Sprookje: " Er was eens een Beta, hij ( of zij) toonde tijdens zijn studie voortdurend initiatief, scoorde prima cijfers en viel daarmee op. Zijn talent was duidelijk zichtbaar en als vanzelf kreeg hij een uitstekende baan aangeboden bij een van de high tech multinationals, misschien moest hij wel kiezen uit 2 of meer uitdagingen. Hij koos en werd helemaal opgeslokt door het boeiende werk, hij groeide uit tot een specialist binnen het bedrijf, misschien wel tot een wereldwijd toonaangevende expert in de industrie maar vergat zijn Personal Branding.  Hij voelde zich safe en onmisbaar. Zijn carrière zat immers gebeiteld ?

Tot, op een kwade dag, een nieuwe technologie zijn kennis in feite irrelevant maakte. Het bedrijf, de divisie of afdeling werd opgeheven, gelukkig kreeg hij nog een afvloeiingsregeling als bonus mee , maar hij zat nu wel thuis expert te zijn.

Wat nu?

Solliciteren, maar al snel bleek dat de kennis en ervaring waarover hij beschikte, en waarop hij ook trots was, geen waarde te hebben. Er was geen vraag meer naar zijn specialisme, de recruiters keken hem aan alsof hij een menhir houwer was. Van een hero voelde hij zich een zero."

Sprookje?

Bovenstaand verhaal is voor velen herkenbaar en helemaal geen sprookje laat staan een sprookje met een happy end.

Misschien te gemakkelijk in een loopbaan gerold, zijn deze talenten vergeten zichzelf een herkenbaar profiel of Personal Brand te geven. Helaas is een herkenbaar profiel onmisbaar in deze tijd.

Ze moeten zich zelf opnieuw uitvinden en actief en professioneel hun carrière gaan managen.

Er zijn diverse manieren om dat aan te pakken.

Personal Branding

Met praktische personal branding technieken zijn goed resultaten te bereiken, mits er voor wordt gewaakt authentiek te blijven. Daarmee wordt bedoeld dat een Personal Brand niet louter een vernislaag van gewenste eigenschappen hoort te zijn, want de houdbaarheid daarvan is uiterst kort. Een ander prikt daar zo doorheen. Wie zich presenteert als sportief maar met zichtbaar overgewicht op een gesprek komt heeft al gelijk een diepe kras in die vernislaag.

Een authentiek, dat wil zeggen betrouwbaar en geloofwaardig Personal Brand is sterk, en niet statisch . Het betekent een groeiproces voor de eigenaar van het brand. Wie zich daarvan bewust is, is voortdurend bezig zijn kennis en kunde aan te scherpen binnen het kader van het Personal Brand.

Alleen het hebben van een Personal Brand is helaas onvoldoende om weer aan het werk te komen of carrière te maken. Net als met een gewoon merk, moet het Personal Brand gemaakt en gecultiveerd worden. Digitaal onbekend maakt onbemind. Ook hier.

De sociale media zijn nu onmisbaar voor een professioneel management van de carrière. Het authentieke personal brand moet zichtbaar en herkenbaar worden en blijven voor je doelgroepen.

Het bouwen van een merk kost kruim dat geldt ook voor een personal brand. Het is daarom van groot belang dat de basis van het authentieke personal brand goed is. Wie weet dat zijn personal brand authentiek is, dus betrouwbaar en geloofwaardig, hoeft zijn licht niet meer onder een korenmaat te zetten maar kan daar met een gerust hart mee naar buiten komen op de sociale media.

Een eerste, heel belangrijke stap naar professioneel management van de carrière is begonnen.

 
Categorie Organisatie Advies