Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Met dat argument rechtvaardigen mensen meestal het feit dat de tekst de sluitpost van hun begroting is. Je hoort het nog niet zo vaak als het gaat om brochures en bedrijfsjournalistiek – daar ondersteunt de vorm nog altijd de inhoud, in plaats van andersom, al is het soms nipt. Maar als het gaat om online-communicatie, krijg je het als tekstschrijver meer dan eens voor je kiezen.

Ik noem ’t het Ravensburger-syndroom. We hebben op school allemaal geleerd om tussen de lijntjes te blijven, dus iedereen kan schilderen. ‘Mijn neefje van drie kan dat ook’, toch? En omdat we allemaal op een toetsenbord kunnen rammelen en woorden achter elkaar kunnen zetten, kan iedereen schrijven. Online is het ook zo makkelijk. Zelf een leuk tekstje inkloppen, op de ‘publiceren’-knop drukken en daar staan ze: jouw woorden hebben in één keer een miljoenenbereik. Bovendien: ‘Het is mijn bedrijf. Wie weet er beter wat ik te bieden heb?’ Dat is waar, maar weet je dat ook over te brengen?

Een goed plaatje prikkelt de verbeelding, dat valt niet te ontkennen. Maar ook met woorden kun je prikkelen. Woorden zijn beloften. Ze kunnen iets bij de lezer losmaken. Hem fascineren, intrigeren, zelfs hebberig maken. Woorden kunnen ook valse beloften zijn. Ze kunnen dingen beloven die je niet kunt waarmaken en waarvan je later heel veel spijt kunt krijgen. Ze kunnen de lezer wegjagen, in lachen laten uitbarsten of zelfs naar de rechter doen stappen.

Spelfouten? Kromme zinnen? Onhandig geformuleerde beweringen en argumenten? Die zeggen meer dan een plaatje. Ze zeggen vooral dat je weinig geeft om kwaliteit en onzorgvuldig bent. Dan beknibbel je zeker ook op je service. En ben je zeker ook slordig in het nakomen van afspraken. Laten we maar naar de volgende website gaan, die niet alleen betrouwbaar oogt, maar ook betrouwbaar klinkt.

 
Categorie Marketing Advies