Je hebt goede mensen in dienst. Er is veel kennis en ervaring. Leveranciers denken mee als dat nodig is en de medewerkers doen hun werk meestal in één keer goed en toch … als er echt een probleem is, loopt het van geen meter. Er wordt ‘niet gecommuniceerd’ en oplossingen worden ‘over de muur’ gegooid. Hoe dat komt? Het management weet niet wat ‘ze willen’.

Ieder zijn eigen lied
Maar dat blijkt meestal wel mee te vallen. Wat niet meevalt is het vermogen om in een crisissituatie efficiënt samen te werken. Dan is er geen routine om op terug te vallen en iedereen kiest naar eigen inzicht een aanpak. Met de beste bedoelingen en de hoop om als ‘reddende engel’ uit de bus te mogen komen.

Routines in denkwerk en communicatie
Er zijn beproefde aanpakken voor crisis- en projectmanagement. Deze zijn vaak te groot voor het doel en worden daarom veel te laat ingezet. De sleutel tot succes kan eenvoudiger zijn: vaste routines in het denkwerk en goede structuren in de communicatie die je opbouwt in de dagelijkse werkprocessen. Als je die zorgvuldig uitkient en onderhoudt, komen die ook van pas in tijden van stress. Sterker nog, ze zullen ongemerkt bijdragen op het vermijden ervan.

Bekijk de video blog ? Clear Thinking, the advantages of creating a Thinking Organization van Kepner-Tregoe CEO, Ray Baxter (3 minuten)

 
Categorie Organisatie Advies