Wat de Belastingdienst betreft wordt alles wat je inkoopt voor de horeca ook verkocht. Wanneer dit niet het geval is zul je dat moeten bewijzen. Wanneer je privé gebruik, of het weggeven van de inventaris niet opneemt in de administratie klopt de boekhouding niet, en kun je in de problemen komen met de fiscus. Voorkom onduidelijkheid en laat privégebruik duidelijk terugkomen in de administratie.

Maak een afspraak met de financieel professional, voor het juiste advies.

Verschillende soorten gebruik van de voorraad

Niet alle producten die je inkoopt worden in de horeca verkocht aan de klanten. Hier zijn een aantal voorbeelden van afwijkend gebruik, en de juiste manier om deze in de administratie te verwerken:
Privé gebruik bij horeca

  • Eigen verbruik: Wat je zelf gebruikt inclusief jouw partner en kinderen kun je niet aftrekken van de belasting. Zowel de inkoopkosten en de BTW mag je niet opvoeren als uitgaven.
  • Verbruik door personeel: Wanneer jouw werknemers bijvoorbeeld drinken uit de lopende voorraad zal dit in de administratie worden overgeboekt naar personeelskosten. Wanneer dit verbruik onder werktijd plaatsvindt is het mogelijk dat er een correctie doorgevoerd moet worden op de BTW genaamd BUA. Het kan voordeliger uitpakken om drank voor het personeel los in te kopen en deze apart in te boeken.
  • Weggeven aan klanten en relaties: Wanneer je een rondje van het huis geeft, of je biedt jouw relaties een drankje aan valt dit onder de verkoopkosten. Je kunt ze niet opvoeren als representatiekosten. Deze kun je overigens voor 75% aftrekken.

Schatten van privé gebruik in de horeca

Omdat veel horecaondernemers geen zin hebben om elk glas cola die ze drinken in de administratie te zetten, zullen belastingadviseurs vaak een ruwe schatting maken van het privégebruik en die in de boekhouding verwerken. Dit bedrag wordt doorgaans ruim ingeschat zodat de bruto winstmarge hoger uitvalt. Toch is dat niet zomaar de beste oplossing. Je kunt immers de BTW over deze voorraad niet terugvorderen. De Belastingdienst gaat zelf ook uit van een deel privé gebruik.

Goedkoper om privé gebruik te scheiden in de administratie

Het is vaak voordeliger en eenvoudiger om zo min mogelijk privégebruik te maken van de eigen voorraad. Wanneer je naar de groothandel gaat om inkopen te doen kun je privé voorraad los op de bon laten zetten. Dit kan de accountant vervolgens in de financiële administratie opnemen wat het indienen van de aangifte eenvoudiger maakt. Wanneer je het op deze wijze van elkaar gescheiden houdt loop je ook niet het risico op naheffingen achteraf. Vaak wordt de complete voorraad als uitgaven geboekt en de BTW verrekend, wanneer je privé ook de inventaris gebruikt zul je dit later moeten terugbetalen.

Conclusie

Houd het verbruik van jouw personeel goed bij en boek deze kosten apart. Deze kosten zijn aftrekbaar.
Registreer ook producten die je weg moet gooien wegens bederf en breuk en neem deze onkosten in de administratie op.
Houd goed bij wat je privé verbruikt en koop liever nog apart in om naheffingen te voorkomen.
Wanneer je privé gebruik te laag inschat valt jouw bruto winstmarge ook lager uit, wanneer je deze te hoog inschat moet je meer BTW afdragen en trek je te weinig kosten af.

Voor meer informatie over privé gebruik in de horeca voor de administratie kun je altijd contact opnemen met jouw financieel professional.

Wanneer je meer slimme tips wilt lezen over auto’s en andere voertuigen in de administratie kun je een GRATIS ebook downloaden bij OAMKB.

 
 
 
 
Categorie Financieel Advies