurs die je niet persoonlijk kent of niet persoonlijk voor in durft te staan.
Gast blog tips en SEO
- Gebruik Google Authorship en Publisher markup.
- Stuur geen massaberichten waarin je je gastblog diensten aanbiedt.
- Plaats een gast blog op slechts één website.
- Plaats alleen op gast blog websites van hoge kwaliteit.
- Schrijf altijd je eigen content.
- Schrijf voor je publiek maar publiceer voor zoekmachines.
Schrijf voor je publiek, blog voor zoekmachines
Hier zal ik openbaar het taboe doorbreken door het verhaal te vertellen dat verteld wordt achter de bühne in plaat van er voor: “Schrijven voor je publiek is een naïeve opvatting en niet hoe de beste bloggers in de praktijk hun excellerende prestaties behalen. Zij weten dat content marketing alleen werkt in combinatie met een strakke online strategie en dito seo strategie en minutieuze uitvoering daarvan. Achter gesloten deuren noemen zij bloggen voor je lezer als de hobby van naïeve idealisten die maar wat knutselen en nooit zullen scoren op die manier.”
Wat is goede blog SEO?
In SEO termen is een goede blog post vindbaar voor zoekmachines en trekt deze significante aantallen bezoekers naar de website. Om dit te realiseren hoeven alleen de basis regels van SEO die voor elke internetpagina gelden gevolgd te worden. Deze conformeren aan de richtlijnen en hebben een correcte focus op het gebruik van relevante zoektermen op de juiste plaats.
- Blogs worden geschreven vanuit een content/SEO/redactionele strategie (max 1 kantje).
- Er wordt geschreven vanuit een zoektermen kader lijst met 10-20 zoektermen geëxtraheerd uit de SEO / content / online strategie.
- Bij elk blog staan één of twee zoekwoorden centraal.
- De centrale zoekterm(en) worden altijd gebruikt in:
- De internetpagina titel.
- De blog post titel.
- Minimaal 1 x gebruikt in een sub kop (h2 of h3).
- Minimaal 5 keer gebruikt in de tekst van de post.
- Link alleen naar de post met anchor teksten die de zoekwoord(en) bevatten.
- De meta titel en omschrijving bevatten beide altijd de zoekterm(en).
In SEO termen is succesvol bloggen onmogelijk als de bovenstaande regels niet gevolgd worden, iedereen die anders beweerd is wat mij betreft niet geloofwaardig of weet simpelweg niet waar die het over heeft. Als ze vragen wie dit dan wel allemaal niet beweerd, stuur ze dan gerust want ik leg ze graag uit dat ze geen verstand van SEO hebben.
Meer algemeen zie: Tips voor zakelijke bloggers
Categorie Marketing Advies
De internetpagina titel. De blog post titel. Deze bevatten doorgaans toch dezelfde titel (en anders kun je er nauwelijks voor optimaliseren lijkt me, want dan ligt de titel buiten je aanpassingsbereik) Verder een vraagje uit nieuwsgierigheid: heb je in dit artikel bewust allerlei woorden uit elkaar geschreven die taaltechnisch aan elkaar horen om beter SEO-wise te scoren? (voorbeeldjes: gast blog spam technieken // gast blogs // gast blog richtlijnen)
Hoi Raymond, Het is niet vanzelfsprekend dat de titel in het browser tabblad (is de pagina titel) en de titel van het blog hetzelfde zijn. De titel van het blog kan als H1 bovenaan worden getoond terwijl de titel in het browser tabblad (pagina) de titel van de website toont oid. Dit ligt aan het CMS en met WordPress kan je dit met bijvoorbeeld Yoast inregelen met de templates voor titels voor pagina's, posts en de homepage als werkt dat niet super vind ik zelf. Ik doe het met de hand. De keuze voor aan elkaar geschreven of niet: ja. PS. los geschreven is altijd de seo technisch optimale keuze. Het staat soms raar en daarom heb ik het hier consequent gedaan. Goed gezien dus. Maar wel is het zo dat het Angelsaksische leenwoorden en neologismen betreft die of aan elkaar of met koppelstreep geschreven kunnen worden of los als beide worden van de samentrekking engelse woorden zijn dacht ik toch? Nou dat is te ingewikkeld voor mijn smaak en dan doe ik het op mijn manier want dat vind ik gewoon absurd. Net als dat het konijnenhok is maar hondekop omdat het een mens is met eigenschappen van een dier wat de tussen N overbodig maakt. Wie verzint zoiets denk ik dan?
jammer dat je je er niet in hebt verdiept.. Bloggen kan net als alles op internet op duizenden verschillende manieren.. Je pikt er nu enkele vormen van uit , maar schijnbaar weet je niet dat je zelf met een www. / geen www. al lager scoort in zoekresultaten. Je post is gebaseerd op spam en niet op Bloggen .. jammer dat je niet eerst op onderzoek uit gaat voor dat je wat Post.. Of ben jij ook zo'n Spammer ?
Robin, Dit is niet mijn website en de www. of niet variant: is kletskoek als je in Webmaster Tools de beide laat opnemen als eigen website en dan een voorkeur instelt. Dat het linken naar dit blog met www. of niet niet optimaal verloopt staat daar buiten. Dus bijna. Je komt met iets waardoor het lijkt je weet waar je het over hebt maar waar dit in werkelijkheid niet zo is. Dat is het probleem met veel mensen die zeggen verstand van seo te hebben. Die snappen er niks van net als jij. Gewoon gevaarlijk voor mensen die er dan intrappen en jij hun website naar de ... helpt en zij met de rekening blijven zitten. Gr Daniel
Als je content van anderen gebruikt en de bron netjes vermeld, mag dat wel of niet Daniel?
Hoi Alexandra, Het is meer grijs dan zwart of wit maar om reden van het duidelijk overbrengen van de kern heb ik dergelijke onderwerpen vermeden. Een voorbeeld is het creeeren van content met toegevoegde waarde op basis van het originele werk van anderen. Dit doen sommige grote zakelijke blogs ook. Denk aan emerce.nl, zij nemen niet Nederlandstalige artikelen en vertalen die naar het Nederlands met een eigen synopsys (moeilijk woord voor invalshoek / aanvulling op / beschouwing van. De toegevoegde waarde zit hem in dat de informatie en kennis daarmee in het Nederlands beschikbaar komt in het publieke domein en de aanvulling, samenvatting,visie , interpretatie en/of evaluatie van de auteur nav het origineel. Dit maakt het unieke niet eigen content met toegevoegde waarde en is prima content, ook volgens Google al zeggen ze dat nergens expliciet. In dergelijke gevallen is het inderdaad belangrijk om altijd, lees altijd, de bron van het origineel te vermelden en credits waar die toekomen. Zo aan te zien zal jij er de persoon naar zijn die dit begrijpt en doet, zal doen, maar helaas is de praktijk dat niet iedereen dit zo doet wat de intenties ook zijn. Het ontaard nogal snel in plat overschrijven met bron en uiteindelijk in plat overschrijven zonder bronvermelding. It's is the way of things. Mensen beginnen over al aan maar halverwege gaan ze grote stappen nemen om snel thuis te zijn en gaat het mis. Het is dus niet voor iedereen om dit zomaar te gaan doen want goed gedaan is het nog altijd veel werk.
Zo, jij durft, Daniel. En terecht, trouwens. Petje af. Je toeboe doorbrekende beweringen klinken hard. En zullen, bij degenen die hun kop in het zand steken, denk ik niet aankomen. Als ik je goed begrijp, dan ligt dit denk in het verlengde van wat ik al een tijd lang denk (en, met degenen die het willen horen, deel): denk niet te simpel. Of liever: begrijp dat er geen envoudige en snelle trucs meer zijn (als die er al ooit waren) die je snel, veel én blijvend resultaat zullen bieden. Het internet is een fantastische plaats, maar om die succesvol te bespelen, zal je er tijd, moeite en/of geld in moeten stoppen om het allemaal goed te doen. Klopt er één schakel niet, dan wordt de rest van de aanpak automatisch minder effectief. Het is een principe van en en en, niet of of of. Dan kan je het beter niet doen.
Hoi Chris, Helemaal mee eens. Dingen zijn zoals je zegt: het is mogelijk, maar je moet weten wat je doet, waarom je dat doet en dan hoe je het doet. Vervolgens moet je dan consitent zijn, volharden en productief is ook handig. Wij zijn nog niet zo lang bezig met omnileads.nl en zoek maar eens op Twitter marketing of Zakelijk twitter account opbouwen of Twitter SEO, dan krijg je mijn blog. 80% transpiratie, 20% inspiratie.