Next Arrow loopbaancoach Doen wat je leuk vindt financieel professional en ondernemer
 

Wat mij beweegt

Je kunt mij wakker maken voor een intensief coachprogramma voor professionele teams bij veranderingen in de organisatie of financieel professionals/ondernemers individueel met diverse loopbaanvraagstukken. Met mijn voornaamste drijfveer "nieuwsgierigheid" als drijfveer heb ik mooie opdrachten in dit kader succesvol afgerond. Iets geheel anders; Je kunt mij ook wakker maken voor een stevige erwtensoep. Waar gaat dit heen? Lees hierna….

Meer dan drie decennia ben ik werkzaam binnen de financiële dienstverlening. In overwegend leidinggevende rollen heb ik mijn bijdrage geleverd aan diverse verandertrajecten. Telkens weer kwam het voor mij neer op mensen in beweging te brengen en te doen wat zij echt leuk vinden. Het is heel eenvoudig: "Buiten de kaders denken en een antwoord vinden op de vragen Wie ben je?, Wat kan je?" En dan de belangrijkste: Wat wil je nou echt? Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Waar kom jij je bed voor uit? Hierbij je “recht” op een mooie afkoopsom vanuit het sociaal plan even vergetend. Dit maakt het misschien complex. Daarom help ik je als loopbaancoach graag om in de "waan van de dag" hier toch aan toe te komen.

Mijn interesse voor koken

Al op jonge leeftijd vond ik erwtensoep heel lekker. Ook stamppotten gingen erin als koek. Je kunt niet bij iedereen zomaar vragen of zij jouw favoriete gerecht willen maken. Dus ik bekwaamde mij in deze kookkunsten. Deze gerechten maak je het lekkerst in grotere porties. Familie en kennissen kregen ook zo nu en dan een portie mee. De kritieken waren vaak lovend en overwegend positief.

Drie weken geleden maakte ik de eerste grote pan erwtensoep voor dit kookseizoen. Met veel plezier heb ik in de keuken gestaan om met veel zorg en aandacht deze smaakvolle en rijkgevulde maaltijdsoep te bereiden. Leuk om van een grote hoeveelheid verse ingrediënten iets moois en vooral lekkers te maken. In huis rook het weer heerlijk en de textuur van deze eerste soep van het seizoen was naar mijn mening heel goed. Dat vond ik! Maar wat zou een onafhankelijke afnemer hierover denken? Ik nam de proef op de som door een advertentie te plaatsen op een lokale Facebookpagina voor vraag en aanbod. Eerder zag ik hierop advertenties staan waarin diverse aanbieders voornamelijk Indische en Surinaamse maaltijden aanboden. Maar waar bleven voor de Hollandsche maaltijden? Er zijn toch genoeg mensen die "Geen tijd of geen zin hebben om te koken?".  De hoeveelheden die je moet maken en ook in tijd een enorme investering staat veel mensen tegen. Uit nieuwsgierigheid kijken wat gebeurd; Go with the Flow!

Van hobby naar werk?

Binnen tien minuten na plaatsing van mijn advertentie ontving ik het eerste bericht via Messenger: "1 liter soep graag. Kan ik hem vandaag al eten?" Na een kwartier volgde de tweede bestelling: "twee liter soep voor morgen". Dat ging snel! Bij het afgeven van de eerste liter volgde de vraag: "Wat maak je nog meer uit de Hollandse Keuken? Daar had ik nog niet over nagedacht. Ter plekke bedacht ik “Stamppotten”. Bij thuiskomst bleken er al meerdere bestellingen binnen te zijn voor meerdere liters erwtensoep. Deze mensen kwamen dit graag afhalen. "Wanneer schikt je dit Paul?"Na een evaluatie met mijzelf, besloot ik een grotere pan te kopen met een dubbele inhoud van de pan die ik al had. De oude “pan” zou ik gaan gebruiken om mijn belofte ten aanzien van stamppotten waar te maken.
 

 
Ik ben nu enkele advertenties op meer marktplaatsen verder. Je krijgt tips voor publicatie van alle kanten. Meerdere pannen erwtensoep en stamppotten heb ik mogen bereiden. Uiteraard heb ik de nodige feedback bij de afnemers opgehaald, de receptuur verbeterd en het menu uitgebreid. Voor zeven vaste afnemers mag ik maaltijden bereiden. Op mijn nieuw geopende eigen Facebookpagina "Paul's Hollandse Keuken" hebben inmiddels honderd mensen deze geliked en ontving ik diverse positieve berichten. Vanuit diverse kanten krijg ik tips voor meer afzet en toevoegingen op het aan te bieden menu. Het aantal verzoeken op de wachtlijst neemt drastisch toe. Natuurlijk waren er ook mensen die de maaltijden te duur vonden. Als zij dit zelf maken, kan dat voor veel minder uit. Hier kwam ik op de eerder vastgestelde focus voor mijn doelgroep: alleen voor mensen die positief antwoorden op de vraag “Geen zin en geen tijd om te koken?”. Dit heb ik dan ook geantwoord op reactie's van mensen die zelf kunnen koken. Word geen AH of Aldi op dit gebied, een wijze les van Jos Burgers. Bepaal jouw niche.
 

 
Doen wat je leuk vindt brengt de energie en contact met mensen die op hun beurt begaan zijn met wat je doet. Het is niet langer een kwestie van dromen en durven. Het is gewoon “Doen”. Onderweg zijn er nog voldoende gelegenheden om je product of dienst aan te passen en je business zo groot te maken als jij dat wilt. Ik heb besloten  het koken er altijd naast te blijven doen om mensen te helpen. Het is voor mij een spirituele activiteit om mijn hoofd leegt te maken voor nieuwe activiteiten. Gaande de weg doe je zo vele ideeën vanuit een andere optiek op. Maar wie weet zie jij er wel wat in om het verder uit te breiden of is er een andere activiteit die je fulltime vanuit hartstocht aan de slag houdt.

Wat wil jij nou echt?

Ik ben benieuwd waar jouw werkelijke plezier in zit? Wat jij nu echt wilt gaan doen? Of wat jij zou kunnen doen om jouw droomactiviteit vorm te geven? Praat er eens over met een loopbaancoach voor een onafhankelijke blik op jouw mogelijkheden. Doe in ieder geval wat je leuk vindt en het komt helemaal goed.

"De soep wordt nooit zo heet gegeten tot deze wordt opgediend" totdat ......