Al zijn er vele factoren die bijdragen aan succes in de verkoopwereld, vijf dingen die verkopers moeten bezitten om hun potentiaal en zo ook hun resultaten te maximaliseren.

  1. Je moet een systeem hebben. Een proces om verkoopkansen te identificeren, kwalificeren en ontwikkelen. Achter iemand aan hobbelen die slechts een marginale interesse toont in je product of dienst is een matige investering van je tijd en energie. Zelfs het najagen van diegenen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn maar niet de middelen om af te nemen of het gezag om deze beslissing te maken hebben is een slechte investering van middelen. Om een maximaal rendement uit je investering te krijgen, moet je in staat zijn om op systematische wijze snel je kansen te kwalificeren middels geschikte en meetbare criteria.
  2. Je moet bekwaam genoeg zijn om je systeem te implementeren. De meest waardevolle vaardigheid is het vermogen om te communiceren. Je wilt tenslotte je verhaal overbrengen, beknopt en duidelijk. Dit door je taalgebruik aan te passen aan de situatie, door zinnige vragen te stellen die het gesprek gericht houdt op essentiële onderwerpen teneinde de kans te kwalificeren en vooral om te luisteren: niet alleen het begrijpen van wat de ander inhoudelijk zegt, maar ook van de intentie die ze met hun woorden hebben.
  3. Je moet geloof hebben in jezelf, in je bedrijf en in je product of dienst. Omdat je niet meer kan dan wat je denkt dat je kan, moet je geloven dat je de huidige taak met succes kan afronden en slaagt tot op het niveau dat je afdwingt met je vaardigheden en vastberadenheid. Je moet geloven in de intentie van je bedrijf om haar klanten eerlijk te behandelen en haar verplichtingen jegens hen te vervullen. Bovenal moet je geloven in het vermogen van je product of dienst om de klant de resultaten te leveren die je belooft.
  4. Je moet het verlangen hebben om je te verbeteren, zelfs wanneer je goede resultaten behaalt. In de luchtvaart heeft men een gezegde: “een goede piloot leert altijd.” Hetzelfde geldt in de verkoop: een goede verkoper leert altijd.. om efficiënter en effectiever te zijn in het identificeren, kwalificeren en het uitwerken van kansen, in het vertegenwoordigen van zijn of haar bedrijf en in het dienen van de klant.
  5. Je moet honderd procent overgave hebben om het beste werk en de best mogelijke service te leveren jegens je klant, collega’s en anderen die op je vertrouwen. Je persoonlijke waarde wordt niet gemeten aan de hoogte van je salaris, maar aan de kwaliteit van de service die je verleent aan anderen. Als je toegewijd bent aan het voorzien in de best mogelijke service, dan zullen al je contacten hiervan profiteren.

 
Categorie Marketing Adviesen verkoopbevordering