Veel SEO-experts raden nog steeds aan om je website vol te stoppen met een grote variëteit aan keywords om gevonden te worden via Google. Zij houden echter geen rekening met de huidige manier van zoeken binnen Google.

Nieuw zoekgedrag door Google Instant

Door de komst van Google Instant (het automatisch aanvullen van de zoekopdracht), zoekt de internetgebruiker veel meer gedetailleerd. Ruim 70% procent van de Google zoekopdrachten is long tail (bron: SEOmoz). Dit betekent dat een zoekopdracht uit meer dan vier woorden bestaat. Er wordt niet simpelweg gezocht op het woord ‘laptop’, maar bijvoorbeeld op 'lichte laptop lange batterijduur’.

Sommigen SEO experts roepen dat hiermee een einde is gekomen aan zoekmachine optimalisatie. Onzin! Deze SEO experts van de oude generatie zullen zich wat flexibeler moeten opstellen. De internetgebruiker verandert zijn zoekgedrag, aan ons de uitdaging om erop aan te passen.

Waarom kiezen voor long tail SEO? 

Long tail SEO is niet nadelig, het brengt juist veel voordelen met zich mee! Met name kleinere bedrijven, die binnen een bepaalde stad of regio opereren, kunnen flink profiteren.

Hoe effectief zijn zoektermen? Verkregen via http://www.elliance.com/aha/infographics/long-tail-seo.aspx (Elliance, 2008).

Hoe effectief zijn zoektermen? Verkregen via http://www.elliance.com/aha/infographics/long-tail-seo.aspx (Elliance, 2008).

Drie redenen:

1.Goedkoop: zoekopdrachten van één of twee zoekwoorden zijn erg prijzig, tegenover meer beschrijvende zoekopdrachten.

2.Minder concurrentie: met meer beschrijvende zoekopdrachten is de kans groter dat de internetgebruiker bij jouw website terecht komt. Wanneer hij zoekt op ‘sushi restaurants in Breda met vrienden’, worden de sushirestaurants in andere steden al uitgesloten bij de zoekresultaten. Nu is het alleen de uitdaging boven de andere sushirestaurants in Breda uit te komen, stukken gemakkelijker!

3.Meer conversie: de kans op conversie is stukken groter, omdat de internetgebruiker op zoek is naar iets specifieks. Wanneer iemand zoekt op ‘schoen’ is het niet duidelijk wat diegene zoekt: Sportschoenen? Hoge hakken? Schoenmaker? Bij de internetgebruiker die zoekt op ‘rode Nike mannenschoenen’, zal de intentie veel groter zijn om daadwerkelijk tot de koop over te gaan.

Content creatie: makkelijke manier om te scoren!

Content creatie is de gemakkelijkste manier om te kunnen scoren op long tail zoekopdrachten. Het meest geschikte middel om content te creëren op verschillende onderwerpen is bloggen. Maar let op: je kunt niet zomaar ieder onderwerp oppervlakkig bespreken. Het is van belang dat je gedetailleerd en diepgaand schrijft. Maak bijvoorbeeld geen blog met een onderwerp als: ‘Wat is SEO?’, deze horen thuis in bijvoorbeeld een kennisbank of FAQ. Gebruik in je blog meer concrete onderwerpen zoals: ‘Hoe optimaliseer ik mijn website voor zoekmachines?' of 'Hoe behaal ik meer conversie uit mijn website?'. Lezers van je blog hebben vaak al de basisinformatie, dus hou het spannend voor ze.

Tip! Beantwoord je blog een specifieke vraag? Denk in Jip en Janneke taal voor de titel van je blog. Mensen tikken vaak hun vraag letterlijk in bij Google.

Laat zien welke kennis je in huis hebt en wat jouw eigen ervaringen zijn. Waardevolle content bevordert je linkbuilding: mensen vinden jouw website of blog de moeite waard om naar door te verwijzen.

Bloggen is daarnaast de uitnodiging voor de open conversatie. Lezers kunnen aanvullingen, kritische noten of eigen inzichten plaatsen, wat weer goed is voor de long tail SEO. Een ander bijkomend voordeel is dat je uitstraling naar de klant en bezoeker toe meer open, toegankelijk en vriendelijk is.

Content creatie het geheim voor long tail SEO

Wil je toch achter de grote zoekwoorden aangaan -voor het snelle internetverkeer op je website- ik hou je niet tegen. Maar geef ondertussen long tail SEO ook een kans. Creëer goede content en bouw links naar interne pagina’s en wees geduldig. Je zult zien dat op de lange termijn je SEO verkeer stijgt en dat je meer waardevolle bezoekers aantrekt, die sneller over zullen gaan tot conversie.

Tip! Wil je wel bloggen, maar te weinig tijd? Geen zin? Krijg je de eerste zin maar niet op papier? Maak dan gebruik van de Blog Service en laat een ghostblogger jouw verhaal verwoorden.

 
Categorie Marketing Advies