De weg naar een management buy in

20178082_s, management buy inEindelijk breekt het moment aan waarop je een lang gekoesterde wens wilt gaan verwezenlijken. Je wilt gaan ondernemen en het overnemen van een bedrijf zou dan uitkomst bieden. Op een rijdende trein springen is toch wat comfortabeler dan alles opnieuw te moeten opstarten. Velen lopen al jarenlang met de gedachte rond om een zg. "management buy in" te overwegen, echter houdt ‘iets’ ze tegen om de definitieve stap te zetten.

Slechts een klein deel van deze mensen neemt daadwerkelijk de stap en onderneemt actie en maakt voor zichzelf een plan. De rest kiest dan toch voor de veilige weg en neemt weer plaats in de werknemersstoel of accepteert gretig een (goed betaalde) interim opdracht. Helemaal niets mis mee, want iedereen die zich in deze besluitfase bevindt, realiseert zich dat dit misschien wel de meest ingrijpende stap in hun leven is.

Risico nemen en de mogelijke consequenties onder ogen zien. Dat zijn misschien wel de grote afwegingen, die op dat moment continue in het hoofd van de ‘toekomstige’ ondernemer ronddolen. En niet ten onrechte, want een (groot) deel van de financiële middelen is veelal de inzet. En ben je er voor jezelf wel uit, een partner moet zich hier ook nog eens goed bij voelen. Niets erger, dan later te horen krijgen “hadden we niet beter …”.

De belangrijkste afwegingen

Wat zijn dan de issues waar je in de voorbereiding antwoord op moet zien te krijgen? Een korte opsomming van de dilemma’s, twijfels, bedenkingen en afwegingen.

  • Ben je er voor jezelf uit dat ondernemerschap bij jou past?
    Ondernemerschap is wat anders dan een ondernemend type zijn! Hier gaat het enerzijds om afgewogen risico’s nemen en anderzijds om te vertrouwen op het buikgevoel. Zet jezelf een spiegel voor, spreek met anderen, doe een test, laat je inspireren door een professional en trek een conclusie. Simpel? Absoluut niet, dus wees eerlijk tegenover jezelf.
  • Is de privé situatie klaar voor een bedrijfsovername?
    Een niet te onderschatten factor is jouw gezinssituatie. Heb je een gezin om voor te zorgen en ben je hoofdkostwinnaar, dan zal het dilemma groter zijn dan in het geval de partner ook een inkomen heeft. Maar bovenal, staat jouw partner achter de plannen. Zo niet? Niet doen.
  • Welke financiële middelen staan tot jouw beschikking?
    Met onbeperkte middelen zal je er wellicht niet lang over na hoeven te denken, echter het wordt spannender als je een spaarpot hebt van, laten we zeggen 150K. Ga je alles inzetten of wil je nog een substantiële buffer houden? En met welke hoeveelheid geld kan je jouw droombedrijf kopen?
    Ook de voorbereiding kost geld, en het overblijvende deel vormt dan het beschikbare kapitaal. Vraag je vervolgens af of dit haalbaar is voor de gewenste overname.
  • Wat zijn jouw talenten en achtergrond?
    Ondernemers zijn kritisch ten aanzien van de persoon aan wie ze hun bedrijf verkopen. Elkaar leuk en sympathiek vinden is zeker een factor, echter er wordt vooral gekeken naar het voortbestaan van het bedrijf, en dan komen andere elementen om de hoek kijken. Wat heb je gedaan, wat heb je gepresteerd, waar ligt jouw expertise en is de man of vrouw dus ook in staat mijn bedrijf straks te continueren?
  • Wie ken je, en wat kun je?
    Kennen en kunnen zijn niet te onderschatten factoren. Ben je vreemd in de markt, dan zal een eigenaar jou misschien nog wel verder kunnen helpen, maar een bank zal dit uitermate kritisch beoordelen en wellicht niet meegaan. Maar ook het kunnen is van groot belang, want ben je te eenzijdig gericht, dan zal ook dit zwaar meewegen.
  • Maak een plan
    Als je dan uiteindelijk de keus hebt gemaakt om de stap te zetten en een overnametraject in te gaan, maak dan een plan. Ondernemerschap is ook richting geven aan jouw doel. Dit onderstreept ook meteen jouw serieuze intenties en laat andere betrokkenen in het proces zien dat je een serieuze partij bent.
  • Focus en neem de tijd
    Stel jezelf een periode ten doel om tot het gewenste resultaat te komen. Maar bovenal, focus op dit zware traject, het betreft misschien wel het moeilijkste en meest emotionele acquisitietraject ooit.

Conclusie

Besteed in de oriëntatiefase veel aandacht aan dit soort aspecten en wees vooral eerlijk tegenover jezelf. Laat anderen de advocaat van de duivel spelen, spreek ondernemers en luister naar de positieve verhalen, maar schenk ook aandacht aan negatieve aspecten. Als dit alles voor jou in balans is, dan kan je goed voorbereid aan de voorbereidingsfase beginnen, succes!
 
Auteur : Richard Dukker
Datum : 30 januari 2015
 
 
Categorie Financieel Advies