Sterven in schoonheid

Het is bekend, veel geweldige innovatieve ideeën worden al in de kiem gesmoord. Geen bank of private financier kunnen vinden om de initiële investeringen te financieren is een veel gehoorde reden.

Of dat niet genoeg is, komt er nog een ander vaak onderschat probleem bij, namelijk het gebrek aan kennis binnen de nieuwe onderneming. De kennis om het high tech idee uit te werken is er vaak wel bij de ondernemer, maar kennis over en ervaring met de marketing, public relations, sociale media, de productie, inkoop, planning, logistiek, financiering, verkoop, wettelijke regelgeving om er een paar te noemen, wellicht niet, terwijl elk van die disciplines even belangrijk is voor het uiteindelijk succes.

De ondernemer, die denkt dat hij dat allemaal wel alleen kan, doet zichzelf en zijn onderneming ernstig te kort, maar de ondernemer die zich er wel van bewust is, dat hij niet alles zelf kan, heeft weer een ander probleem:

Om te slagen moet en wil je alleen de allerbeste aan je binden natuurlijk, maar het lukt zelden om die te krijgen en dat is niet zo gek. Waarom zou het aanstormend talent zich in een ongewis avontuur storten bij een onbekende start-up, terwijl de wereldwijd bekende High Tech bedrijven de deuren open hebben staan, met de belofte van een ogenschijnlijk zekere en briljante toekomst?
Waarom zou een ervaren specialist zijn comfortabele positie opgeven voor een mogelijk kortstondige job bij jou? Wat als het mislukt? Geen uitkering? Reputatie schade? Zeker in deze tijd blijft je doelgroep het liefst in zijn schuttersputje zitten wachten op betere tijden.

Is er een oplossing?

En je ideeën? Parels voor de zwijnen? Onbekend maakt onbemind zegt het spreekwoord, de gevestigde orde wentelt zich in het comfort van haar reputatie, in lange jaren opgebouwd . U moet dus als een standwerker op de markt gaan staan om uw naam of merk op te bouwen en vergeet daarbij niet dat het om een betrouwbaar en geloofwaardig merk moet gaan om een duurzame reputatie op te bouwen.

De handige standwerker, die met flair zijn glassnijder weet te demonstreren komt toch niet verder als ondernemer als de koper thuis ontdekt dat zijn flessen te dik of verkeerd van vorm zijn en blijft zitten met een berg glasscherven in plaats van met een serie leuke bakjes en dat zijn imago van handige man bij zijn geliefden ook een deuk oploopt, maakt het allemaal nog erger.

De sociale media bieden een uitweg

De sociale media vormen een prachtig marktplein, een platform om kansen te verbeteren. Heb je een idee, dan mag je er van uit gaan dat op hetzelfde moment een behoorlijk aantal anderen in de wereld ook met dat idee bezig zijn. Met de sociale media is het veel eenvoudiger geworden om gelijkgestemden te vinden, techneuten met hetzelfde idee, maar met twijfels hoe het ooit te vermarkten, marketeers die een niche gevonden hebben, maar niet weten hoe een idee tot een product of dienst om te zetten.

Door van die gelijkgestemden de  neuzen vanaf het begin in dezelfde richting te zetten en betrouwbaar en geloofwaardig over het idee en de onderneming te laten praten op de sociale media zullen opnieuw gelijkgestemden worden aangetrokken tot het idee, een sneeuwbal effect dus.

Talent biedt zich aan om het idee verder uit te werken of te verbeteren, je initiële markt ontstaat, je bent geen onbekende meer in de doelgroep en dat schept weer vertrouwen. De geloofwaardigheid en betrouwbaarheid zijn essentieel in dit proces, met sociale media ontwikkel je net zo makkelijk een plofkip als een x-event, de gevolgen kunnen even desastreus zijn voor je onderneming.

Een goede voorbereiding op de mogelijke scenario's met je gelijkgestemde companen is van belang om op de juiste manier te reageren. Maar dan heb je ook meteen de lean en mean structuur opgebouwd om de onvermijdelijke tegenslagen te kunnen weerstaan zoals de traditionele multinationals dat kunnen, maar dan veel sneller en effectiever zonder de tegenwerkers van zo'n multinational.

Het is overigens wel een continu proces dat voortdurend moet worden onderhouden. Slaagt dit altijd? Nee, helaas dat is niet het geval. Je idee moet nu eenmaal op het juiste moment op de juiste plaats worden gelanceerd en dat is niet te voorspellen, maar met de sociale media wel te beïnvloeden. Bovendien, de beste verkoper verkoopt een slecht idee of product 1 keer, de exposure op de sociale media vergt wel dat je idee van topklasse is.

Als (startende) ondernemer  is het zaak om te vermijden risico's daadwerkelijk te vermijden, de onvermijdelijke risico's zijn al moeilijk genoeg om te kunnen opvangen. De authentic corporate branding concepten verkleinen de kans op falen en vergroten de kans op duurzaam succes en glanzende parels. Laat de zwijnen maar eikels eten, de parels houden we toch liefst voor ons zelf.

 
Categorie Organisatie Advies