Verandermanagement; geen optie, maar noodzaak!
FD schetst dat banken niet zitten te wachten op verkooptijgers. Banken willen steeds meer sturen op klantbelang en minder op verkooptargets en KPI’s (FD 18 okt 2016).

De toekomst van banken is ook niet rooskleurig. Tussen 2008 en 2015 nam het aantal banen bij banken af met 41.000. Bij de Rabobank verdwijnen 9.000 banen bovenop de 3.000 die eerder zijn aangekondigd. ABN Amro gaat 1.500 banen wegsnijden, bovenop de aangekondigde 1350. Bij ING verdwijnen 7.000 banen. (FD 22 nov 2016).

Life is Change, Growth is optional. Choose wisely
Door de digitalisering worden steeds meer functies overbodig. Je kan tegenwoordig hypotheken afsluiten via internet en beleggen via Apps. Als bedrijf of Start-up kan je leningen krijgen via crowd-funding, Seeding, en Angel Investors. Rente op je spaarrekening is ook passé. Hoe speel je als financiële instelling in op deze uitdagingen?
Functies verdwijnen. Van baliemedewerkster, tot hypotheekadviseur tot hiërarchische manager. Met al je wapenfeiten uit het verleden.
De enige zekerheid die je hebt, is constante verandering. Zekerheid is een illusie. Leer daarom op je gemak zijn in ongemakkelijks situaties.

  • Hoe stimuleer je proactief tijdens deze uitdagingen de verbetering en vernieuwing?
  • Wat zijn de succesfactoren voor verandermanagement?
  • Hoe versnel je de teambuilding?

verandermanagement

Kansen voor ontwikkeling
Graag bespreek ik kansen op drie niveaus. Voor

  • adviseurs: Van verkooptijger en SuperNerd naar Trusted Advisor
  • managers: Van hijgerige ego-manager naar coachend leider
  • organisaties: Van controle, beheersing en KPI- fetisjisme naar Customer Happiness 

Van verkooptijger naar Trusted Advisor 
Ik hou - zowel privé als zakelijk - niet van een verkoper die in mij pusht en in mijn nek hijgt. Ik heb ook niks aan een adviseur die mij niet durft om duidelijk te adviseren. Ik wil wel het beste advies: waar voor mijn geld. Ik wil ook na 6 tot 10 jaar blij zijn met het advies die ik vandaag heb gekregen. Ik wil geen spijt hebben van mijn keuze..

De uitdaging waar financiële adviseurs voort staan is: Hoe help ik ‘mijn’ klanten gecalculeerde keuzes maken om financieel gezond en weerbaar te zijn? Waardoor zij vol optimisme hun privé en/of zakelijke financiële toekomst opbouwen. 
Je wordt dan dé adviseur die klanten als eerste inschakelen als zij (financieel) pijn hebben, of nóg meer voordeel willen halen uit hun financiële middelen. Je bent dan een Pain Reliever of een Gains Enhancer (Osterwalder).

trusted advisor, groei als ondernemende professional

Trusted Advisor én SuperPromoter
Door jouw attitude, gedrag en de bijzondere meerwaarde die je levert, word je uiteindelijk niet alleen de Trusted Advisor voor klanten, maar ook de SuperPromoterdie in hart en ziel  ambassadeur is van jouw bank, jouw werkgever. One-to-one-marketing op zijn best!

Focus op je toegevoegde meerwaarde, niet op je CV 
Het gaat niet ‘slechts’ om je CV, hoeveel en welke diploma’s en certificaten je hebt maar hoe jij je kennis, expertise, wijsheid, talenten en kwaliteiten en passie inzet om bijzondere meerwaarde te creëren voor (interne) klanten.
Hoe help jij - binnen jouw vierkante meter - prangende problemen (Pains) oplossen, en bijzonder toegevoegde waarde te leveren (Gains)? Als je niet bijzondere meerwaarde levert of onderscheidend bent, is je houdbaarheidsdatum beperkt. Be Distinct, or extinct. Tom Peters

Van financieel expert naar ondernemende Trusted Advisor
Je functiebeschrijving is geen voorwaarde voor een succesvolle loopbaan. Afwachten is geen optie: don’t start digging the well, when you’re thirsty. Verdien je rol als Trusted Advisor. Dé adviseur die klanten en (interne) opdrachtgevers als eerste willen inschakelen als zij een prangend probleem hebben. Je bent ook de laatste die zij kwijt willen: wordt (redelijk) ‘untouchable. Hoe?
 

Focus op je rol en bijzondere meerwaarde; minder op je functie
Focus niet op je functiebeschrijving, maar op een rol die je je kunt toe-eigenen. Focus je als adviseur op: hoe maak ik van élk klantencontact een onvergetelijke, positieve ‘WOW’- ervaring. En vervolgens op: hoe inspireer ik en daag ik collega’s om hetzelfde te doen? 
Want je kan als SuperNerd, die het beste is in zijn vak, niet alleen op jouw werk focussen! Loyale klanten als ambassadeurs creëer je samen met je team. ‘Met een ongeïnspireerd team is het lastig loyale klanten te krijgen en te behouden’Mathijs Robbens, Bain & Company FD 18 ok 2016.

Kansen?
Versterk je attitude en gedrag, spreek je (onbenutte) talenten aan en groei door naar:

  • een klant-gedreven adviseur die alles op alles zet, om zijn klanten financieel onafhankelijk te helpen worden.
  • een ondernemende financieel specialist die alles uit de kast haalt om loyale opdrachtgevers te creëren.
  • een inspirerende collega, die andere collega’s inspireert en uitdaagt om positief om te gaan met tegenslagen. Actieve teambuilding
  • een lid van een leidende coalitie: je helpt een omslag te maken in Denken, Durven en Doen.
  • een kick-ass collega die een ‘zeurend’ team weer vlot krijgt.
  • een expert die processen zodanig stroomlijnt, dat iedereen met minder gedoe en meer plezier werkt, entopresultaten haalt voor klanten.
  • een optimistisch teamlid die zijn nek uitsteekt en een negatieve spiraal in het team benoemt en bespreekt.
  • een coachende manager die professionals inspireert door te groeien als ‘future-proof’ talent.

Verzilver je onbenutte talenten
Focus op hoe jij met jouw unieke talenten, kwaliteiten en passie bijzondere meerwaarde creëert voor klanten en collega’s. Durf die rollen op te pakken die niet expliciet omschreven zijn in je functie, en zet alles op alles om hét verschil te maken.

Versnel de teambuilding. Inspireer je collega's, daag hen uit. Doe alles binnen je cirkel van invloed - en nét iets daarbuiten - om je (interne) klanten gelukkiger te maken. Creëer loyale ambassadeurs, die je in alle oprechtheid na 15 jaar nog recht in de ogen kunt kijken.

Ondernemend gedrag cruciaal voor succes
Kansen zien, kansen creëren en durven grijpen. Iets anders, iets ongewoons en ongemakkelijks durven doen om gewaagde doelen (klantbelang én organisatiebelang) te bereiken. Lef tonen: actie durven nemen, ondanks je twijfels en onzekerheid. Ieder mens heeft het ondernemende DNA in zich.
Je hebt nu reeds alle leergierigheid, daadkracht en actiegerichtheid en doorzettingsvermogen, creativiteit in je om je grootste uitdagingen te overwinnen.
Kan je je nog herinneren hoe je als kind creatief was, verleidde, doorzette en alles op alles zette om dat ene snoepje te krijgen, terwijl het niet mocht?
Wat weerhoudt je om deze oorspronkelijke talenten en kracht die je van nature in je hebt, aan te spreken?

Vechten, vluchten en verstarren: geen optie
Schud de rol van willoos slachtoffer die als een konijn in de koplampen van een aansnellende auto verstart, van je af. Vluchten, ‘het waait wel over’, is geen optie. Vechten en verwijten maken, helpen niet en geven alleen maar een negatief gevoel. En dat straal je uit.

persoonlijke kracht, personal power

Kies voor persoonlijke groei
Persoonlijke en professionele groei is geen optie, maar noodzaak. Het is dan cruciaal dat medewerkers trainingen, coaching, mentoring of feedback krijgen om hun persoonlijke kwaliteiten en kracht te ontwikkelen. Hierdoor versterken zij hun zelfsturing, en durven zij eigenaarschap te nemen voor hun gedrag, hun klanten en hun resultaten.

De verplichte, beroepsmatige (WFT) cursussen zijn dan niet toereikend om zelfbewuste en zelfsturende professionals te ontwikkelen.
Door het versterken van je focus, het tweaken van je mindset en het koersvast inzetten van je unieke talenten en passie, kan jij - binnen een bijzonder verschil maken voor jou klanten.
 
 
 
 
Bekijk de 8 stappen om verandering, verbetering en vernieuwing met je team

 
 
 

 
Categorie Organisatie Advies