In deze post geef ik belangrijke blog tips en trucs voor het schrijven van hoogstaande blog posts die goed gevonden worden door zoekmachines en die door Google worden gezien als blogs van hoge kwaliteit.

Het doel van gast bloggen 

Gast bloggen is één van de meest effectieve marketinginstrumenten voor personal branding en het in de markt zetten van kennisintensieve producten en diensten. Voor professionals en ondernemers die kennisintensieve producten en diensten aanbieden is bloggen c.q. gast bloggen vaak het primaire marketinginstrument. Zij zetten het marketinginstrument bloggen in voor (personal) branding, het creëren van naamsbekendheid en het ontwikkelen van autoriteit en aanzien.

blog spam

blog spam extra cheap

In 2013 kondigde Google al aan dat ‘verkeerde links’ in blog posts als rich snippet spam zouden worden aangemerkt. Op 12 augustus 2014 veranderde Google zijn richtlijnen er voor en sindsdien staat er expliciet bij dat gastblogs van lage kwaliteit worden gezien als spam.

Gast blog richtlijnen Google en web spam

De richtlijnen voor hoge kwaliteit gast blogs zijn helder en die zal ik verderop uitleggen aan de hand van mijn tips voor het schrijven van hoge kwaliteit blogs die goed scoren in google. Eerst het volgende: Google rekent gast blog berichten, die geen unieke content bevatten, tot web spam. Met web spam worden lage kwaliteit zoekresultaten die op hoge posities in de zoekmachine resultaten staan voor een zoekopdracht bedoeld. Web spam kan aanleiding zijn voor het geven van een penalty aan de hele website als dit excessief voorkomt. Dit betekend dat de blogs en de gast blog website uit de zoekresultaten worden verwijderd (geen rank meer hebben) in Google Search, totdat het opgelost is. Dit is erg veel werk en dat moet ten allen tijden vermeden worden.

blog tips en spam

blog tips en gast blog spam

bron: https://support.google.com/webmasters/answer/66361 gedownload op 23-8-2014

Gast blogs van hoge kwaliteit schrijven

Gast blogs van hoge kwaliteit zijn nog steeds even waardevol als voor deze aanpassing, mits deze dus op de juiste manier geschreven en in de markt gezet zijn. Goede gast blogs hebben als eigenschap dat deze goed vindbaar zijn voor zoekmachines. Het schrijven van blogs volgens de richtlijnen van Google is eigenlijk bijna hetzelfde als goed scorende blogs schrijven. Als we de SEO best practices volgen dan is er niks aan de hand en trekken deze blogs nog altijd veel organisch zoekverkeer naar een website.

Do’s and don’ts van gast bloggen

Vanuit een zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing standpunt moet content altijd uniek zijn wil het goede rankings kunnen behalen en dus duurzaam zijn. Het bloggen op gastblog websites van lage kwaliteit staat gelijk aan het zelf schrijven van blogs van lage kwaliteit en dit is nooit een goede tactiek. Ook is het plaatsen van niet unieke content op meerdere gast blog websites een spam techniek en niet wijs.

Gast blog spam technieken

  • Content en blog berichten meer dan één keer gebruiken.
  • Het gebruiken van content van anderen zonder er unieke rechten op te hebben.
  • Blog posts, artikelen e.d. herkauwen en alsnog op meerdere blog plaatsen.
  • Bloggers met slechte reputatie laten bloggen op de eigen website.
  • Bloggers betalen voor het bloggen op de eigen website tenzij dit bonafide experts zijn.
  • Blogs plaatsen op verzoek van onbekenden
  • Het gebruik van followed links in de auteurstekst dat bij elke post wordt getoond.
  • Het inzetten van gast blog berichten voor linkbuilding.

De vuistregel is: plaats alleen blogs op blog websites die je persoonlijk kent en waarvoor je persoonlijk in durft te staan. Andersom publiceer je als blog website geen blogs van auteurs die je niet persoonlijk kent of niet persoonlijk voor in durft te staan.

Gast blog tips en SEO

  • Gebruik Google Authorship en Publisher markup.
  • Stuur geen massaberichten waarin je je gastblog diensten aanbiedt.
  • Plaats een gast blog op slechts één website.
  • Plaats alleen op gast blog websites van hoge kwaliteit.
  • Schrijf altijd je eigen content.
  • Schrijf voor je publiek maar publiceer voor zoekmachines.

Schrijf voor je publiek, blog voor zoekmachines

Hier zal ik openbaar het taboe doorbreken door het verhaal te vertellen dat verteld wordt achter de bühne in plaat van er voor: “Schrijven voor je publiek is een naïeve opvatting en niet hoe de beste bloggers in de praktijk hun excellerende prestaties behalen. Zij weten dat content marketing alleen werkt in combinatie met een strakke online strategie en dito seo strategie en minutieuze uitvoering daarvan. Achter gesloten deuren noemen zij bloggen voor je lezer als de hobby van naïeve idealisten die maar wat knutselen en nooit zullen scoren op die manier.

Wat is goede blog SEO?

In SEO termen is een goede blog post vindbaar voor zoekmachines en trekt deze significante aantallen bezoekers naar de website. Om dit te realiseren hoeven alleen de basis regels van SEO die voor elke internetpagina gelden gevolgd te worden. Deze conformeren aan de richtlijnen en hebben een correcte focus op het gebruik van relevante zoektermen op de juiste plaats.

  • Blogs worden geschreven vanuit een content/SEO/redactionele strategie (max 1 kantje).
  • Er wordt geschreven vanuit een zoektermen kader lijst met 10-20 zoektermen geëxtraheerd uit de SEO / content / online strategie.
  • Bij elk blog staan één of twee zoekwoorden centraal.
  • De centrale zoekterm(en) worden altijd gebruikt in:
  • De internetpagina titel.
  • De blog post titel.
  • Minimaal 1 x gebruikt in een sub kop (h2 of h3).
  • Minimaal 5 keer gebruikt in de tekst van de post.
  • Link alleen naar de post met anchor teksten die de zoekwoord(en) bevatten.
  • De meta titel en omschrijving bevatten beide altijd de zoekterm(en).

In SEO termen is succesvol bloggen onmogelijk als de bovenstaande regels niet gevolgd worden, iedereen die anders beweerd is wat mij betreft niet geloofwaardig of weet simpelweg niet waar die het over heeft. Als ze vragen wie dit dan wel allemaal niet beweerd, stuur ze dan gerust want ik leg ze graag uit dat ze geen verstand van SEO hebben.
 

Meer algemeen zie: Tips voor zakelijke bloggers
 
Categorie Marketing Advies