3199318_s, verloren verkoop• Het is OK om te falen in verkoop
• Jij bent als persoon geen mislukking
• In verkoop is er de IDENTITEIT - JIJ vs de ROL – JIJ

Falen is onderdeel van de menselijke omstandigheden. Iedereen faalt op een bepaald moment. Mensen die veel bereiken, mislukken op vele onderdelen.

“Success is the culmination of failures, mistakes, false starts, confusion and the determination to keep going anyway”

Wat doe ik met een verloren verkoop?

Je kunt kiezen om mislukkingen te zien als negatieve ervaringen – nederlagen, verliezen, terugslag. Of je kunt kiezen om mislukkingen als positieve ervaringen – kansen te zien om te leren wat niet te doen, wat dient te veranderen en wat dient er gerepareerd te worden.. Mislukkingen kunnen er voor zorgen dat jouw carrière een sprong neemt …… mits en alleen als je de tijd neemt om lessen te trekken van jouw mislukkingen en als je deze lessen toepast in je volgende stap. Het herkennen van een mislukking is een potentieel positieve ervaring die je nieuwe vrijheid geeft – de vrijheid om nieuwe dingen te proberen, meer creatief te zijn en buiten je comfort zone te stappen. Als je niet de resultaten bereikt die je zoekt, vraag jezelf:

“Wat heb ik geleerd van deze situatie?”

Natuurlijk, is het accepteren van deze gedachte intellectueel een manier. Maar leren omgaan met mislukking emotioneel gezien is veel ingrijpender. Voordat je kunt leren van je mislukkingen, moet je leren om te mislukken. En, om dit te doen, dien je mislukkingen te begrijpen en dien je het in een bredere context te plaatsen

DE IDENTITEIT – JIJ VS. DE ROL-JIJ

Wanneer je faalt om iets te bereiken, de IDENTITEIT - JIJ is niet een mislukking. Jij – een persoon met intrinsieke waarde – heeft niet gefaald. In plaats daarvan het was jouw poging – jouw actie plan, strategie of techniek - die faalde. Er is een verschil tussen IDENTITEIT – jij en de ROL – jij.

De IDENTITEIT – jij is bepaald door hoe je naar jezelf kijkt--- je gevoel van eigenwaarde.
De ROL – jij is bepaald door jouw prestatie in je verschillende rollen – broer, neef, vader, echtgenoot, voetbalcoach of verkoper.

Je bent niet echt een geweldige vakkundige voetbalcoach bijvoorbeeld, maar dat devalueert niet je eigenwaarde – IDENTITEIT –jij. Het betekent alleen dat er ruimte is om je te verbeteren in je vaardigheden als voetbalcoach.

Hetzelfde kun je zeggen voor je rol als verkoper. Je zult mislukken in het maken van afspraken met sommige prospects. Je zult mislukken in het afsluiten van deals met andere prospects. Het mislukken is niet een reflectie van de IDENTITEIT - jij, slechts de ROL – jij.

Deze “mislukkingen” zijn niet meer dan een indicatie dat er ruimte is om te verbeteren in de vaardigheden van je rol als verkoper. Je dient te leren dat je rol - mislukkingen niet persoonlijk neemt. Een niet succesvolle poging om een afspraak te maken of een contract te sluiten is juist dat – een niet succesvolle poging. Het heeft niets te maken met jouw persoonlijke waarde.
Jouw persoonlijke waarde is nog steeds intact!!

Als er een les geleerd kan worden van de mislukte poging, identificeer het en pas het toe in toekomstige pogingen.. Eind van het verhaal!

Je zult weten dat wanneer je geleerd hebt te falen op een manier dat het winnen ondersteunt – als omgekeerd te falen op een manier dat het je persoonlijk raakt – zul je anders gaan denken over falen of mislukken. Wanneer je naar de toekomst kijkt met de lessen van mislukkingen, omdat je weet dat deze les je leidt naar toekomstige winsten, dan ben je op het juiste spoor.

"WHEN CONFRONTED WITH A DIFFICULT SITUATION, A PERSON WITH AN OUTSTANDING ATTITUDE MAKES THE BEST OF IT WHILE GETS THE WORST OF IT"

Test je eigen opvatting

  1. Vraag jezelf af wat de positieve resultaten zijn van mislukken?
  2. Reflecteer nav een recent mislukken in je rol als verkoper --- en identificeer drie lessen die je geleerd hebt van die gebeurtenis.
  3. Stel jezelf de vraag wat voor cijfer jezelf geeft voor je IDENTITEIT – JIJ en voor je ROL – JIJ? Bedenk dat je bij ROL de verschillende rollen een voor een cijfer geeft.

SANDLER RULE # 1 YOU HAVE TO LEARN TO FAIL, TO WIN

 
Categorie Marketing Advies/verkoopbevordering