Na mijn blog ‘Wat is inbound marketing?’ kan een blog ‘Wat is content marketing’? niet achterblijven. Het zijn de twee containerbegrippen die gaan over wat ik dagelijks doe: (digitaal) inhoud geven aan de proposities van B2B-ondernemingen. Over content marketing schreef ik al eerder. In 2007 om precies te zijn. Het vak webredacteur bestond toen nog niet en ik zag kansen.

Charles Schulz04, content marketing Samen met een bevriende tekstschrijver maakten we een opzet voor wat een aanbieding voor goede webteksten aan MKB+ moest worden. Na twee maanden strandden onze goede bedoelingen wegens gebrek aan interesse (“We hebben al een tekstschrijver”, “We schrijven onze teksten zelf”) en een werkaanbieding die ik niet kon afslaan. En kijk nu eens.

Charles Schulz03Hoe relevant is je content?
Ruim 8 jaar later ziet de digitale wereld er flink anders uit. Bedrijfswebsites staan bol van de ronkende verhalen en spetterende plaatjes die bij voorkeur aansluiten op de behoeften van geïnteresseerde kopers, klanten en toevallige passanten. Ik kan het niet controleren maar wel hopen dat die hoeveelheid content van nut is op in de kopers- en klantreizen. Feit is dat consumenten actief op zoek zijn naar relevante informatie om hen dichterbij hun einddoelen te brengen.

En of het nu een damestruitje, herenschoen of toegangskaart voor een congres betreft: de juiste content op het juiste moment is waar de koper behoefte aan heeft. Logisch dus om daar aandacht aan te besteden. Maar oh, oh, oh wat een rommel lees en zie ik voorbijkomen.

Charles Schulz01De foutjes in een conversietraject haal je er met enige ervaring zo uit. Of het nu puur om online gaat of een mix met offline betreft, in het ervaren oog branden regelmatig de wrange vruchten van onzorgvuldige toepassing van content.

Verbinding maken met je kopers
Het zal wel brancheblindheid zijn – onzorgvuldigheid of slordig gebruik kan ik me in een professionele omgeving niet voorstellen – maar hoe maak je in hemelsnaam de verbinding met je kopers en klanten? Hoe kom je tot een dialoog waarbij de aankopende partij ook nog iets te zeggen heeft?

Charles Schulz02Zoals ik het zie is de contentmaker of –leverancier (casting van content kan prima) de ontwerper, redacteur, journalist en marketeer van gisteren. Ik vergeet vast een functie. En het gaat nu snel. De websites die niet in de pas lopen met hun publiek verliezen snel terrein in hun markt.

Dat is nergens voor nodig. Zelfs websites die technisch achterblijven hebben een voorsprong als ze zijn gevuld met relevante content. Google geeft voorrang aan goede content – sinds 2010 zijn ze er open en duidelijk in, volg Matt Cutts – en bezoekers hebben behoefte aan de juiste informatie.

SearchfactoryHet begint met inbound marketing
Via inbound marketing is een bezoeker op je bedrijfswebsite terecht gekomen. Perfect, maar nu verder. De bezoeker is ongetwijfeld goed geïnformeerd en weet wat ie wil, alleen nog niet wanneer. Als de landingspagina niet matcht met de verwachtingen is je bezoeker zo weer weg. En dat wil je niet, sterker nog: dat kun je je niet veroorloven.

Weet wat je klant wil en biedt dat aan. Op het juiste moment en in en vorm die aanspreekt. Wil je content marketing goed regelen en heb je een omzetdoelstelling die om investering vraagt, dan is marketing automation de juiste ‘next step’ in je marketingplan.

writtent.comVerder komen met marketing automation
Met marketing automation leer je echt goed te luisteren naar je klanten, kopers en webbezoek. Op dit moment wordt er onnoemelijk veel geschreven over dit onderwerp en er is in mijn ogen maar een partij die transparant en onpartijdig uiteenzet wat marketing automation is en wat het voor je business kan betekenen. Op deze pagina lees je er meer over.

Voor je online bezoekers is je website (of je landingspagina) vaak de eerste kenismaking met je bedrijf, je product of je dienst. Ben je een onderneming en wil je je klanten leren kennen? Dan is het slim om Digital Marketing in te zetten en je klanten te helpen met hun aankopen. Content is daarbij een belangrijk onderdeel: het geeft je proposities weer en laat zien wie je bent. Op basis van regels tekst en beeldmateriaal maakt je koper beslissingen!

Heb je vragen over content marketing?
Wil je weten hoe je je website voor je kunt laten werken? Heb je behoefte aan inspiratie of inzicht? Bel of mail en stel je vragen!

Hartelijke groet van Albert Mensinga

Afbeeldingen
© Charles Schulz
© Searchfactory.com
© writtent.com

 
Verwante artikelen:

 
Categorie Marketing Advies