Een dashboard op je computer? Dit betekent het!
Meten is weten, daarom zijn we gék op het verzamelen van gegevens. We slaan bergen belangrijke data op. Informatie zou de basis moeten zijn voor beslissingen. Maar hoe kun je uit al die informatie nu opmaken of je daadwerkelijk afstevent op succes? Dat je de champagne vast in huis kunt halen, omdat je na keihard werken bijna die hoge lat gaat aantikken? Een dashboard zorgt voor visualisatie. Het laat je op een overzichtelijke manier zien wat je aan het doen bent. Net als in de auto is een dashboard op je computer een controlepaneel. Zo hou je de touwtjes stevig in handen.
In één oogopslag zicht op je scores
Bergen aan data, maar toch zijn gegevens vaak niet op een actuele of overzichtelijke manier voorhanden. Je kunt de cijfers niet zuiver interpreteren en dus ook niet helder presenteren. Mensen willen in één oogopslag kunnen zien wat de scores zijn en ze willen snel kunnen schakelen tussen afdelingen en teams. Een dashboard verzamelt de data op één centrale plek en maakt de resultaten van het werk op alle niveaus inzichtelijk. Het geeft inzicht in de knelpunten die er zijn, zodat je snel kan bijsturen aan de hand van up-to-date informatie. Bovendien laat het je verbanden zien, die je resultaten nog verder kunnen verbeteren. Het is dus een belangrijk hulpmiddel bij besluitvorming. Hoe heerlijk als je daarvoor geen dikke pakketten aan rapportages hoeft door te ploegen.
Alle informatie moet écht nodig zijn
Het interpreteren van data zo gemakkelijk mogelijk maken. Daar draait het allemaal om bij een dashboard. Het is een mooie manier om de belangrijkste informatie voor je bedrijf zo helder mogelijk naar de betrokkenen te communiceren. Als je op een dashboard overstapt, gaat dit alleen niet vanzelf. Je zal er wel iets voor moeten doen. Alle informatie die het weergeeft moet écht nodig zijn. En wat er staat, moet 100% kloppen. Richt je dashboard dus doelbewust in, als een verhaal van je organisatie dat zichzelf vertelt. Alleen dan geeft het je een realtime impressie van hoe je ervoor staat en heb je altijd en overal inzicht in de actuele prestaties van je onderneming.
Groen of rood
Sta je in het groen of sta je in het rood? Met een metertje, grafieken of een pie-chart, is de informatie waar het om gaat snel af te lezen. Een dashboard brengt cijfers tot leven. Belangrijkste ervan is dat je hem gebruikt voor het verzamelen en presenteren van gegevens die jouw prestaties in relatie tot de behoeften en eisen van je klant laten zien. Open deur, maar toch gebeurt het vaak niet. Het dashboard moet een overzicht geven van resultaten die leiden tot tevreden klanten. Op die manier is het een belangrijk hulpmiddel om gefundeerde beslissingen te kunnen nemen om beter te presteren. Een dashboard laat iedereen die het wil of moet horen zien waar het goed gaat en waar het beter kan. Blijf de lat wel verleggen, the sky is the limit. Je moet jezelf en anderen natuurlijk wel blijven prikkelen.