Ben je zelfstandig ondernemer, dan weet je dat je boekhouding doen heel belangrijk is. Zo weet je tenslotte hoe je bedrijf er voor staat, maar maak je het ook mogelijk om zakelijk in te kopen en geld te ontvangen. Kost jouw boekhouding je elke maand veel tijd en gebruik je die tijd liever om geld te verdienen, dan kun je een boekhouder nemen. Doe je het liever zelf? Lees dan snel verder voor tips!

Een boekhouder neemt veel werk uit handen, maar we kunnen ons voorstellen dat dit vrij duur kan worden. Vooral startende ondernemers en zzp’ers doen om deze reden hun boekhouding liever zelf. Ben jij dit ook van plan? Volg onze vijf tips en het wordt een fluitje van een cent.

  1. Sluit een zakelijke bankrekening af

    Een zakelijke bankrekening helpt je al je zakelijke inkomsten en uitgaven van je privé bankzaken te scheiden. Het is vervelend om steeds voor jezelf, maar ook voor de Belastingdienst te moeten kijken wat privé en wat zakelijk is. Bovendien staat het professioneler om een bedrijfsrekening te hebben.

  2. Hou je uitgaven gescheiden

    Het is belangrijk om al je privé en zakelijke uitgaven gescheiden te houden. Wees daar voor jezelf ook streng mee, zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je je belastingaangifte
    moet doen. Ga je na een conferentie in het buitenland op het vliegveld dineren en koop je daarna een flesje parfum voor je partner, dan moet je het eten met je zakelijke pas en het cadeautje met je privé-pas afrekenen.

  3. Gebruik een boekhoudprogramma dat werk uit handen neemt

    Kies een boekhoudprogramma voor freelancers dat binnen je budget valt en aan je rekening gekoppeld kan worden, maar vooral met automatiseringsfuncties die je veel tijd met je administratie besparen. Denk aan automatisch bonnetjes scannen, herkennen en verwerken, offertes in facturen omzetten en versturen, automatisch betaalde facturen boeken, of met enkele klikken je belastingaangifte doen.

  4. Maak een professionele factuur

    Een factuur moet niet alleen duidelijk zijn en alle vereiste informatie bevatten: hij moet er vooral professioneel uit zien. Voer je huisstijl door in je facturen en je klanten zullen meteen weten van wie de factuur is. Doe dit trouwens ook met je offertes. Duidelijke, professionele facturen worden over het algemeen sneller betaald.

  5. Vergeet je aftrekposten niet

    Een groot nadeel van het niet hebben van een boekhouder zijn je aftrekposten. Boekhouders weten precies van welke aftrekposten je als gebruik mag maken, zodat je van een belastingvoordeel kan profiteren. Gelukkig hebben veel boekhoudprogramma’s een ingebouwde kennisbank waar je alle informatie over aftrekposten kan vinden. Ook kun je online veel vinden.